Gå til innhold

Mitt bidrag

Ranger emnet

Mr. SQ

Er Mr. SQ sitt bidrag til forumet et positivt tilskudd?  

80 stemmer

1. 1. Er Mr. SQ sitt bidrag til forumet et positivt tilskudd?

• Ja dette er et positiv tilskudd, og forstålig skrevet
      48
    • Ja dette er et positivt tilskudd, men ofte litt vanskelig å forstå
      19
    • Bare middels positivt tilskudd
      8
    • Nei, dette er et negativt tilskudd til forumet. Dette trenger vi ikke.
      5

Anbefalte innlegg

Jeg stemte:

"Bare middels positivt tilskudd"

Fordi:

Glenn sine svar utmerker seg ikke på noen fantastisk måte, annet enn at han skriver det samme som mange andre her - men så grundig at færre ender opp med å forstå det til slutt. Man kan lese seg til mye, og teori er jo så klart bra det også. Men alt til sin tid, og hvis man skal gå slik i dybden, kunne man vel funnet noen likesinnede å diskutere med? Å komme med professorsvar på førskolespørsmål er relativt lite konstruktivt i seg selv, spør du meg.

Koz

Det er dette jeg er enig i, jeg er veldig glad for at jeg fikk lære det meste jeg kan på min egen måte, ved å kjøpe inn mitt anlegg etter mine ønsker, jeg fikk montere det etter mine ønsker uten at noen skulle ha 152,5 forskjellige innvendinger på det etterpå..

Det som er "problemet" her er når noen spør om ett enkelt spørsmål så får de ett så avansert svar at de står der like langt, og må spørre på nytt hva ordene dine betyr. Eller prøve å finne det ut selv uten å egentlig være interessert i å finne det ut..

Veldig mange er bare intr. i å få litt tilbakemeldinger på noe.. Det er jo ikke alle som skal delta i EMMA og hevde seg på ett veldig høyt nivå..

Enkelt, jeg kjøpte en vito, hvor det fulgte med ett komplett Sony Xplod anlegg, ikke noen ønskesituasjon for meg, men faen heller det spillte da helt greit. Solgte anlegget samme dagen som jeg hentet bilen, en fyr som hørte på det syntes det var grei lyd, ferdig med den saken. Og det solgte jeg helt uten bruk av fagterminologi og annet unødvendig fjas og vas ;)

Og synes det er mange som henger seg oppi dette med høyttalere bak, hva er galt med høyttalere bak? Glenn, du var vel blandt de første her som begynte å mase om at man står da ikke med ryggen til scenen på en konsert, og nå bruker jo nesten alle den kommentaren.

Er vel ikke langt unna at 80-90% av bilstereofolket gir mildt sagt blanke faen i om lyden kommer forfra, bakfra eller begge deler.

Noen har også høyttalere bak av naturlige årsaker, barn, eller andre passasjerer i baksetet, kanskje dolby digital 5.1 osv.

Folk må få lov til å prøve seg litt frem, er ikke alltid det nødvendigvis er best å kjøpe det beste med engang. Og det uten at noen bortimot skal prakke teori langt oppi halsen på de. Ender vel med at folk heller finner noe annet å bruke pengene på...

Nok Off Topic eller hva man skal kalle det :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er dette jeg er enig i, jeg er veldig glad for at jeg fikk lære det meste jeg kan på min egen måte, ved å kjøpe inn mitt anlegg etter mine ønsker, jeg fikk montere det etter mine ønsker uten at noen skulle ha 152,5 forskjellige innvendinger på det etterpå..

Det som er "problemet" her er når noen spør om ett enkelt spørsmål så får de ett så avansert svar at de står der like langt, og må spørre på nytt hva ordene dine betyr. Eller prøve å finne det ut selv uten å egentlig være interessert i å finne det ut..

Veldig mange er bare intr. i å få litt tilbakemeldinger på noe.. Det er jo ikke alle som skal delta i EMMA og hevde seg på ett veldig høyt nivå..

Enkelt, jeg kjøpte en vito, hvor det fulgte med ett komplett Sony Xplod anlegg, ikke noen ønskesituasjon for meg, men faen heller det spillte da helt greit. Solgte anlegget samme dagen som jeg hentet bilen, en fyr som hørte på det syntes det var grei lyd, ferdig med den saken. Og det solgte jeg helt uten bruk av fagterminologi og annet unødvendig fjas og vas ;)

Og synes det er mange som henger seg oppi dette med høyttalere bak, hva er galt med høyttalere bak? Glenn, du var vel blandt de første her som begynte å mase om at man står da ikke med ryggen til scenen på en konsert, og nå bruker jo nesten alle den kommentaren.

Er vel ikke langt unna at 80-90% av bilstereofolket gir mildt sagt blanke faen i om lyden kommer forfra, bakfra eller begge deler.

Noen har også høyttalere bak av naturlige årsaker, barn, eller andre passasjerer i baksetet, kanskje dolby digital 5.1 osv.

Folk må få lov til å prøve seg litt frem, er ikke alltid det nødvendigvis er best å kjøpe det beste med engang. Og det uten at noen bortimot skal prakke teori langt oppi halsen på de. Ender vel med at folk heller finner noe annet å bruke pengene på...

Nok Off Topic eller hva man skal kalle det :)

Jeg er på ingen måter uenig med deg på endel av det du skriver her.

Jeg har ingen ønsker om å påtvinge folk kunnskap, men jeg tilbyr den, og så er det opp til den enkelte om dem er interessert i å lese.

Siden det er så mange som komme med kommentarer på et litt mer folkelig plan, syntes ikke jeg det er nødvendig for meg å gjenta det samme. Da vil heller jeg ta meg av å gå litt mer i dybden, relatert til spørsmål som blir stilt her. Det kan val ikke være noe galt i det, eller hva?

Om det ikke fantes folk som ønsket å gå i dybden, hva hadde da skjedd med utviklingen?

Igjen gjentar jeg; dette er et diskusjonsforum og ikke er forum for salg av varer, derfor bidrar jeg med kunnskap til dem som er interessert i å lære. Skal jeg selge, vel da går jeg heller etter hva kunden er interessert i å lære.

Om det er deltakere her som ikke ønsker en kommentar eller veiledning fra meg, er det jo ikke værre en å poengtere det i starten av sin tråd. Da holder jeg meg borte.

Det virker på meg som kunnskap skremmer noen av dere, det er litt dumt, for jeg er ikke ute etter å få noe til å virke dumme, eller uvitende. Det finnes flere grader av interesse. Man kan ikke forvente at alle bruker like mye tid som meg på å utforske ulike emner innefor gjengivelse av lyd. Samtidig finnes det mennesker som bruker mye mer tid enn meg, og sannsynligvis har glemt mer enn jeg kan.

JEG VIL BARE HJELPE!!

cheers

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Glenn.

Poenget mitt var, om enn noe dårlig forklart, at det går an å fortelle ting på to måter - den vanskelige måten, og den lette måten.

Jeg kan gi deg et eksempel, for å demonstrere (drit i HVA som står, bare fatt poenget):

"En eller annen bilstereo-newbie": - Jeg lurer på om det går an å koble parallellkoble min 12" subwoofer med doble 1-ohms spoler på min DIG-1450-forsterker, og spille så høyt at vinduene sprekker - uten å ødelegge forsterkeren?

"Glenn": - Vel. Kjernetemperaturen i utgangstransistorene må ikke overstige 175 grader celcius (som tilsvarer x antall grader Fahrenheit og x antall grader Kelvin) i mer enn 30 sekunder, noe som tilsier at det må være akkurat tilstrekkelig mengde kjølepasta (helst oppgitt i mm3) mellom undersiden av transistorene og kjøleribben/kabinettet. Kabinettet bør være konstruert i kobber, da temperaturkoeffisenten for f.eks. aluminium er høyere enn for kobber. Det er også viktig at sekundærspolen i strømforsyningen har tilstrekkelig isolerte ledere, ellers vil denne fort overopphetes, smelte, og kortslutte. Om alle disse faktorene, pluss ca. 1000 andre mer eller mindre viktige ting er i orden, kan det fungere. Men bare i 30 sekunder, som sagt.

"En eller annen guru": - Nei, ikke lenger enn et halvt minutt, eller så. Da begynner det å ryke! :D

Get it? Du overforklarer ofte litt, ikke at det er noe GALT i det, det bare er ikke nødvendig - etter mitt syn - da vedkommende ofte klarer seg lenge med et konkret svar. Jeg sier da ikke at du skal slutte med det du driver med, men du spør jo! For øvrig syns jeg det er fint vi får oppklart evt. misforståelser, så du ikke tror jeg hater deg eller noe! :)

Jeg hevder heller IKKE at INGEN forstår hva du skriver. Jeg sier at kanskje IKKE ALLE forstår det, og det ville vel vært synd, i og med at dette skal være et forum til hjelp for alle - ikke bare de med teknisk ordbok og grunnfag i lydteknikk?

Om du fant mitt forrige innlegg lite konstruktivt, kan det hende du bare misforsto hele greia. Det var ikke ment som verdens mest konstruktive innlegg, noe innvandrerne og kaviaren kanskje skulle understreke? Man kan likevel forstå deler av det ...eller? Jeg håper uansett poengene kommer bedre frem her, da! :)

At du ikke ser det som et personangrep er jo flott, da det heller ikke var ment som et. Når du skriver til svar at du ikke er særlig imponert over innlegget, er jo det også greit; meningen er ikke å imponere, men å diskutere. Eller? Jeg mener derfor at idet du begynner å analysere meg som person, og påstå at min holdning bærer preg av at jeg syns "jeg vet nok" men mangler forståelse og gud vet ikke hva, så er det vel du som vrir på det hele, er det ikke? Fra offer til bøddel så snart sjansen byr seg, hva? Dette er imidlertid også helt greit, jeg tar ikke slikt pjatt til meg. Kall meg hva du vil! :)

Jeg er da alltid åpen for å lære noe mer - Man lærer stadig noe nytt, man har bare forskjellige måter å lære på. Du leser bøker, avhandlinger, jeg vet ikke - jeg prøver meg fram, og kan faktisk bruke et oscilloskop til mer enn å se på den morsomme bølgen som kommer ut fra stikkontakta. Kanskje er det der det ligger - min innsikt er mer praktisk elektroteknisk, din er teoretisk lydteknisk.

Jeg generaliserer for øvrig ingen. Jeg er alltid nøye med å bruke "NOEN" eller "IKKE ALLE", slik at man unngår nettopp det å skjære alle (hehe, jeg skrev "alle") over samme kam.

Undersøkelsen din har ikke noe med min "synsing" her å gjøre, så å benytte den som rambukk for å felle mine synspunkter er jo å snu alt opp ned. Det er jo pga undersøkelsen jeg skriver dette, jeg forklarte hvorfor jeg stemte hva jeg stemte. Og dette er jo nemlig bare det - min synsing: At jeg oppfatter det som om dine tekster kan gå over hodet på flere her, hvertfall de som er ferske. At de kommer inn i det etterhvert er jo bare bra, og gjør vel din selvpåtatte lærerrolle til en fryd. Og bra er det - for om du ikke hadde det gøy her, hadde du heller gjort noe annet. Hva skulle vi gjort da? :)

Og ja, jeg er en temmelig grei gutt, om jeg får si det selv. Hehe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg fremprovosert det jeg ville. :hammer

Dette svaret gav noe mer inntrykk av hva du mener.

Jeg har aldri trodd at du hater meg, og jeg håper virkelig ikke du tror jeg har noe i mot deg. Mye av bakgrunnen for mitt svar til deg var nettopp å få et svar tilsvarende det du her kommer med.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å fornærme deg boomboxx. Men de to siste innleggene dine,syns jeg gir mye mindre mening enn de inngående svarene til mr.sq. Du skriver halv side opp og ned, men jeg blir ikke noe klokere eller forstår hva du mener bedre.

Merk. Dette er ikke for å støtte glenn eller pisse på deg.

Vel. Jeg er ikke en av dem som tenner på å bli pisset på, så det var bra jeg slapp unna snabben din der da! :) For øvrig var det litt av poenget: Å skrive masse innfløkte greier som folk ikke trenger å lese, når det holder med å skrive: "JA", "NEI", eller "OK".

I dette tilfelle skriver jeg bare "BRA :)" til deg, siden det egentlig ikke var planlagt at andre enn Glenn skulle få noe ut av det innlegget. Og det fikk han! Hehe.

Point taken?

Ha en fin kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En eller annen bilstereo-newbie": - Jeg lurer på om det går an å koble parallellkoble min 12" subwoofer med doble 1-ohms spoler på min DIG-1450-forsterker, og spille så høyt at vinduene sprekker - uten å ødelegge forsterkeren?

hehe godt eksempel:)

men JEG syns det er fint at enkelte også tar seg tid til å forklare den samme "newbien" hvorfor han ikke kan koble slik,i mange tilfeller vil en slik nybegynner reagere på et sånt bastant nei og parrallellkoble suben sin slik at han svir forsterkeren sin.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er att en som "avstemmingstråd" i seg selv er JÆVELIG tragisk, men...

Uansett... Skal man ha sånne tråder så må man klare å få kritikk på alle måter. Du forklarer deg veldig bra,men med ord som neppe 90% av de som er her inne leser skønner en dritt av... Er man hi fi/hi end entusiast.... ok... Men kanskje heller prøve å lese litt mellom linjene på vedkommende som legger inn tråden.

Det er ikke så vannskelig å se om en person har litt kunnskaper eller ikke.

Det handler rett å slett om kunde analysering som du som forhandler burde kunne.

Takk for meg og god natt!

(du kommer sikkert med en eller annen kommentar,men du kommer ikke til å få svar da jeg ikke gidder denne siden lenger. Av de grunner att jeg ikke har noe til overs for "godkjent/ikke godkjennt" forhandeler opplegget, og att man ikke kan få ett pris tilbud å skryt av de varene dere er kjent med! Man spør fordi man er usikker)

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke begripe hvorfor ikke folk kan få svare på spørsmål på den måten de vil,og så omstendelig og faglig som de bare vil, det er da ingen som har noe med det!! Om noen svarer noe man selv mener er galt, er det jo bare å skrive et nytt innlegg.

Dette er som sagt før; et åpent forum for hvemsomhelst til å skrive hvasomhelst som angår bilstereo, og hvemsomhelst kan egentlig svare hvasomhelst på et hvilketsomhelst spørsmål, uten at andre enn moderatorene har rett til å sortere ut upassende eller usaklige besvarelser.

Om en eller annen bilstereo-newbie stilller et førskole-spørsmål, får han vanligvis svar som spenner fra "jeg vet ikke svaret på det du spør om, men kjenner du Espen?" til lange, detaljerte avhandlinger. Skal vi kanskje overlate til newbien selv å plukke ut det svaret han har bruk for, uten at andre skal bedømme hvilket og hva slags svar han trenger?????

Når jeg leser den tråden her, ser jeg bare mer og mer åpenlys misunnelse på hva Glenn besitter av kunnskap, og at særlig forhandlere og selgere ikke ønsker at Glenn skal gi av sine meninger, eller vil at han skal forandre sin måte å legge den frem på, er på én måte uforståelig. Jo mer folk vet, jo mer vil de kjøpe produkter som er riktige for dem og som de har reelt behov for, for å få den lyden de er ute etter. Men da er det kanskje noen forhandlere som vil slite litt med omsetningen?

Kunnskap er makt, og her er det åpenbart at mange føler seg meget maktesløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

Jeg har gått å tenkt på å skrive ett slikt inlegg lenge, og mener det begynner å bli tid for det nå.

Jeg får med gjenvne mellomrom kommentarer i ulike tråder, epost etc som tyder på at flere er missfornøyd med mitt bidrag her på forumet. Om dette virkelig er tilfellet, vil jeg gjerne vite det, for da det det ikke lenger interessant for meg å bruke av min tid for å bidra her på forumet. Det skjer alt for ofte at tråder jeg kommer med kommenterer i, utvikler seg til en diskusjon om min person. Dette er trist, og ikke minst unødvendig.

Jeg er her av en eneste grunn, og det er å dele mine kunnskaper og erfaringer med dere andre. Om dette ikke er interessant, skal jeg gjerne forsøke å gå over til å bli mer passiv, selv om det kan bli vanskelig fremover. Jeg er tross alt en entusiastisk sjel, som brenner for musikkgjengivelse.

Håper ingen tolker dette som et grettent innlegg av typen "stakkars lille meg", men jeg ser liten vits i å skrive her om der er alt for mange innvendinger mot det. En annen grunn til at jeg vil gjøre en undersøkelse hvorvidt det er interessant det jeg bidrar med, er at det alt for ofte kommer negativt ladede svar på endel av mine innlegg. Dette syntes jeg er svært trist, da jeg kun prøver å hjelpe. Dette har videre ført til at lysten til å bidra blir mindre og mindre. Er det derimot stor interesse for det jeg kan bidra med av teroetisk kunnskap og praktisk erfaring her på forumet, vil jeg fortsette å bidra.

Jeg føler jeg har blitt på mange måter en kjenning her på forumet, og siden jeg bidrar i så stor grad, syntes jeg det er riktig å skrive dette inlegget.

Jeg vil gjerne ha kommentarer fra dere på dette. Gjerne hva jeg kan bli bedre på.

mvh

Glenn

I førsten så syns jeg du virket ensporig, og kunne derfor bidra noe lite for meg.

Men etter vært så syns jeg du har blitt mer fleksibel, eller at jeg forstår mer om hvordan du formelerer deg.

For nå syns jeg du har en del å komme med, selv om du er fortsatt litt spora på: Kun lukka duger.

Men har registrert at du kan i enkelte tillfeller anbefalle, eller hjelpe til ved porta kasser også, når dette paser best, enten til suben eller lytte'n.

Det syns jeg er positivt, og veldig positivt at du fortsatt er standhaftig på lukka som best. (selv om jeg foretrekker port i kassa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer ved at du er aktiv på dette forumet. Det er viktig å formulere seg på en måte som folk ikke føler er støtende, eksempelvis ved å påpeke absolutt alle feilene i andres poster. Da er det bedre å skrive "slik er det", for de fleste vet at du innehar mye kunnskaper om bilstereo.

På den annen side er det mange her på forumet som svarer uten å inneha tilstrekkelig kunnskap, og med så mye feilinformering fra inkompetente mennesker blir man tilslutt lei, og blir småkrass mot de som skriver om ting de ikke kan noe om. "Jeg tror" og "slik jeg forstår det" er fraser mange bør sette foran sine meninger istedenfor å fremlegge det som fakta, og selv kan jeg være krass når folk feilinformerer. Så jeg forstår hvorfor du formulerer deg som du gjør, men ha i bakhodet at ikke alle tåler kritikk.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Nei, dette er et negativt tilskudd til forumet. Dette trenger vi ikke.*

Orker ikke og forklare hvorfor engang.

Det kommer vel av at du ikke vet hvorfor. :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider