R_Style Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 Hei! hadde en artig tur med bilen min i helga og på tur til hamar i dag... bilen det gjelder er en 93 mod 940 Turbo, kun 3" JT og åpent filter... Helt siden j kjøpte bilen har bilen ladet 0,55 bar ved skikkelig gasspådrag, men i går og i dag når j passerte 3500-4000 RPM steg ladetrykket opp til 1,1 bar på 4 gir, uten tenningsbank...! har ikke rørt wastegaten eller noe vacum-slange til wastegaten, så jeg har ikke justert noe trykk for å si det sånn... Jeg jar heller ikke chippet den, noe den forrige eieren ikke har gjort heller... tok kontakt med forrige eieren i dag, og han sa at når han hadde hatt den så hadde han justert trykket, og da hadde bilen "kutta" ved skikkelig gasspådrag, så han hadde stilt det ned igjen... j har nå hatt bilen siden mai 2005, og det er første gang j har opplevd dette med bilen... hva er det som er feilen her? fjæra i wastegate`n som er slapp? vacumslangen til wastegate`n fikk j ikke sett på i dag fordi det var såpass mørkt når j kom hjem til hamar... men er det normalt at man kan lade 1,1 uten chip og ikke få tenningsbank? Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 er nok slangen til wg vil jeg tro ja ;) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 er nok slangen til wg vil jeg tro ja ;) hmmm, får sjekke den i morgen da... men rart den ikke lader så mye ved pådrag på f.eks 2 gir, for da ligger den på 0,55... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Oktober 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 uhm! .. kanskje det er sprekk i slangen sånnat den bare lader så mye ved skikkelig press.. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2005 uhm! .. kanskje det er sprekk i slangen sånnat den bare lader så mye ved skikkelig press.. Kanskje det kanskje... sikkert ikke no alvorlig greier, men ble litt forundra over at j ikke fikk tenningsbank... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2005 noen andre som har flere tips...? slangen mellom WG og turbinhus så helt fin ut...! Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SVK Skrevet Oktober 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2005 hvis fjæra på wastgaten er slapp så skal man vel ikke lade mer.. da blir de tvel heller mindre..!?!?!?!? merke du at det drar sykt mye bedre a?? Siter hallo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 hvis fjæra på wastgaten er slapp så skal man vel ikke lade mer.. da blir de tvel heller mindre..!?!?!?!? merke du at det drar sykt mye bedre a?? sykt og sykt mye drar det nå ikke, men du både hører at turbo`n jobber mer og at bilen drar på enda mer når j har passert 3500 RPM... vet ikke hvordan det er med WG`n j, hvordan den blir med slapp fjær kontra stram fjær? mener j har hørt at med slapp fjær, kan man må skjenende ladetrykk ved belastning slik som j opplever... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Som nevnt over gir slappere fjær MINDRE ladetrykk,og strammere HØYERE. Endring av hardheten på WG-fjæra er egentlig den bra måte å justere trykket på, men hvis du har en slapp fjær, og justerer WG-stanga til det strammeste kan du risikere skjenende ladetrykk (fordi WG-ventilen åpner for lite til å dumpe all eksosen ved økende motorbelastning) . Høres ut som du har et lekkasjeproblem med WG-slangen, eller at WGen henger seg opp på en måte. Eller at trykkmåleren din viser feil. Hade hellothere Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Som nevnt over gir slappere fjær MINDRE ladetrykk,og strammere HØYERE. Endring av hardheten på WG-fjæra er egentlig den bra måte å justere trykket på, men hvis du har en slapp fjær, og justerer WG-stanga til det strammeste kan du risikere skjenende ladetrykk (fordi WG-ventilen åpner for lite til å dumpe all eksosen ved økende motorbelastning) . Høres ut som du har et lekkasjeproblem med WG-slangen, eller at WGen henger seg opp på en måte. Eller at trykkmåleren din viser feil. Hade hellothere takk for svar... Så ikke noe feil med vacumslangen mellom WG`n og turbinhus, men kan like godt bytte den for å være helt sikker på at ikke feilen ligger der... skal ha en liten service i dag, så skal gå over å sjekke litt da... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 takk for svar...Så ikke noe feil med vacumslangen mellom WG`n og turbinhus, men kan like godt bytte den for å være helt sikker på at ikke feilen ligger der... skal ha en liten service i dag, så skal gå over å sjekke litt da... Kan det være at membranet i wastegateaktuatoren er ødelagt ?. Da vil ikke ladetrykket klare å overvinne fjærkraften, og wastegaten forblir stengt, slik at turboen lader for fullt. Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Kan det være at membranet i wastegateaktuatoren er ødelagt ?.Da vil ikke ladetrykket klare å overvinne fjærkraften, og wastegaten forblir stengt, slik at turboen lader for fullt. Erik får nok gå over å sjekke litt etterpå... hvis det nå viser seg at WG`n begynner å bli gåen, så bestiller j meg en ny trykk-klokke fra BSR, som j kan bruke når den skal chippes til våren igjen... har sett litt på en 0,8 bars WG... noen som har vært borti de før, fra BSR? Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_B Skrevet Oktober 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 får nok gå over å sjekke litt etterpå... hvis det nå viser seg at WG`n begynner å bli gåen, så bestiller j meg en ny trykk-klokke fra BSR, som j kan bruke når den skal chippes til våren igjen... har sett litt på en 0,8 bars WG... noen som har vært borti de før, fra BSR? Har en slik BSR klokke på 940´n min.. Funker perfekt. Erik Siter 95 Volvo 855 96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3) 85 Massey Ferguson 675 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2005 Har en slik BSR klokke på 940´n min.. Funker perfekt. Erik Høres bra ut!:) den passer rett på eller? 0,8 bar? er den fast på 0,8 eller er det mulighet for juserting både opp og ned littegran? Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.