Gå til innhold

Anlegg i Lotus Elise

Ranger emnet

Blend_2097

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen:)

Nå har jeg prøvd meg på et lite pilotprosjekt:) Syns selv det ble ganske bra, men er ikke 100% fornøyd enda. Skulle hatt litt mer bass, men måtte bruke det jeg fikk, og endte opp med en 8". Er ikke så stor plass i disse bilene, men tror jeg skulle klart å få inn en 10"..

Bilen er en Lotus Elise. Denne er bygd i aluminium og glassfiber. Hele rammen inkl dash er LIMT sammen med fly-lim, og går derfor ikke an å demontere.. Det ble veldig mye planlegging før jeg turte å sette igang. Masse 1.gangs ting og tang, men komm helskinnet igjennom:) Plasseringene av dinskantene måtte bli der, da eier ikke ville "skade" bilen.. Holde den mest mulig orginal:)

Da er første steg i monteringen unnagjort. Mangler litt mer lyd føler eieren, han hadde ikke nokk volum ved 160km/t og 6000rpm, men det skal vi nokk klare å fikse;) Selve montering og valg av plassering av element syns han ble serdeles bra:D(må jo få skryte litt på meg:P)

Sier seg selv at det suser og bråker en del i en cab uten noe som helst lydisolasjon. Blir forøvrig å se på Arenum i 2006, da med helt ferdig montert anlegg.

Det som gjennstår er litt kosmetisk som:

-bytte av skruer til svarte(ser ikke noe fint ut, syns også på bildene)

-Montering av neon over kassen(er fiiin plass der oppe, hele røret forsvinner:))

-"Frisere" litt på kassen langs sidene og toppen. Mulig legge inn en list av gummi, da det er en del vibrasjoner ute å går i svinger og klumpete asvalt.

-Tja, kommer nokk på mer etterhvert:)

Det kommer flere bilder av bilen med alt inventar ferdig montert. Da ser man bl.a. at subben ligger i senter av setene, svært fint sa eier:) Har ikke sett dette selv, da han ga meg nøklene til bil og garasje og stakk på ferie i 14dager. Meldingen var: Fikser du lyden min, skal du få penger:D Hører ingenting når jeg kjører over 50km/t.

Her er hvertfall bilder:

Tilbakemeldinger mottas, ris som ros. Men HELST konstruktiv kritikk:P

PS: Det er mulig disse bildene blir STORE. Dette beklager jeg dersom det skjer, jeg kan ikke det med å redusere str på de. Kan evt legge inn linker, gi beskjed dersom dere ønsker det.

Bilen forfra.

LotusElise001.jpg

Fra siden, setene er ikke montert.

LotusElise007.jpg

Dette er eneste stedet hvor man kan trekke kablene forfra. Dette tok 14timer!

LotusElise010.jpg

Delefilteret nærmest, og Kicker KX550.3 uten toppdeksel.

LotusElise008.jpg

Her kommer kablene opp("fortsettelse fra bilde 3) og går videre bak. Den skrå veggen nederst på bildet er tanken. Også LIMT sammen. :fire:

LotusElise011.jpg

Gulvet i bilen, midt i monteringsprosessen en gang:P

LotusElise012.jpg

Her er bilen med nytt frontsett, og ny sub:D Kassene er laget i glassfiber.

LotusElise013.jpg

Close up av kassen.(Her ser dere uglyen min. Dette skal rettes opp;))

LotusElise015.jpg

Enda et:)

Og et litt ovenfra

LotusElise016.jpg

Dette er fra innsynsvinkel i normal ståhøyde vedsiden av bilen(Er bare 171, så mulig det er litt lavt for noen:P)

LotusElise017.jpg

Her er bagasjerommet, som forøvrig ligger helt bakerst på bilen(Bak sjåfør og motor:P). Delefilteret er montert helt inne til venstre på dette bildet(se under). Man må godt nedi for å finne det!

LotusElise018.jpg

Her ser dere delefilteret(Høyre og inngang fra forsterker, ventre side ligger under teppet til venstre i bildet. Det er STORT!).

LotusElise019.jpg

Her er venstre diskant. Disse er frest inn i rammen på bilen. Ble en elegant og nøytral moontering. Likt på høyre side.

LotusElise021.jpg

Close up av diskant. Hadde ikke dette gått, kunne jeg sett på en SVÆRT stor regnig. Tok sjangsen, og heldigvis gikk det her:P Legg merke til det lille "hakket" som ser ut som en pynte detalj som går langs dash`en. Dette er faktisk her det deler seg! Det iste jeg ikke før jeg fikk lagd hullet:/ Disse diskantene bygger litt i dybden, og ligger HELT opptil "taket" i disse kanalene. Trodde en stund at jeg var fuck`t, men... puhh..

LotusElise022.jpg

Dett var dett. Flere bilder kommer iløpet av uken.

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spiller bra til å ære så liten. Men både jeg og eieren av bilen vil ha mer. Nå står den i lukket kasse på ca 13l, fylt med ca 60%vatt, og får 400wrms. Men ampen står nesten på full gain:/ Spilleren er ikke av beste sorten desverre. Eieren valgte denne KUN fordi den har gult lys i displayet.. Aner ikke hva den gir ut i linjeutgangene, men det kan ikke være mye..

Hadde vært bedre med en mer strømsterk spiller regner jeg med, har også sagt ifra til eieren. Subben flytter seg ikke mye:/

Har disse en tendens til å bli varm på den sorte delen hvor det står SwS? Denne blir hertfall det etter 2-3timer med spilling. Merket det godt da jeg satt og justerte lyden i noen timer.. Regner ikke med det er skadelig, men skulle sjekke det opp sa jeg.

Takker for tilbakemeldene:D

Mvh

Simon

Da var vi igang:)

2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=?

Time will tell;)

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spiller bra til å ære så liten. Men både jeg og eieren av bilen vil ha mer. Nå står den i lukket kasse på ca 13l, fylt med ca 60%vatt, og får 400wrms.

Du skal høre denne i 10" i ca 20-25 liter kasse og litt realt med power, det er ganske eksepsjonelt hva denne klarer å prestere. Ta en telefon til Anders Fleischer, han monterte en SWS-10 og en 900.5W amp i bilen til en kompis og det spiller, eller så kan du jo høre med Lars Engen hva han syns om SWS-65 som midbasser i dørene...:)

Subben flytter seg ikke mye:/

Den skal flytte seg MYE da den har slaglengde på over 45mm peak to peak.

Har disse en tendens til å bli varm på den sorte delen hvor det står SwS? Denne blir hertfall det etter 2-3timer med spilling.

Den bli litt varm ved mye belastning over lang tid. Og det er membranen som er kjølekappa til voice colien, aluminium membran i honeycomb konstruksjon, så det er helt normalt at den blir varm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider