Gå til innhold

Tips ang anlegg som spiller klarest og penest.

Ranger emnet

clone baby

Anbefalte innlegg

Hei, har alltid hatt sansen for anlegg som spiller klart og pent framfor høyt og blaffrende, og skal snart begynne og bygge annlegg selv, men trenger noen tips.

Vet att slikt oppsett vil koste masse penger men slikt får det no bare bli.

Høytalerene jeg vil bruke er enten (Skal ha 2stk sett, 1 forrand og 1 bak)

- Seas Lotus Reference Bilde Link ,

- FOCAL 165K3P Bilde Link eller

- DLS ULTIMATE REFERENCE 6" MICA-CONE UR - 36 Bilde Link

Subb jeg kunne tenkt var enten

- FOCAL 33KX Bilde Link,

- DLS ULTIMATE UR - 12 Bilde Link eller

- SEAS LOTUS 12" Sub SW300 Bilde Link

Forsterker på høytaler elementene så tenkte jeg på

- DLS Ultimate A-4 BildeLink

Men vet ikke hvilken andre forsterkere som egner seg bra til slikt oppsett, så tips kunne vært supert!

Forsterker på Subb så tenkte jeg på

- DLS Ultimate A-3 Bilde Link

Her også vet jeg ikke hvilken andre forsterkere som egner seg bra til subben, så tips kunne vært supert også!

Grunnen til att jeg har ramset opp 2 stk dls forsterkere er siden jeg har hatt en DLS Ultimate A-5 som jeg har vært vældig fornøyd med!

Ting som signal og strøm kabler trenger jeg også litt mer info ang. hva jeg bør holde meg unna og hva som er bra. Kabler for under 100kr meteren gir meg bare en crappy følelse så tips til kvalitets kabler kunne vært fiffint!

Liker godt Alpine sine cd spillere så tror jeg går en av de. eller?

Håper på tilbakemeldinger nå som jeg er veldig nyskjerring på dette.. hellothere

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først av alt vil jeg anbefale deg å kutte ut høyttalere bak, med mindre du har svært gode grunner til det. Dette fordi bakhøyttalere ikke er godt for annet enn å klusse til lydbildet ditt, og det synes jeg er svært bortkastede penger når man snakker om komponenter i denne klassen.

Seas Lotus er helt klart bra saker, men jeg antar du er klar over at det ikke kan fuskes med montering og plassering for at de skal yte sitt optimale. Det er forøvrig en tommelfingerregel uansett. De nye Nexgen-elementene i Excel-serien er også gode alternativer.

At kabler til 100 kroner ikke gjør den jobben de skal vil jeg si er tøys, men det finnes omtrent like mange meninger om kabler som det finnes hifi-interesserte, så her skal jeg ikke uttale meg for bastant. Hovedpoenget vil allikavel være å sørge for gode elektriske egenskaper, tilstrekkelig skjerming og god mekanisk kvalitet på loddingene.

Skulle du uansett ønske å "gå over bord" hva kabler angår anbefaler jeg deg å ringe Robert Blindheim/Infinite Resolution på tlf. 76 96 27 76 eller info@infinite-resolution.com. Jeg vet han har noe spennende på lur.

Om du i tillegg sier hva slags bil alt dette skal inn i, er jeg sikker på at du kan få litt bedre hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler DLS frontsettet. Bruker diskanten fra det settet på oppsettet mitt og må innrømme at bedre diskant har ikke jeg hittil hørt på! Ogs¨UR suben fra DLS er bra, men de er også de to andre du nevner

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg anbefale deg å kutte ut høyttalere bak, med mindre du har svært gode grunner til det. Dette fordi bakhøyttalere ikke er godt for annet enn å klusse til lydbildet ditt, og det synes jeg er svært bortkastede penger når man snakker om komponenter i denne klassen.

Seas Lotus er helt klart bra saker, men jeg antar du er klar over at det ikke kan fuskes med montering og plassering for at de skal yte sitt optimale. Det er forøvrig en tommelfingerregel uansett. De nye Nexgen-elementene i Excel-serien er også gode alternativer.

At kabler til 100 kroner ikke gjør den jobben de skal vil jeg si er tøys, men det finnes omtrent like mange meninger om kabler som det finnes hifi-interesserte, så her skal jeg ikke uttale meg for bastant. Hovedpoenget vil allikavel være å sørge for gode elektriske egenskaper, tilstrekkelig skjerming og god mekanisk kvalitet på loddingene.

Skulle du uansett ønske å "gå over bord" hva kabler angår anbefaler jeg deg å ringe Robert Blindheim/Infinite Resolution på tlf. 76 96 27 76 eller info@infinite-resolution.com. Jeg vet han har noe spennende på lur.

Om du i tillegg sier hva slags bil alt dette skal inn i, er jeg sikker på at du kan få litt bedre hjelp.

Hehe, det ang kabler er bare att jeg kommer litt ifra "hifi værdenen", det med att ett sett med 2x2m høytaler kabel for 2500 og en signal kabel for 2000kr er en akseltabel pris om man skal oppnå pen lyd.

Tenkte det i en vw jetta 83mod, men det er som jeg vil prøve og oppnå er noe diskre saker, skal lissom ikke montere høytaleren i støpte kasser som er inndrigert i dasjen.

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler DLS frontsettet. Bruker diskanten fra det settet på oppsettet mitt og må innrømme at bedre diskant har ikke jeg hittil hørt på! Ogs¨UR suben fra DLS er bra, men de er også de to andre du nevner

Har selv DLS ULTIMATE PRO 6" UP - 6 til 3600kr, noe som jeg er meget fornøyd med, liker lyden ja! ur subbene dies syntes jeg ser ganske robust og fin ut..

Har hørt att hvis man skal ha bra lyd fra dls så må man litt opp i pris..

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at endel kommer an på din personlige smak. En sub er ikke nødvendigvis "bedre" enn en annen, det kommer bare an på hva du liker selv :)

Ja, er desverre slik jeg. om f.eks. en sony explode spiller bedre enn en dls ur subb så er det dls'en jeg kjøper, syntes designet til sony er hæselig well

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har inntrykk av at focal og morel er "top two". Siden jeg ikke kan noe særlig om Morel så kommer jeg med følgende forslag:

Focal 165K3P (fremme)

2 x Focal 33KX (en ekstra = 2 Ohm på monoblokk)

Audison LRX 1.400 monoblokk til subber (eller vrx om du har råd)

så kjøper du en skikkelig to (eler fire så du har til hattehylle også) kanaler. Den BØR ha oppunder 200W pr kanal for å drive K3P skikkelig!

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har inntrykk av at focal og morel er "top two". Siden jeg ikke kan noe særlig om Morel så kommer jeg med følgende forslag:

Focal 165K3P (fremme)

2 x Focal 33KX (en ekstra = 2 Ohm på monoblokk)

Audison LRX 1.400 monoblokk til subber (eller vrx om du har råd)

så kjøper du en skikkelig to (eler fire så du har til hattehylle også) kanaler. Den BØR ha oppunder 200W pr kanal for å drive K3P skikkelig!

Focal er ut det.hehehe ;)

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bassene til seas er billige, 2500 for 12" og 2200 for 10" å disse spiller meget bra, performance settet koster veil 4500kr og reference koster veil 7700kr

komposettene er litt dyre ennå synes jeg men det er jo muligheter for rabatter på dette også som alt annet:)

hvordan lyden er i forhold til focal er nok en smaksak, men jeg liker seas bedre, både diskant, mellomtone, midbass og sub...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bassene til seas er billige, 2500 for 12" og 2200 for 10" å disse spiller meget bra, performance settet koster veil 4500kr og reference koster veil 7700kr

komposettene er litt dyre ennå synes jeg men det er jo muligheter for rabatter på dette også som alt annet:)

hvordan lyden er i forhold til focal er nok en smaksak, men jeg liker seas bedre, både diskant, mellomtone, midbass og sub...

tar man en titt på hva som blir brukt i konkuranser,så er det ikke vanskelig å forstå hva som best av de to merkene,har justert biler med begge merkene jeg,så jeg har villa gått for seas.....uten tvil...

Cosworth,the search for power.

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar man en titt på hva som blir brukt i konkuranser,så er det ikke vanskelig å forstå hva som best av de to merkene,har justert biler med begge merkene jeg,så jeg har villa gått for seas.....uten tvil...

Det at Seas benyttes mer i konkurranser i Norge enn Focal, behøver på ingen måte å bety at Seas er bedre.

For det første handler det mye om smak og behag, for det andre er det mye hype ute å går.

Jeg syntes personlig at seas sine Magnesium elementer er noe av det mest oppskryttet jeg kan komme på. Seas har svært mye bra på samvittigheten til hjemmebruk, men Excel Magnesium (som Lotus Reference bygger på)funker ikke i mine ører.

Personlig hadde jeg mye heller gått for Focal enn Seas. Grunnen er svært enkelt en mye mer naturlig klang i Focal sine elementer enn i Lotus Reference, kanskje med unntak av diskanten. I mine ører fokuserer magnesium elementene litt vel mye på detaljer istedet for å gi instrumenter en naturlig og homogen klang. Seas har i tillegg flere elementer i sitt sortement som er bedre enn Magnesiumen i mine ører. Disse finnes dog kun i 8 ohms versjon, og er mer tilpasset hjemmebruk.

Det finnes selvsagt andre kandidater til et vellydende oppsett også, men det kommer til syvende og sist helt ann på hva du er ute etter rent lydmessig. For meg er Seas Lotus Reference ett av de merkene jeg aldri anbefaler, rett og slett fordi jeg mener det ikke gir noe som helst musikkglede.

Jeg må poengtere at som høyttalerbygger, har jeg svært stor respekt for Seas. Dem har laget mye bra elementer for hemmebruk opp i gjennom årene. Jeg mener derimot at dem har fullstendig bommet på sine magnesium elementer om man skal benytte elementet til gjengivelse av mellomtoner. Som midbass, og bass, er dem derimot et spennede alternativ.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider