Gå til innhold

tips til kjøp av forsterker/sub

Ranger emnet


Pirium

Anbefalte innlegg

hei

skal iløpet av vinteren gå til innkjøp av orntlig anlegg i bilen. har to ok frontsett i dørene, men dette skal oppgraderes etterhvert også.

Nå er det imidlertid bass-delen som skal bygges.

Jeg vil ha definert,stram bass som spiller musikk, ikke kun dunk, men noe som kan guffe på når jeg vil det. vil jo også ha noe som SER bra ut, men ikke på (mye) bekostning av lyd.Har handlet mye fra eltek opp igjennom årene, til hjemmebruk, og har sett mest på deres produkter nå også.

 

Oppsett som hittil er vurdert:

 

2 stk. dynabel 9412, med hver sin 1702 forsterker. Ser av andres erfaringer at disse elementene trenger litt guffe..

 

1 stk. dynabel 9612, med en 4501.

 

2 stk. 15" peerless resolution-subber, med en 1702 på hver.

(En kompis har ETT slikt element, med dynabel 4kanaleren brokoblet på, og det spiller høyt.Bilen hans skrangler og bråker imidlertid no jævlig, så er ikke sikker på lydKVALITETEN på disse elementene?)

 

mulig jeg velger kun ett element (9412/peerless) og en forsterker, da jeg vil ha elementet til å spille inn i kupeen,noe jeg enklest får til gjennom "skiluka", vet at folk sier det blir mer bass av å la elementet spille bakover i bagasjerommet, men INGEN kan få meg til å tro at lydkvaliteten blir bra av det.....

 

Er vel ikke mye som har bedre pris/kvalitet-forhold enn dynabel-forsterkerne?

Vil ha en 4kanaler (fra dynabel?) på frontsettene med tiden, så er viktig med likt design på forsterkerne.

 

Funnet mye synsing her inne, men er det noen som har ERFARINGER med elementene, forsterkerne?

 

Noen som har tips om andre oppsett til max 8000,-?

Max 2 subber, og forsterker.

 

PÅ forhånd takk, Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. Da har du strengt tatt tre valg, slik jeg ser det:

 

1. basselementer montert i hattehyllen

2. basselementer som spiller inn i kupèen gjennom skiluka

3. noen gode 8" midbasser i dørene foran, som også evner å spille bass.

 

Alt. 1 krever nok endel mikk med hattehylla, og i mange tilfeller også at man kutter endel i metallet. Dog har man fordelen med at det ikke er noe som "blokkerer" for lyden fra elementene.

 

Alt. 2 vil også kunne bli bra, men som regel vil man få best lyd med skiluka nede, og det er kanskje ikke alltid det passer? Uansett, et helt ok alternativ.

 

Alt. 3 krever solid ombygning av dørsidene, og vil fort ende opp med å bli like mye stress som Alt. 1. Fordelen er at alle elementene er samlet foran, du vil kunne oppnå et saftig trykk i midbassen, og du vil ikke miste noe bagasjeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har frontsett i alle fire dører,så 2502 går ut.. liker også utseendet på de sorte dynabelene bedre..

 

Har tenkt litt på subber i hatthylla, tror jeg har plass til dy9412 med magneten opp, men det roper: "VI ER DYRE, KNUS RUTA OG PLUKK OSS UT!"

 

På 605 er det ei luke foran spilleren slik at man kan skjule den når den ikke er i bruk, samt at alle elementer er skjult i dørene. Vil ikke at subben(e) skal vises gjennom rutene heller, så går nok for elementet montert mot skiluka.

Skal støype kasse i glassfibersandwitch med skumkjerne (slik man bruker i båtskrog osv) for å få en lett kasse.

 

Så spørsmålet blir da; hva går jeg for av element(er) og forsterker(e)?

 

Noe som vil funke bedre for meg enn elteks alternativ, til samme pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er ute etter lydkvalitet som skal kunne spille høyt...hm... ville jeg nok ikke vurdert dynabel subbene i det hele tatt...

da er det sikkert mye annet som ville funket myye bedre..

 

et alternativ er en på forumet som har to jl audio 15w6 til salgs..om de er fortsatt tilsalgs vil de gjøre susen.

med en grei forsterker (som orker 1,5ohm mono..) så vil de kunne spille meget høyt med bra lydkvalitet (snakker av erfaring ja)

 

sjøl om subber puttes i skiluka er det intet som tyder på at det vil lage mindre mengde bass enn om de hadde stått bakover..har bygd forover i skiluken på noen biler, både trøkket og lydkvaliteten blir nokså bra, men den aller største fordelen er at bagasje rommet er dønn stille..ikke en skrangel hverken fra skilt eller lykter eller luka..

bare det at bagasjen ikke skrangler er en økning i både lydkvalitet, bassfølelse og ikke minst lydkvaliteten.

 

ellers er det sikkert et bedre alternativ å bruke peerless foran dynabel element.

en eller to 12~15" resolution subber eller to xls10~12 i lukket kasse gjennom skiluka på en 4501 eller to 1702 vil gjøre mye bedre jobb enn 9410~12..garantert.

 

diskret montering i hylla er ingen problem. er de montert med magnet nedover, kan de kan dekkes til med en ramme som er trukket med kassestoff eller høyttalerfront-stoff. legger man slikt over er det jo ingen som ser noe.

tar man den av ; voila...

 

skal man absolutt bruke eltek ville jeg nok gått for seas lotus subber, også kompsett. de skal jo funke meget bra.

har mer tro på seas når det gjelder komposett enn hva peerless tilbyr...sjøl om seas koster litt mere..(?)

 

har du vurdert passiv eller aktiv deling på kompo/front-setta..?

har du spiller som evnt kan drive et aktivt system?

prioriterer du mest lyd foran eller like mye bak i bilen?

hvilket budsjett hadde du sa du...?-bare til forsterker og sub?

 

jeg skal sjøl bruke Hertz i egen bil, et 3veis komposett og en 15"..med en 4kanaler på 4x100w +/- og en monoblokk på 1x1200w +/-..

Hertz er jo et alternativ du kan vurdere.....?

jeg kan ikke si noe om hverken kvalitet eller lydkvalitet da det blir første gang jeg bruker/monterer Hertz..

 

håper du blir fornøyd uansett hva du velger :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i løpet av natta fundert mye på dette....

Og ender stadig opp på 2 stk. dy9412..... (Er så fryktelig sta.. :hammer )

 

Mye på grunn av utseendet, men også på grunn av at jeg har stor tro på elementene; de har "alt" som gjør et element bra, stiv og solid membran, kraftig magnetsystem, god utlufting, solid chassis osv...

 

Og når man ser på resultatene tommy andersen hadde i 2004 med 10tommerne, kan ingen komme å si at elementene ikke KAN spille bra...

 

Men mistenker at mange har dømt dem nord og ned pga feil kassevolum eller forsterkeren de har brukt på dem (veldig vanlig), man trenger vel en forsterker med HØY dempingsfaktor for å holde kontroll på en så tung membran? Samtidig er det tungdrevet, så man trenger stabil og kraftig strømforsyning.

 

Igjen, maxbudsjett sub/forsterker 8000kr totalt.

 

Kravene jeg stiller; skal kunne spille høyt, kontrollert og reint,samt forholdsvis nøytralt. Lydbilde osv driter jeg i, er så mye støy og forstyrrelser i bil uansett, at jeg aldri kommer til å bruke bilen som seriøst lytterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

skal iløpet av vinteren gå til innkjøp av orntlig anlegg i bilen. har to ok frontsett i dørene, men dette skal oppgraderes etterhvert også.

Nå er det imidlertid bass-delen som skal bygges.

Jeg vil ha definert,stram bass som spiller musikk, ikke kun dunk, men noe som kan guffe på når jeg vil det. vil jo også ha noe som SER bra ut, men ikke på (mye) bekostning av lyd.Har handlet mye fra eltek opp igjennom årene, til hjemmebruk, og har sett mest på deres produkter nå også.

 

Oppsett som hittil er vurdert:

 

2 stk. dynabel 9412, med hver sin 1702 forsterker. Ser av andres erfaringer at disse elementene trenger litt guffe..

 

1 stk. dynabel 9612, med en 4501.

 

2 stk. 15" peerless resolution-subber, med en 1702 på hver.

(En kompis har ETT slikt element, med dynabel 4kanaleren brokoblet på, og det spiller høyt.Bilen hans skrangler og bråker imidlertid no jævlig, så er ikke sikker på lydKVALITETEN på disse elementene?)

 

mulig jeg velger kun ett element (9412/peerless) og en forsterker, da jeg vil ha elementet til å spille inn i kupeen,noe jeg enklest får til gjennom "skiluka", vet at folk sier det blir mer bass av å la elementet spille bakover i bagasjerommet, men INGEN kan få meg til å tro at lydkvaliteten blir bra av det.....

 

Er vel ikke mye som har bedre pris/kvalitet-forhold enn dynabel-forsterkerne?

Vil ha en 4kanaler (fra dynabel?) på frontsettene med tiden, så er viktig med likt design på forsterkerne.

 

Funnet mye synsing her inne, men er det noen som har ERFARINGER med elementene, forsterkerne?

 

Noen som har tips om andre oppsett til max 8000,-?

Max 2 subber, og forsterker.

 

PÅ forhånd takk, Tom

 

ta en titt på dette http://www.boomboom.no/index.php?act=viewCat&catId=3

vurderer det selv, ble anbefalt det av en som ble nm mester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stk. IDMAX 12" i hattehyllen!

Dynabel kommer ikke i nærheten på noen områder...

Kanskje heller ikke pris, men jeg er ikke helt sikker på hva man må ut med for slike her til lands.

Du får sende PM til Earthquake og høre ;)

 

Støtter ellers forslaget om 15W6'ene.

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sta er ingenting å skamme seg over ;)

 

Dersom du vil holde fast på de to 9412`ene får vi finne en brukbar forsterker til deg. Elementene spiser 3000,- av budsjettet ditt, så vi må derfor finne en forsterker til rundt 5000,-.

 

2 stk. brokoblede BF1702 hadde nok blitt løsningen jeg hadde gått for selv. Alternativet er såklart en BF4501. Om du skal kjøpe alt fra Eltek.

 

2 stk. 9412 og 2 stk 1702 kommer på den nette sum av 7592,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, holder fortsatt en knapp på dynabelene, ser at flere spiller både høyt og bra med dem, selv om en del ikke liker dem.. Får litt fandenivoldsk innstilling da, og vil motbevise tvilerne.. :fire:

 

Om det er JEG som tar feil, skal jeg være ydmyk nok til å fortelle det, så dere kan mobbe meg til evig tid! :hammer

 

Skal finne igjen lspCAD'en min, så jeg kan kjøre litt beregninger.. har erfaring med at mange forhandlere anbefaler mindre og mindre kabinettstørrelser for å overgå hverandre, selv om elementene trives best med litt luft bak seg.

 

skal jeg satse på dynabelforsterkere, blir det 2 stk 1702 ja, for det første er dempingsfaktor 150% høyere, og jeg er heller ikke noe fan av kobling av mange elementer på en forsterker, eller flere elementer i samme kasse..

mulig det bare er en vrangforestilling jeg har, men tror og mener man har bedre kontroll med en kasse pr element, og en forsterker pr element.

 

I tillegg gir vel den 4501 rundt 800w rms i 2 ohm, mens 2 stk 1702 gir 530w pr stk i 4 ohm.. bedre med 530w pr element enn 800w delt på to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, holder fortsatt en knapp på dynabelene, ser at flere spiller både høyt og bra med dem, selv om en del ikke liker dem.. Får litt fandenivoldsk innstilling da, og vil motbevise tvilerne.. :fire:

 

Om det er JEG som tar feil, skal jeg være ydmyk nok til å fortelle det, så dere kan mobbe meg til evig tid! :hammer

 

Skal finne igjen lspCAD'en min, så jeg kan kjøre litt beregninger.. har erfaring med at mange forhandlere anbefaler mindre og mindre kabinettstørrelser for å overgå hverandre, selv om elementene trives best med litt luft bak seg.

 

skal jeg satse på dynabelforsterkere, blir det 2 stk 1702 ja, for det første er dempingsfaktor 150% høyere, og jeg er heller ikke noe fan av kobling av mange elementer på en forsterker, eller flere elementer i samme kasse..

mulig det bare er en vrangforestilling jeg har, men tror og mener man har bedre kontroll med en kasse pr element, og en forsterker pr element.

 

I tillegg gir vel den 4501 rundt 800w rms i 2 ohm, mens 2 stk 1702 gir 530w pr stk i 4 ohm.. bedre med 530w pr element enn 800w delt på to?

 

Hei! Har lurt litt på dette forsterkervalget selv...4501 er jo Digital og trekker ikke så mye strøm pr W enn en 1702...men igjen er 1702 bedre på lydkvalitet...hmm! MEN har man NOK strøm er vel valget enkelt!!! :redxpoke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår