Gå til innhold

Et spørsmål fra ny Volvo eier.

Ranger emnet

Kalle240

Anbefalte innlegg

Jeg synest denne fortjener en sticky:

Hei!

Etter å ha kjørt japsebil i mange år, har jeg endelig oppdaget gleden ved gammel Volvo 240.

:-)

mange kompiser som har kjørt volvo med b230a, DIGGER å kjøre de..

selv uten servo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 er lettkjørt. ikke no stress med bakkestart takket vere svært så seige motorer... bra drag fra bunn trenger liksom ikke gire hele tiden..

og så går de langt :D min har gått 5630 000km nå. med biltralle og 4 passasjerer hadde vi totalvekt på 3250kg.. (veid) og med automatgir brukte den 1.2 på mila.. latterlig lite egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig så har jeg ingen problemer med B230K motoren. Ligger i underkant av literen (0.90) på "normal" kjøring. Motoren kakler litt når den er kald, men har forstått at dette er nokså normalt på disse motorene, kalt skjørtebank? Rundet 201 000km idag. Er vel knapt innkjørt? Grunnen til at jeg lurte på motorbytte til B23A var at den kun har gått 170 000. Men jeg tror jeg beholder K motoren til den begynner å kødde.

Ellers så er bilen utstyrt med servo, og så godt som rustfri. Føler at jeg fikk mye bil for 10 høvdinger.

Fant også ut at bilen har bremsesystem 1 (gul lapp på bagasjeromslokket), som utifra Biltema katalogen betyr at jeg har girling system, hva nå enn dette måtte bety. (Kan noen i korthet forklare forskjellen på girling og ATE?)

Stor takk til dere som kommer med svar og forslag. Føler jeg blir litt klokere på Volvoen for hver gang jeg leser dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller enkleste og beste. skift til A gasser på den, eller sett på en weber 34/36 fra ford.

34/36 blir feil, og den vil bruke mer suppe :)

Bør ha 36/36 DCDC eller hva den heter.

Ang. regreima osv, det er bare K motorene som krøker ventilene om reima ryker, da dem ikke har forbrenningskammer i toppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de gamle volvomotorene e seeeige =) eg har en halvveis bratt bakke opp til huset, og i forgårs eller noe fikk eg en melding når eg var på vei opp bakken.. farten var litt lav og høyrehånden var opptatt med meldingen, så eg kjørte videre på 2. giret på ca 850 rpm!! og bilen gikk hele veien opp uten å riste en gang :D

hvis motoren din bruker 0,9 på milen bør du bare smile og le ;)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider