Gå til innhold

Annen grill til Audi 80 -87 mod + tekniske spm?

Ranger emnet


Gautis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt meg en Audi 80 1.8L Quattro -87 mod. Så lurte jeg på følgende:

 

1. Denne bilen er veldig flott, men, må ærlig innrømmet, at fronten er svært kjedelig på den. Finnes det, uten den store kostanden eller FOR høy gatebil-faktor, en annen grill e.l til denne bilen? Slik at den ser LITT tøffere ut i fronten? Og RATT...kan jeg bruke ratt fra evt. nyere modeller på den?

 

2. Bilen har stått i et halvt år, så mye vil sikkert komme seg etter hvert, men akkurat nå, så har jeg et lite problem. Motor går som ei klokke, men når jeg står f.eks i lyskryss og skal ta i gang, så hender det at den går i kjelleren...virker som den ikke får bensin eller luft. Må liksom gi litt ekstra gass, så kommer den. Noen som vet hva dette kan være?

 

3. Da jeg fikk bilen, fungerte instrument lysene (ABS, OLJELAMPA, BREMSEVESKE osv) og turtelleren. Nå funker ikke disse. Kan ikke se at det er gåen noen sikringer. Er dette et vanlig problem? (en idiot av kompis sier at dette er typisk Audi..hehe) Evt. hvor kan jeg feilsøke?

 

4. Når jeg bremser helt ned...for å stoppe..uansett hastighet jeg kommer fra, så høres det ut som ABS'n kobler inn, for den hakker litt, og lager sånne ABS-lyder. Noen som har peiling på dette?

 

 

 

Og hvor pokker finner jeg spec'en på denne bilen? Den mangler instruksjonsboka....?? :S Vet jo ikke hvor mange hester det er i den, engang..hehe

Takknemlig for alle svar.

 

Mvh

 

Gautis

----------

Audi 80 1.8i Quattro 1987

 

ex Vw Passat -73 mod

ex Honda Civic Sedan -81 mod

ex MB 190E -83 mod

ex Honda CBX750F2 -87 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har kjøpt meg en Audi 80 1.8L Quattro -87 mod. Så lurte jeg på følgende:

 

1. Denne bilen er veldig flott, men, må ærlig innrømmet, at fronten er svært kjedelig på den. Finnes det, uten den store kostanden eller FOR høy gatebil-faktor, en annen grill e.l til denne bilen? Slik at den ser LITT tøffere ut i fronten? Og RATT...kan jeg bruke ratt fra evt. nyere modeller på den?

 

2. Bilen har stått i et halvt år, så mye vil sikkert komme seg etter hvert, men akkurat nå, så har jeg et lite problem. Motor går som ei klokke, men når jeg står f.eks i lyskryss og skal ta i gang, så hender det at den går i kjelleren...virker som den ikke får bensin eller luft. Må liksom gi litt ekstra gass, så kommer den. Noen som vet hva dette kan være?

 

3. Da jeg fikk bilen, fungerte instrument lysene (ABS, OLJELAMPA, BREMSEVESKE osv) og turtelleren. Nå funker ikke disse. Kan ikke se at det er gåen noen sikringer. Er dette et vanlig problem? (en idiot av kompis sier at dette er typisk Audi..hehe) Evt. hvor kan jeg feilsøke?

 

4. Når jeg bremser helt ned...for å stoppe..uansett hastighet jeg kommer fra, så høres det ut som ABS'n kobler inn, for den hakker litt, og lager sånne ABS-lyder. Noen som har peiling på dette?

 

 

 

Og hvor pokker finner jeg spec'en på denne bilen? Den mangler instruksjonsboka....?? :S Vet jo ikke hvor mange hester det er i den, engang..hehe

Takknemlig for alle svar.

 

Mvh

 

Gautis

Gratulerer med skikkelig bil ;)

 

1. Det finnes Kameigrill som passer rett på.

2. Sjekk om akselerasjonspumpen fungerer, du kan også prøve å skru CO-skruen ut en halv omdr. Denne sitter nede til høyre på forgasseren. Ikke skru på det du ikke vet hva er!

3. Høres ut som dårlig kontakt. Skru ut instrumentpanelet (er gjort på 2 minutter) og sjekk/beveg på alle tilkoplinger. Om turtelleren har sluttet å fungere kan dette også skyldes defekt initiator (pulsgiver som sitter på gearkassen), men sannsynligvis dårlig kontakt.

4. Sjekk om det ligger møkk i tannkransen som sensoren peker mot.

 

Ang. motoreffekten, sjekk motorkoden din, den står på blokka framfor fordeleren. Er f.eks. *NE 023 573*

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....se det. Han som anbefalte dette forumet, hadde pokker meg rett.. :) Han sa at hvis ikke de hadde peiling her, så hadde ingen peiling. :D Skal prøve ut tipsene dine. Flott. Og takker masse.

 

JO, er kjempefornøyd med bilen. Er imponert over at en så "gammel" bil kan være så flott og artig. Og ang. motoreffekt, så sto det i vognkortet (som kom i posten i går), at det var 83 kW, så det er vel ca. en 113 HK, tenker jeg. (For jeg klarer vel ikke å få MER ut av den??? :P )

----------

Audi 80 1.8i Quattro 1987

 

ex Vw Passat -73 mod

ex Honda Civic Sedan -81 mod

ex MB 190E -83 mod

ex Honda CBX750F2 -87 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Gautis!!

For det første, så har du innsprøytning på bilen din, bare så du vet det :-) Da er det ikke akselerasjons-pumpe på denne, så denne er nok iallefall ikke ødelagt....

 

1.Når det gjelder grill, så ville jeg ha sjekket hva som er tilgjengelig hos f.ks Rieger eller f.eks bare sjekke sidene til norsk bildelsenter i Drammen (http://www.norskbildelsenter.no). RAtt? Tja... Kan nok bruke ratt fra LITT nyere modeller, men vet ikke om det er noen som er så mye tøffere som passer rett over. Ville vurdert å kanskje bytte til uoriginalt ratt av type Momo el.l ved bruk av "adapter" eller såkalt Boss.

 

2. Kan rett og slett være feiljustert tenning/innsprøytning, eller kanskje falsk luft. Sjekke falsk luft kan du enkelt gjøre ved å bruke startgass rund der du har mistanke om at den suger falsk luft.....da øker turtallet når du sprayer :-) Kanskje pluggene er dårlige?

 

3. Dette kan godt være dårlig kontakt bak på instrumentet. Sikkert kommet av at de ikke har satt det godt nok sammen igjen etter at de justerte kilometeren på den :-) Hehehe... Neeeeeeida... :-)

 

4. Dette med bremsene er jeg ikke heilt med på... Skjer det også når du ikke bremser HARDT ned? Alle hjul? Du skal kjenne ABS'en på pedalen på såpass gamle biler...

 

Kos deg med den nye bilen din! Har selv hatt samme type for en del år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....se det. Han som anbefalte dette forumet, hadde pokker meg rett.. :) Han sa at hvis ikke de hadde peiling her, så hadde ingen peiling. :D Skal prøve ut tipsene dine. Flott. Og takker masse.

 

JO, er kjempefornøyd med bilen. Er imponert over at en så "gammel" bil kan være så flott og artig. Og ang. motoreffekt, så sto det i vognkortet (som kom i posten i går), at det var 83 kW, så det er vel ca. en 113 HK, tenker jeg. (For jeg klarer vel ikke å få MER ut av den??? :P )

 

For å si det slik, de som virkelig har peiling på VW og Audi finner du på, ja nettopp VW og Audi-forumet :)

 

Og jo, du klarer å få mer ut av motoren, begynn med å skifte kamaksel. Motoren din er noenlunde den samme som står i Golf 2 GTI (112 hk), og kammene der ha mye durasjon, men det hjelper lite når åpningsarealet av loben er lite. Dette skyldes at loben har en "trekantet" profil i stedet for en "firkantet" profil.

 

Som "Buttman" sier, siden du har en 112 hk motor har du ikke forgasser og akselerasjonspumpe, men Bosch K-Jetronic innsprut.

Fant du motorkoden?

En side det står mye kjekt på er http://www.humanspeakers.com/audi/index.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva koster dette inngrepet (delene) , og hvor mye ekstra ytelse er det snakk om??

 

Koster 2490 for hydraulisk kam med 272 graders durasjon, 11,4mm løft og lobeseparasjon på 110-112 grader. Gir minimum 120 - 123 hk i en DZ-motor med hydrauliske løftere.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster 2490 for hydraulisk kam med 272 graders durasjon, 11,4mm løft og lobeseparasjon på 110-112 grader. Gir minimum 120 - 123 hk i en DZ-motor med hydrauliske løftere.

 

 

Kor får eg kjøpt denne kammen? :)

1998 Audi A4 1.8 TSQ Sedan

1992 Volkswagen golf mk3 TDK (x)

1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 (X)

1990 Audi 90 2.3E Quattro(X)

1991 Audi 90 2.3E Quattro (X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår