Gå til innhold

Dumpventil, er denne bra? *bilde*

Ranger emnet

Machine

Anbefalte innlegg

tilbake til topic eller? hmmm..

hvordan gikk det med dumpen? :D

Det gikk til helvette :P LH 2.4 Systemet på 940 takler åpen dump rett og slett jæævlig dårlig har vi finni ut.. Testa på 3 forskjellige 940´er med samme resultat. (åpen dump) Lambda feil, bruker mye bensin, slokner etter dump oooosssvvv :P

Så nå kjører jeg bare med orginal avlastingsventilen min som sitter på den søte 19t ;)

1991 940 Turbo Intercooler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

prata med en kompis om denne evige dump diskusjonen.. det ENESTE dumpen gjør, er å avlaste turboen, for å være snill med lagrene i den.. om du ikke har noen form for avlastning, vill turboen fortsette å presse på med luft, men den får motstand, så MENS turboen fortsetter å mate på med luft, sniker litt og litt luft seg ut GJENNOM turboen, og man får denne festlige lyden, og man har hele tiden maks trykk i systemet, men om man har dump, dumper man jo lufta, og en bruker tid(snakk om MEGET lite!) for å få opp trykket igjen i systemet.. men klart uten noen form for avlastning + kvass kjøring, får en jo forbruk på turboer!(kulelagra turboer tåler det vil jeg tro..?)

Har lagt inn dette innlegget før , men det ser ut for at det trengs litt repetisjon

Litt forklaring til disse lydene som blir diskutert:

Når gass-spjeldet lukkes bygges det opp trykk mellom kompressor og spjeld.

med andre ord i rør og intercooler.

Denne trykkbølgen slår tilbake gjennom kompressorhjulet som fortsatt snurrer med god fart . Samtidig som spjeldet lukkes avtar eksos energien ut fra motor.

Lyden skapes av trykkbølgene som møter motstand i det roterende komp.hjulet for så å vende inn mot spjeldet igjen . Slik går trykkbølgene fram og tilbake til energien ( trykket) er borte.

samtidig bremses farten på turbinakslingen kraftig. ( denne har jo ingen energi fra eksos for å drives i dette momentet)

Setter vi på en avlastningsventil på trykkrøret slipper denne ut overtrykket som skapes, og turboen snurrer med mindre motstand til vi gir gass igjen.

wastegate ventilen lager som nevnt i tråden ingen hørbar lyd så lenge den ikke føres ut i fri luft.

Lyden vi hører er lufttrykk som " slåss" mot kompr.hjulet

Lyden øker også med økt roternde masse (= større turbo / komp.hjul ) og

økt ladetrykk.

Dette høres veldig godt når jeg benker , da kjører jeg stort sett uten dump/resirk.

Håper dette var en grei forklaring

Torgeir

Wetterhus Racing

http://www.wetterhusracing.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider