Gå til innhold

ladetrykket stiger ved 3500-4000 RPM...

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

Hei!

 

hadde en artig tur med bilen min i helga og på tur til hamar i dag... bilen det gjelder er en 93 mod 940 Turbo, kun 3" JT og åpent filter...

 

Helt siden j kjøpte bilen har bilen ladet 0,55 bar ved skikkelig gasspådrag, men i går og i dag når j passerte 3500-4000 RPM steg ladetrykket opp til 1,1 bar på 4 gir, uten tenningsbank...!

 

har ikke rørt wastegaten eller noe vacum-slange til wastegaten, så jeg har ikke justert noe trykk for å si det sånn... Jeg jar heller ikke chippet den, noe den forrige eieren ikke har gjort heller... tok kontakt med forrige eieren i dag, og han sa at når han hadde hatt den så hadde han justert trykket, og da hadde bilen "kutta" ved skikkelig gasspådrag, så han hadde stilt det ned igjen... j har nå hatt bilen siden mai 2005, og det er første gang j har opplevd dette med bilen...

 

hva er det som er feilen her?

 

fjæra i wastegate`n som er slapp?

vacumslangen til wastegate`n fikk j ikke sett på i dag fordi det var såpass mørkt når j kom hjem til hamar...

 

men er det normalt at man kan lade 1,1 uten chip og ikke få tenningsbank?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis fjæra på wastgaten er slapp så skal man vel ikke lade mer.. da blir de tvel heller mindre..!?!?!?!? merke du at det drar sykt mye bedre a??

 

sykt og sykt mye drar det nå ikke, men du både hører at turbo`n jobber mer og at bilen drar på enda mer når j har passert 3500 RPM...

 

vet ikke hvordan det er med WG`n j, hvordan den blir med slapp fjær kontra stram fjær? mener j har hørt at med slapp fjær, kan man må skjenende ladetrykk ved belastning slik som j opplever...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over gir slappere fjær MINDRE ladetrykk,og strammere HØYERE. Endring av hardheten på WG-fjæra er egentlig den bra måte å justere trykket på, men hvis du har en slapp fjær, og justerer WG-stanga til det strammeste kan du risikere skjenende ladetrykk (fordi WG-ventilen åpner for lite til å dumpe all eksosen ved økende motorbelastning) .

 

Høres ut som du har et lekkasjeproblem med WG-slangen, eller at WGen henger seg opp på en måte. Eller at trykkmåleren din viser feil.

 

Hade hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over gir slappere fjær MINDRE ladetrykk,og strammere HØYERE. Endring av hardheten på WG-fjæra er egentlig den bra måte å justere trykket på, men hvis du har en slapp fjær, og justerer WG-stanga til det strammeste kan du risikere skjenende ladetrykk (fordi WG-ventilen åpner for lite til å dumpe all eksosen ved økende motorbelastning) .

 

Høres ut som du har et lekkasjeproblem med WG-slangen, eller at WGen henger seg opp på en måte. Eller at trykkmåleren din viser feil.

 

Hade hellothere

 

takk for svar...

Så ikke noe feil med vacumslangen mellom WG`n og turbinhus, men kan like godt bytte den for å være helt sikker på at ikke feilen ligger der...

skal ha en liten service i dag, så skal gå over å sjekke litt da...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar...

Så ikke noe feil med vacumslangen mellom WG`n og turbinhus, men kan like godt bytte den for å være helt sikker på at ikke feilen ligger der...

skal ha en liten service i dag, så skal gå over å sjekke litt da...

 

Kan det være at membranet i wastegateaktuatoren er ødelagt ?.

Da vil ikke ladetrykket klare å overvinne fjærkraften, og wastegaten forblir stengt, slik at turboen lader for fullt.

 

 

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at membranet i wastegateaktuatoren er ødelagt ?.

Da vil ikke ladetrykket klare å overvinne fjærkraften, og wastegaten forblir stengt, slik at turboen lader for fullt.

 

 

 

Erik

 

får nok gå over å sjekke litt etterpå... hvis det nå viser seg at WG`n begynner å bli gåen, så bestiller j meg en ny trykk-klokke fra BSR, som j kan bruke når den skal chippes til våren igjen... har sett litt på en 0,8 bars WG... noen som har vært borti de før, fra BSR?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får nok gå over å sjekke litt etterpå... hvis det nå viser seg at WG`n begynner å bli gåen, så bestiller j meg en ny trykk-klokke fra BSR, som j kan bruke når den skal chippes til våren igjen... har sett litt på en 0,8 bars WG... noen som har vært borti de før, fra BSR?

 

Har en slik BSR klokke på 940´n min.. Funker perfekt.

 

 

Erik

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår