Gå til innhold

Dumpventil, er denne bra? *bilde*

Ranger emnet


Machine

Anbefalte innlegg

når HARRY ventilen "pcher", slipper den ut alt trykket, og når du gir bånn gass igjen så må du ladde alt på nytt... du taper ikke merkbart mye men det utgjør en del hvis du driver med racing. det er målbart.

 

 

babyhmm?

 

dette blir feil... ved å slippe ut trykket, så får du heller bedre "effekt", du får bedre gass-respons som tilsvarer raskere akselerasjon, og turboen blir ikke "seig" å få opp igjen, noe den da ville ha blitt når alt trykket bremser turboen...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

når HARRY ventilen "pcher", slipper den ut alt trykket, og når du gir bånn gass igjen så må du ladde alt på nytt... du taper ikke merkbart mye men det utgjør en del hvis du driver med racing. det er målbart.

 

 

babyhmm?

den slipper ut trykket som er på tur tilbake MOT turbo,og bremser den når den har 100000 omdreininger ;) når du stenger spjellet har lufta ingen vei å gå bortsett fra å gå mot turbo igjen....men hvis du har ventil kvitter den seg med denne lufta slik at ikke tuboen bremser og man trenger ikke begynne å lade alt opp på nytt.

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den slipper ut trykket som er på tur tilbake MOT turbo,og bremser den når den har 100000 omdreininger ;) når du stenger spjellet har lufta ingen vei å gå bortsett fra å gå mot turbo igjen....men hvis du har ventil kvitter den seg med denne lufta slik at ikke tuboen bremser og man trenger ikke begynne å lade alt opp på nytt.

 

:thumb

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men for det så "taper" man ikke effekt ved å montere en dumpventil (avlastningsventil)... den er jo der for å skåne turboen, for å forlenge levetiden på den... så at man taper effekt ved montering av dumpventil, har j mine tvil om...

 

Neida, taper ikke noe spess. Bare tull å ikke ha noen form for avlastning. TurboXs resirk-ventiler er flott

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan altså konkludere med at hvis man har en litt feit resirkulerende dumpventil samt et åpent luftfilter, med brukbart ladetrykk på en brukbart stor turbo vil man få den heeerlig "FRR" lyden som høres så ekstremt hissig ut? ;)

 

Og med åpen dumpventil vil man få den ganske så trivelige "pssch" lyden som alle fjortiser i gata vil ha? ;)

 

Er litt interessant dette her for jeg vil GJERNE ha den herlig "FRRR" lyden i bilen min! :D

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan altså konkludere med at hvis man har en litt feit resirkulerende dumpventil samt et åpent luftfilter, med brukbart ladetrykk på en brukbart stor turbo vil man få den heeerlig "FRR" lyden som høres så ekstremt hissig ut? ;)

 

Og med åpen dumpventil vil man få den ganske så trivelige "pssch" lyden som alle fjortiser i gata vil ha? ;)

 

Er litt interessant dette her for jeg vil GJERNE ha den herlig "FRRR" lyden i bilen min! :D

 

Jeg mener å huske at dersom man ikke har NOEN form for trykk-utblåsing/utjevning/dumping, kall det hva du vil, så får man denne "FRR" lyden. Lyden er det turboen selv som lager ved at den stopper veldig fort opp mener jeg det var :)

 

Men, koster penger da... går hardt utover turboen når det stanser opp så fort...hyppige turbobytter må påregnes =P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prata med en kompis om denne evige dump diskusjonen.. det ENESTE dumpen gjør, er å avlaste turboen, for å være snill med lagrene i den.. om du ikke har noen form for avlastning, vill turboen fortsette å presse på med luft, men den får motstand, så MENS turboen fortsetter å mate på med luft, sniker litt og litt luft seg ut GJENNOM turboen, og man får denne festlige lyden, og man har hele tiden maks trykk i systemet, men om man har dump, dumper man jo lufta, og en bruker tid(snakk om MEGET lite!) for å få opp trykket igjen i systemet.. men klart uten noen form for avlastning + kvass kjøring, får en jo forbruk på turboer!(kulelagra turboer tåler det vil jeg tro..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at dersom man ikke har NOEN form for trykk-utblåsing/utjevning/dumping, kall det hva du vil, så får man denne "FRR" lyden. Lyden er det turboen selv som lager ved at den stopper veldig fort opp mener jeg det var :)

 

Men, koster penger da... går hardt utover turboen når det stanser opp så fort...hyppige turbobytter må påregnes =P

 

J hadde en sånn grom FRRRR lyd når den orginale dumpventilen hadde gått til dundass, fordi den ikke slapp ut trykket via ventilen, men at den bremsa opp turboen i stedet...

Denne lyden ble borte når j fikk på en helt ny orginal resirk ventil...! nå har j en fast og bestemt PTSSSSJJJJ lyd som kommer av kombinasjonen åpent filter og resirk ventil...!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grom FRRR lyd, pga jeg har STOORT k&n filter og org.resirk dump, er så deilig å høre lyden, mye feetere enn den vanlige fjortiss "ptsscch" lyden :P

 

R-style: hvilken dump sa du at du hadde prøvd, (orker ikke å leite i tråden) men som motoren din fuska til?

 

tenkte kansje å kjøpe den jbr k25 dumpen, som er beregnet før "følsomme" motorrer... må bli feet lyd, når den er 50% resirk og 50% åpen ved full belastning:) og ved rolig belastning er det resirk...

 

Kansje denne du prøvde:/ ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grom FRRR lyd, pga jeg har STOORT k&n filter og org.resirk dump, er så deilig å høre lyden, mye feetere enn den vanlige fjortiss "ptsscch" lyden :P

 

R-style: hvilken dump sa du at du hadde prøvd, (orker ikke å leite i tråden) men som motoren din fuska til?

 

tenkte kansje å kjøpe den jbr k25 dumpen, som er beregnet før "følsomme" motorrer... må bli feet lyd, når den er 50% resirk og 50% åpen ved full belastning:) og ved rolig belastning er det resirk...

 

Kansje denne du prøvde:/ ??

 

den j prøvde var JBR A-25 dumpventil... orker ikke å prøve noen flere dumpventiler nå, da den orginale funker helt perfekt for meg... grei lyd er det også...

 

Men den JBR K-25 ser jo ikke så dum ut den nei, med både resirk og åpen funksjon...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grom FRRR lyd, pga jeg har STOORT k&n filter og org.resirk dump, er så deilig å høre lyden, mye feetere enn den vanlige fjortiss "ptsscch" lyden :P

 

R-style: hvilken dump sa du at du hadde prøvd, (orker ikke å leite i tråden) men som motoren din fuska til?

 

tenkte kansje å kjøpe den jbr k25 dumpen, som er beregnet før "følsomme" motorrer... må bli feet lyd, når den er 50% resirk og 50% åpen ved full belastning:) og ved rolig belastning er det resirk...

 

Kansje denne du prøvde:/ ??

tror han prøvde den andre...a23 eller hva den het.men jeg har også tenkt på den k25 dumpen.eller Turboxs type H

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår