Gå til innhold

Et spørsmål fra ny Volvo eier.

Ranger emnet

Kalle240

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha kjørt japsebil i mange år, har jeg endelig oppdaget gleden ved gammel Volvo 240. Har nettopp kjøpt en 87mod 240 GL. Men har etter litt lesing på diverse forumer, skjønt at motoren som står i den bilen, er litt jalla, en B230K.

Er denne motoren så dårlig som mange skal ha det til? Er foreløpig svært godt fornøyd med den, selv om den har rundet 200 000.

Har muligheten til å kjøpe en komplett delebil, 84mod. 240GL. Denne har blitt angrepet av russerstål, men motor og gir er svært bra. Mener motoren er en B23A og 5-trinns kasse (mv46?) Er B23A motoren noe særlig bedre enn B230K?

Er det mye arbeid å bytte motor? Passer f.eks B23A og 5-trinns kassa ned i min bil uten større modifikasjoner?

Ett siste spørsmål. Har litt problemer med kast i bremseskivene og tenkte jeg skulle bytte disse. Men hvordan veit jeg om jeg har girling eller ATE bremsesystem? Har ikke funnet noe informasjon om dette noen plass.

Dette ble en lang og uoversiktelig post. Men håper noen har mulighet til å hjelpe en volvo-bror.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter å ha kjørt japsebil i mange år, har jeg endelig oppdaget gleden ved gammel Volvo 240. Har nettopp kjøpt en 87mod 240 GL. Men har etter litt lesing på diverse forumer, skjønt at motoren som står i den bilen, er litt jalla, en B230K.

Er denne motoren så dårlig som mange skal ha det til? Er foreløpig svært godt fornøyd med den, selv om den har rundet 200 000.

Har muligheten til å kjøpe en komplett delebil, 84mod. 240GL. Denne har blitt angrepet av russerstål, men motor og gir er svært bra. Mener motoren er en B23A og 5-trinns kasse (mv46?) Er B23A motoren noe særlig bedre enn B230K?

Er det mye arbeid å bytte motor? Passer f.eks B23A og 5-trinns kassa ned i min bil uten større modifikasjoner?

Ett siste spørsmål. Har litt problemer med kast i bremseskivene og tenkte jeg skulle bytte disse. Men hvordan veit jeg om jeg har girling eller ATE bremsesystem? Har ikke funnet noe informasjon om dette noen plass.

Dette ble en lang og uoversiktelig post. Men håper noen har mulighet til å hjelpe en volvo-bror.

På forhånd takk!

Åssen bremser du har mener jeg skal stå på en klistrelapp baki kofferten, ellers må du kikke på kallipperne hva slags fabrikat det er, tror nok jeg ville holdt på den motoren du har med mindre du skal trimme noe sykt.

K-motoren er vel den med stående gasser, har ikke noen kjennskap til den men hvis problemer går det sikkert ann å sette på innsug og gasser fra a motor.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det problem med forgassern i B230k, så hadde eg byttet til det innsuget

og forgasser som står på den B23A.. Den toppen som står på B230K er ikke

dårlig! Trur den heter 631 og det spesielle er at forbrenningsrommet er nede i stempel, og topp er helt flat uten forbrennings rom.. men den har meget fine og rette kanaler... Skjørte bank er vanlig på de motorne men de triller 300000 uten problem..

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv ingen erfaring med b230k, men hvis motoren går fint og den ikkje bruker dritmye bensin, hadde eg beholdt den.. hvis ikkje du e ute etter å trimme den då =)

og m47 e en fin kasse.. tåler ikkje så mye effekt som m46, men hvis du bare skal ha en bil å kjøre med e alle fungerende motorer og 5-trinnskasser helt ok!

liker egentlig bedre å kjøre med m46 enn m47, siden du bare trykker på knappen når du skal ha litt ekstra trykk i motbakkene, i stedet for å flytte stangen. men det e ikkje verdt å bytte en girkasse i god stand for å få od-knapp..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Men kan jeg bytte innsug og gasser fra B23A motoren? Må jeg bytte noe tenningsdeler også da? (fordeler,etc.)

Har lest en eller annen plass at det blir problemer med å få stoppet bilen dersom en bytter til gasseren og innsuget som står på A motorer. Grunnen var noe med at på K motoren så var det en eller annen sensor/spjeld duppedings som var festet på svinghjulet og som strupet bensinen når en slo av tenninga. Dette vil ikke fungere med en A-gasser på K-motoren. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv 200k motor på bruksbilen og satt bare over innsug å den forgassern med kul gork og fjerna det vakum pisset og det fungerer helt fint..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettertenninga er vel problem på de motorene når den ventilen kødder.

Men B230A-gasseren har den ventilen, men er jo litt problemer med den.

Er B230A og B230K samme motor med unntak av gasseren og innsug?

Den Weberen dere snakker om heter 32/36 DGAV eller DGV(autochoke eller ikke), ville heller prøvd å skaffa en 38 DGAS, samme men større dobbel, ikke totrinns viss det er effekt dere vil ha.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et minus med B200K/B230K er at hvis reg.reima ryker ,så går ventilene...

Men den er jo fin å bygge turbo på med toppen fra B23A..... Hvis man bygger et sånt budsjettsturbobil (en bekjent bygget turbo på sin mazda 323 1,5 -85 med deler plukket fra den lokale bilopphugginga.....)

ja da får man jo fin comp 6,5:1 eller noe, tror det blir litt lite i grunn...

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider