Gå til innhold

Vanskelig å få til bra lyd i Volvo?

Ranger emnet

Zemeckis

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte jeg skulle bruker litt penger på anlegg når jeg får meg en Volvo 240. Men fikk høre av noen at han hadde snakket med noen på bilradio spesialisten I Trondheim at det er vanskelig å få til skikkelig lys i Volvo generelt. Stemmer det? Jeg har litt vanskeligheter med å forstå hvorfor på akkurat dette.

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for di baksete ryggene skuddsikre:(..

men hjelper fert med to 4" bassreflex rør opp i hylla å rektig dosert basskasse! det kan sikkert bilsterio eksperten hjelpe deg gratis med vis du handler der.. så gir di deg gode råd å kansje i tilegg hjelper deg å stille inn anlegget! jeg laga 3kasser til 240 min før jeg var fornøyd.. tror den kom på 47Liter me to 12" da hadde jeg bare noe billi fra Lydia men spella bra!

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hjelper fert med to 4" bassreflex rør opp i hylla å rektig dosert basskasse! det kan sikkert bilsterio eksperten hjelpe deg gratis med vis du handler der.. så gir di deg gode råd å kansje i tilegg hjelper deg å stille inn anlegget! jeg laga 3kasser til 240 min før jeg var fornøyd.. tror den kom på 47Liter me to 12" da hadde jeg bare noe billi fra Lydia men spella bra!

baksete ryggen består da stort sett av skumgummi, ville ikkje gjemt meg bak det viss eg ble skutt på :p

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare to 10" jeg kjøpte for maaaaaange år siden for 1000 kr...

har elementene snudd inn mot kupeen sånn at bassrefleks røret kommer ut gjennon armlene... så må man jo fjerne den plata bak sete da.. funker helt greit.... har masse kamerater som har masse bassere å styr i andre biler men hører det nesten ikke... så jeg mener volvo er en grei bil å bygge anlegg i..!!! bare viktig å kjøpe bra forsterker som klarer å drive basserne.. så får du heller kjøre front sette på spillern så lenge...

bare husk å kjøp diskant oxo da... er ganske viktig d oxo...:P

hallo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er metallplate mellom seteryggen og bagasjerommet... Ikke at det er noe særlig tryggere å sitte der hvis noen skyter på deg for det, men det hindrer lyden ganske mye...

Problemet med lyd i volvoer (og mange andre sedaner generelt) er at bagasjerommet er så isolert fra kupeen, så det er vanskelig å få presis og bra bass... Et godt tips er som Frix-244TiC sier, å ha et par bassreflexrør gjennom hattehylla... Du kan også prøve å ha midtarmlenet bak nede og ha det åpent bakover til bagasjen den veien...

Jeg anbefaler å bygge en bassreflex-kasse da det er lettere å få trykket inn i kupeen med bassreflexkasse enn en tett kasse.. Selv om lyd-feinschmekkerne sier at en lukket kasse gir penest lyd generelt sett... Min erfaring er jaffal at en bassreflex-kasse funker best i 240... (og jeg har vel hatt en 5-6 forskjellige kasser i bilen min...)

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle 240 være vanskeligere enn andre biler??

Vant premier Amatør 500W på 90-tallet med min 244, utrolig heftig lyd!

2x12" Celestion AD12 med 4" rør opp i hattehylla, 6,5" JBL i dørene og kickpanel med 5" og diskant nde ved føttene foran + senterhøyttaler.

hattehylle.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jævli mange som skulle henge seg opp i denne "skuddlinja" her..

bare mener at det ekke så lett å få trykket fram.. å jeg fikk best resultat ved å gjøre som jeg sa.. for han trengte tips... hadde en 74mod GL.. der spella det lett for der er det jo nesten bare fylt me grass i setene..

jeg fikk bedre lyd av å sette elementene mot koffertlokket..enn inn mot sete ryggen.. men så har jeg laga kassa så lav at den går akkurat under hatthylla..

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd "problemet" ligger vel mest til Volvo personbiler. Regner med at det blir bedre lyd i en personbil så fremt det er helt åpent mellom baksete og bagasjerom, som i en 240?

Virker ikke som noe problem når en Volvo 744 personbil vinner NM i Bilstereo:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1131517.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som noe problem når en Volvo 744 personbil vinner NM i Bilstereo:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1131517.ece

Det der er en gjennomført bra bygd bil...! vet ikke hvor mange ganger kenneth har ribba den for så å bygge den opp igjen, men det er noen ganger nå, og j har hørt lyden i bilen (fra anlegget selvfølgelig... :) ) og man får frysninger opp etter ryggraden, det er helt sjukt at man kan få så bra og pen lyd i en bil...!

Selv hadde j en grei basskasse løsning i 240`n min, lagd av søskenbarnet mitt med 740`n ovenfor, og det syns j spilte ganske bra...! :)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk forskjell på modellene! jeg hadde en 83 modell å dær funka de 2 sony pentagon 12"erne jævli bra! men så fløtta jeg det over i en 87modell å dær funka det jævla dåli! akkurat samme anlegget! syntes dette var veldi snedi! det var en tett kasse som sto midt i bagasjerommet! så hadde jeg det i en annen 83 modell å dær funka d like bra som denj andre 83 modellen! så jeg tror det er forskjell på de! nå har jeg 2 12" rockford p2 subber i 740n min med spesialbygd kasse med bassrør ut armlenet! funker veldi bra det! 740 turbon er foresten til salgs får 10000.-!

Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt,

volvo 240 tic prosjekt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider