Gå til innhold

Rust

Ranger emnet


AC^

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere andre her til å behandle gravrust med osv?

Jeg er ikke helt sikker på hva det er som er optimalt å bruke men det må vel fungere bra å først slipe ned rusta, deretter legge Corroless eller owatrol og deretter lakk og tectyl på toppen?

Er usikker på hva som er det beste av owatrol og Corroless? Hører folk sier at owatrolen er veldig penetrerende, har du et hårnålshøl i metallet ser du ei rose med 10 cm i diameter på andre sia etter den har trengt inn. Corrolessen vil vel bare legge seg på yttersia og ikke trenge inn?

På karosseriet er det da best å sandblåse og legge epoxygrunning deretter glassfibersparkel og finsparker deretter og base og klarlakk oppå der igjen?

 

En herfra har finni ei blanding som skulle være jævli bra den bestod av 7-8 liter sagkjedeolje, 4 liter parafin og ca to liter tectyl. må behandles hvert 2. år. Den bruka han i alle hullrom, understell osv. Noen som har vært borti noe liknende?

Grunnen til at den der skulle være bra er at får du steinsprut på den så kommer det bare ny olje til og "tetter". Tectylen har en tendes til å bli hard etter hvert og kan slippe taket og da kommer det væske til imellom tectylen og metallet som resulterer i korrosjon.

Håper på svar fra folk som har noe erfaring med sine metoder!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltilsynet i drøbak anbefaler å blande gearolje og diesel for understell som allerede er rustent.. det vil da trenge gjennom rusten og dieseln vil fordampe og deppe skal visst beskytte veldig bra sier de og det må gjøres hvert år.. har ikke fått prøvd det selv, men tenkte å prøve det på bussen.. skal visst være bedre enn sagkjedeolje..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke vet det er det farlig å bruke olje i kanaler, hulrom osv da olja og ser diesel (??) er nevnt her fordamper og frigir giftige gasser som du sitter å puster inn. Far min driver med rustbeskyttelse og fraråder alle å bruke spilloljer som rustbeskyttelse. Samtidig er olje ubrukelig i forhold til proffe produkter som er laget for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å sitte i den lukta så lenge da men... Det er jo bare til den har fordampet, olje er vel det beste som kan brukes til å holde rusta i sjakk. Veit de som driver med rustbeskyttelse ikke bruker det å fraråder andre det på grunn av miljøet. Det blir jo som om på samme måte hvis du legger en del i olje så vil jo ikkke den ruste...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår