Gå til innhold

Motor begynte å tikke høyt

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Startet bilen når jeg skulle kjøre fra jobb i dag, alt virket normalt. Skulle inn å hente noe så jeg stoppet bilen. Da jeg startet den igjen så hørte jeg plutselig noen rare tikke lyder. Kjørte litt fremover og lurte på om noe var borti etteller annet. Stoppet på en bensinstajon og åpnet panseret. Det jeg kom frem til er at en eller annen ventil tikker høyt. Det er jo hurtigere tikking etter hvert som turtallet stiger. Sjekket oljenivået og det var veldig lavt :(. Tror det er noe som lekker under. Så jeg kjøpte olje og fylte til peilepinnen var på midten. Like mye tikking. Bilen virker helt fint og går like bra. Det er bare denne Tikk tikk lyden. Ikke så veldig hurtig i grunn når jeg cruiser i 80 men irriterendes å høre på liksom. For du hører det bra inni bilen.

 

Noen som har opplevd dette selv? Eller kan tenke seg til hva som har skjedd og må byttes? Skal prøve å justere ventilene og.

 

Dette gjelder en 320i M50 motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte også å tikke no J*** etter hvert.. vet AKKURAt ossen det er... justere dem tror jeg ikek går, fordi det er hydraulikse løftere på dem.. Gikk ikke på min 318i hvertfall... Jeg bytta ventiler, løftere og kamakselen.. det var helt gåent.. så bytta jeg vannpumpa. dem sa på verksted at den kan være årsaken til en slags tikkelyd, når dener gåen, men mye mulig d er ventiler.. Min bynte så smått, så blei d værre å værre å hørtes ut som disel til slutt =( men nå er alt bra..

2000 Ford Mondeo ST200

19-- MB 190

2000 Suzuki GSX-600R Allstar Corona

X:1990 Ford Sierra 2.0I Stv / 1997 Audi A4 1.8Turbo Quattro / 1991 Bmw 318i M-Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti det samme. På min 318 så kan jeg starte og den tikker som et helvete på tomgang, så stopper jeg den og starter den igjen med en gang, null tikking. Vet ikke helt hvorfor det er sånn, virker nesten som motoren enkelte ganger står opp på "feil bein".

Men tikking genrelt kan komme av et par ting;

-Slurvete oljeskift (løfterne fyller seg med smuss)

-Dårlig/defekt kam

-Gåen vippearm (her som oftest kraftig slåing/knakking)

-Dårlig smørning (som f.eks lite olje).

 

Det jeg ville gjort var å skrudd av toppdekselet, dette er en lett jobb.

Da kan du se om kammen har slitekanter (små "riper/spor")

 

Og at vannpumpa kan føre til tikking gleder jeg meg til å høre begrunnelsen for :hammer

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KNEKT VENTILLØFTER!!

 

Går bilen din på en cylinder høyere så kan det nokk være det. Er typisk på de dritt motorene her.. Hatt samma problem på 3 av mine.

 

 

Å si at M50 motorene er dritt motorer, er som å tørke seg i ræva før du har driti.

 

Tikking er ett problem på mange av motorene fordi det er kjørt med dårlig olje, og eierene har ikke tatt hensyn til motoren ved forskjellige vær. Dårlig olje, -20 grader og full rulle bortover gaten feks.

 

Kjøp kjemisk rens, og kjør på, og ta ett oljeskift med dårlig olje, og kjør minimalt, så tar du å tapper all olje, og får ut mye dritt. Så kan du ha på en skikkelig kvalitets olje. Som Liqui Molly racing oil, som er på blå og grå kanner. Koster mye, men man får hva man betaler for!

 

Tikking kan forsvinne mirakuløst etter en stund når motoren har fått god olje.

 

(du får ikke justert ventilene på denne motoren, fordi den har hydrauliskeventilløftere)

 

Mvh

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært inne til sjekk hos Bmw verkstedet. Tok den ut før de begynte å plukke på den for 1300 kr timen :hug:

Oljen er helt fylt opp men tikker som bare det fortsatt. På lappen jeg fikk tilbake fra bmw sto det at jeg måtte eventuelt bytte ventil løftere og kam brygger.

Noen som har erfaring med å ta av toppdekselet? Og er pakningen til det dømt til å ryke hvis jeg skrur av? Vil gjerne se på kammen og diverse innretninger som hører til ventilene.

Regner med at topdekselet er "A"på bildet

723.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det jeg ville gjort var å skrudd av toppdekselet, dette er en lett jobb.

Da kan du se om kammen har slitekanter (små "riper/spor")

 

 

Hvordan går det med pakninger og slikt... kan jeg ødelegge noe i opperasjonen med å bare ta det av og se litt nedi der?

 

KNEKT VENTILLØFTER!!

 

Går bilen din på en cylinder høyere så kan det nokk være det. Er typisk på de dritt motorene her.. Hatt samma problem på 3 av mine.

 

Motoren går helt reint og fint. Alt er som normalt der utenom tikkelyden

 

Min begynte også å tikke no J*** etter hvert.. vet AKKURAt ossen det er... justere dem tror jeg ikek går, fordi det er hydraulikse løftere på dem.. Gikk ikke på min 318i hvertfall... Jeg bytta ventiler, løftere og kamakselen.. det var helt gåent.. så bytta jeg vannpumpa. dem sa på verksted at den kan være årsaken til en slags tikkelyd, når dener gåen, men mye mulig d er ventiler.. Min bynte så smått, så blei d værre å værre å hørtes ut som disel til slutt =( men nå er alt bra..

 

 

 

Skiftet du selv? eller verksted? Mye kom det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke farlig å ta av toppdeksel, ødelegger ikke noe.

Pakningen bruker som regel å være morken og dårlig om denne aldri har vært byttet, så anbefaler å bytte denne i samme slengen. (bytt de som er avbildet som C også)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... kjøpe pakining *skrive på listen*

 

 

og et ganske vesentlig spørsmål.

Er det farlig for motoren å kjøre med tikkingen?

 

Har en kamerat i "verkstedet" vårt som kan bistå deg mekanisk for en langt hyggeligere pris en Jæger. Både inspisere eller utføre arbeid. Bistår og i bestilling av deler. PM meg hvis du er int/vil ha nr. Vi bor ikkje så langt fra deg ser eg av profilen din.....

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår