Gå til innhold

lukket kasse eller....

Ranger emnet


Helten

Anbefalte innlegg

Har en bmw 3 serie e36 som jeg har montert litt høytalere i men suben jeg hadde spilte så dårlig, var en kasse med 2 12'ere og bassrefleks rør.

en kar som skulle ha peiling på dette mente at i en slik bmw burde jeg ha lukket kasse som gjorde sub'en kjappere og ville få mer av lyden inn i bilen..

noen som har noen erfaringer med dette?? de to forige 12'erne sprengte ved forsøk på å få mer lyd inn. så noen tips før jeg bygger ny kasse hadde vært greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lave frekvenser lar seg ikke hindre av seterygg og hattehylle i like stor grad som høye frekvenser, men du bør uansett prøve så godt du kan å "lede" bassen inn i kupèen på en eller annen måte. Det kan rett og slett bli FOR tett, slik at bassen ikke kommer ut av bagasjerommet i tilstrekkelig grad, og er antakelig derfor du har sprengt sub`ene dine.. En annen grunn kan være at sub`ene dine slett ikke er konstruert for å spille i lukkede kasser, eller at forsterkeren du bruker er for svak.

 

Dersom du har skiluke i bakseteryggen kan du bygge kassen slik at bassene spiller gjennom denne og inn i kupèen. Har du ikke det kan du bygge bassreflekskasse og la portene spille opp gjennom hattehyllen. Kanskje gjennom uttakene for originalhøyttalerne? Vet ikke hvordan hattehyllen er konstruert på E36`ene...

 

Hva slags forsterker bruker du på sub`ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sub'en jeg hadde var ferdig montert da jeg kjøpte den.. var ikke en lukket kasse men en "portet" kasse altså med bassrefleks rør.

rørene vendte oppover mot haddehyllen men lyden kom ikke inn i bilen.

synes det virket rart.. i hvertfall skal jeg bygge en lukket kasse med kun et element i og se hvordan det høres ut. håper det blir bedre og at denne bilradio spesialisten har rett i det han fortalte meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lukket kasse er løsningen for deg, altså. En lukket kasse har lavere virkningsgrad enn en bassreflekskasse - og spiller dermed lavere. Dette er tatt i betraktning av det er samme elementer i de to kassene. Dersom det nye elementet ditt er bedre, kan det selvsagt spille høyere enn de gamle likevel, men at du får MER lyd inn i bilen med lukket kasse enn med en bassrefleksløsning, det tror jeg ikke.

 

En god idé kan være å lete etter hulrom, som Epifant sier her. Hull som lydbølgene kan passere gjennom på sin lange ferd inn i kupéen! :) Den gamle løsningen du hadde med å la kassen stå med aeroportene rett i hattehyllen (eller en annen overflate) er sjelden en god idé, da det er lydbølgene som passerer gjennom denne porten som bidrar til høyere lydnivå. Om du sperrer for disse, vil du stort sett få mindre lyd.

 

Prøv å få lånt en bassreflekskasse av litt kvalitet, der portene og elementene står på samme side av kassen, og la de peke bakover i bilen. Dette er løsningen som oftest gir ok resultat, etter mine erfaringer. Fungerer det, kan du jo bygge/kjøpe en slik isteden! :)

 

Du kan også dobbeltsjekke delefrekvensen du bruker på forsterkeren, eller at du i det hele tatt bruker et delefilter. Basshøyttalere er ikke særlig glad i høyere frekvenser, og om du spiller for høyt på dem med fulltone er det fort gjort at det låter... vel - bæsj! :) Og er forsterkeren for liten, vil det heller aldri låte bra ved høyt volum - pluss at for liten/dårlig forsterker er en av de hyppigste årsakene til at en høyttaler blir sprengt, da de gir forvrengte signaler ved lavere lydnivåer enn større og bedre forsterkere...

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke lukket kasse er løsningen for deg, altså. En lukket kasse har lavere virkningsgrad enn en bassreflekskasse - og spiller dermed lavere. Dette er tatt i betraktning av det er samme elementer i de to kassene.

 

Du må være klar over at dette ikke nødvendigvis er tilfellet. Bassrefleksen har ikke høyere virkningsgrad over hele frekvensområdet, og vil heller ikke nødvendigvis ha høyere gjennomsnittlig virkningsgrad enn et høy Q kabinett. Når man snakker om at en bassrefleksløsning har høyere virkningsgrad, må du huske på at det da snakkes om en gjennomsnittlig virkningsgrad over elementets virkeområde. Siden bassrelfekser ruller av senere enn en trykkammer, oppstår en hevning i frekvensgangen grunnet bilkupeens forsterkning som igjen øker den gjennomsnittlige virkningsgraden. Rent objektivt blir dette feil i frekvensgangen. En bassrefleks vil også ha høyere gjennomsnittlig virkningsgrad ekkorfritt, men dette er kun under trykkammer sin avrullingfrekvens.

Det blir derfor svært unøyaktig å si at bassrefleks har høyere virkningsgrad, da dette kan lede mange til å tro at dette gjeller i hele frekvensområdet, noe som ikke er tilfellet.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygg ny kasse med bassrefleksrøra opp i hattehylla. d ville nå jeg ha gjort.

 

Dette er desverre ingen god ide. Grunnen er ankelt og greit at luften som kommer ut av rørene, og luften som flyttes forran elementer, vil være i motfase. dette kan medføre en svært uryddig og muddrete bass.

 

 

I min mening har man 2 løsninger:

 

lete etter eventuelle hull i hattehyllen, eventuelt lage noen, for å slippe lydbølgene inn i bilen.

 

Bygge en båndpass med rør opp i hattehylle. Dette er dog svært vanskelig å få til å funke skikkelig, så det anbefales ikke til nybegynnere.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt rundt her på forumet og merker at alle sier det er så vanskelig å bygge båndpass, kan man bygge den lukkede delen som om man ville bygd en vanlig lukket kasse(samme mål og liter). og hvordan skal man beregne litervolumet for båndpass delen (den delen av kassa mellom elementet og porten). ???

 

Det er viktig å være klar over at en noe feiltunet bånpasskasse, kan alikevel muligens gi et bedre resultat enn bassen innestengt i bagasjerommet.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndpasskasse kan være en god idé!

 

Om du får tunet den riktig, kan den spille f. eks. mellom 30 og 80Hz. Avrullingen utenfor området blir ganske bratt, men det er etter mitt syn ikke et problem om frekvensområdet er som jeg skrev over. Alt er jo smak og behag, så klart! :)

 

For å beregne volumet, og avstemmingsfrekvenser, bør du gå hit:

http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=27

 

Dette er en fin link, spør du meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndpass er sikkert gull det,

 

eller så kan du gjøre noe lignende det jeg gjorde i den forrige e30`n min. Jeg fjernet baksetet, og sagde hull i metallveggen mellom bagasjerom og seterygg. (At det var bærevegg fant jeg ut når det var for seint.. :P) Der satte jeg en kasse med to 12" inn i kupeen. Så var det bare å tette rundt kassa og lage en ny seterygg. Mer presis bass, og ikkeno harryskrangling i bagasjerom. :)

 

Blir vel litt anderledes med e36 men det kan kansje gi deg noen ideer..

Org 90A 14,4v reg + Stinger SP1000

Pioneer DEH77mp :-)

Velocity VR450 2x150w + Phonocar Mono 1x1200w

Seas Lotus Performance + DY 9410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår