Gå til innhold

Kappe fjærer

Ranger emnet

Hans

Anbefalte innlegg

Har alldri gjort detta før.. Så her kommer sikkert et teit spørsmål..:

På "skåla" hvor fjærene er festa er det en liten forhøyning der enden av fjæra ligger inntil. Hvis jeg kapper fjæra en halv tørn vil jo ikke detta stemme helt.. Skjønner..?

Eller er denna "skåla" til å dreie rundt?

242 V8

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hopless

Du bør varme opp fjøra og bøye den til.

og du lurer bare deg selv når du kapper de, likeså greit å svi av noen kroner på orntlie senkefjører...

Og en halv runde???? ta minst to a gitt...

Og ikke minst, når du varmer den opp må du herde den på nytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig erfaring med fjærer som blir varmet opp og presset sammen for og herde på nytt!!!:rolleyes:

Det er ikke helt sunt for den, når den herder på nytt blir den litt krønsji og sprø liksom, altså: knekker lett etter du har hoppet noen mil rundt på den:rolleyes:

Hvis du er i pengenød og skal senke hadde jeg heller kappa den, selv om det kanskje er litt tæmt. Og hvis du bestemmer deg for og kappe, ta for all del mer enn en halv vinding!

-Audi S6 Avant 96mod-Audi A6 2,8Quattro Avant 95mod-

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo4RS3

Har dårlig erfaring med fjærer som blir varmet opp og presset sammen for og herde på nytt!!!:rolleyes:

Det er ikke helt sunt for den, når den herder på nytt blir den litt krønsji og sprø liksom, altså: knekker lett etter du har hoppet noen mil rundt på den:rolleyes:

Hvis du er i pengenød og skal senke hadde jeg heller kappa den, selv om det kanskje er litt tæmt. Og hvis du bestemmer deg for og kappe, ta for all del mer enn en halv vinding!

Hvis den herdes på en seriøs måte er det ikke noe problem. Amatører derimot kan lage mye skade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en seriøs måte??

Hvordan herder man en fjær på en seriøs måte da??:rolleyes:

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil slike klemmer fungere fint til vanlig bruk? har vurdert og kappe fjærene på min 240 og kjøre med det til jeg får penger til overs som jeg kan bruke på senkesett. Og jeg har hørt at demperene slites mye mere med kappa fjærer, stemmer dette? og i såfall hvor lenge kan man kjøre på dette?

mvh

Morten

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som kjører rundt med kappede fjærer på 240, og problemet er at demperne blir for lange, slik at stemplet i demperne slår i bunn av demperen.

Det du kan gjøre er å korte stanga på demperen ved å kappe den og gjenge den, eller det helt store trikset, kapp den og sveis den sammen. Jeg annbefaler ingen av disse metodene, men har du dårlig råd så......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Diablito

Jeg annbefaler ingen av disse metodene, men har du dårlig råd så......

.......så har du ikke råd til å ha lav bil.... Det er nå min mening..

Kappe fjærer er ikke lovlig av en grunn! Og den grunnen er ikke for at ungdom skal ha enda en filleregel å irritere seg over!

Bilen blir VOND å kjøre (hompe hompe hompe), du ødelegger hele understellets virkemåte, og ikke minst risikerer du at fjæren kan hoppe ut av sin plassering, hvis du strekker støtdemperne over en bakketopp el.l...

Et komplett senkesett koster vel irundt 1000-2000kr til en gjennomsnittlig bil.. Det er de verdt!! Da kan du jo til og med risikere å få en bil som er god å kjøre ! ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

minst risikerer du at fjæren kan hoppe ut av sin plassering, hvis du strekker støtdemperne over en bakketopp el.l...

Dette løser du enkelt ved å enten punkte fast fjæren med basisk elektrode, eller ved å bruke stålvaier for å hindre støtdemperens vandring.

Å en ting til, dette er tillat i vårt vaboland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo4RS3

Og hvis du bestemmer deg for og kappe, ta for all del mer enn en halv vinding!

Mente ikke at jeg skulle kappe en halv vinding, men f.eks en og en halv.. Åssen blir det med dissa kantene som fjæra skal ligge inntil da?

242 V8

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Diablito

Dette løser du enkelt ved å enten punkte fast fjæren med basisk elektrode, eller ved å bruke stålvaier for å hindre støtdemperens vandring.

Å en ting til, dette er tillat i vårt vaboland

I bilcross vel og merke:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Air 63

Mente ikke at jeg skulle kappe en halv vinding, men f.eks en og en halv.. Åssen blir det med dissa kantene som fjæra skal ligge inntil da?

Du bør vel da kappe 1 runde av gangen.

Eller gjør som meg og bestill hos Åkrene fjersmie...

Da får du det som du vil ha det, men regn med en tur eller to for å få riktig høyde.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider