Gå til innhold

Soundstream vs. Hertz vs. Morel vs. ??

Ranger emnet


Typhon

Anbefalte innlegg

 

- Spiller

- 4 kanals forsterker

- 1 eller 2 sub-elementer

- Frontsett

- Kabler

 

 

Takk på forhånd ;)

 

 

For å anbefale det jeg har god kjennskap til og ikke synse som mange gjør anbefaler jeg deg å kjøre Hertz på frontsettet og Soundstream på forsterker og bass.

Jeg har holdt på med bilstereo i nærmere 20 år og har til gode å høre en subwoofer som spiller bedre enn Soundstream VGW-12.

Den kan alt i mine øyne. (ører)

Hvis du synes det blir for dyrt går jeg ikke av veien for å anbefale Hertz sin ES serie som låter meget bra tatt den lave prisen i betraktning.

 

Jeg ser det blir skrevet en del om følsomhet på basser her og det tror jeg man skal ta med en klype salt.

Jeg hadde for nylig 2 subber til test her hjemme, den ene var oppgitt til 93db, den andre til 88db. Gjett hvilken som var mest lettdreven!

For det første er ikke følsomhetsoppgivelse et absolutt tall, det er faktisk et uinteresant tall så lenge ikke målemetoden ligger til grunn.

Bilstereoprodusenter oppgir disse følsomhetstallene i hytt og pine med hver sin metode.

Husk feks. at 2,83volt i en 4 ohms høyttaler er 2 watt og ikke 1 watt.

Og når man ser hvor vanlig det er med dobbeltspole-elementer så blir forvirringa komplett.

Litt off topic kanskje men ville bare belyse det litt.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skulle noen være interessert så har jeg et komplett 3-vei system fra Morel liggende. Dette består av 6" midbass, 3 1/2" dome mellomtone i 6" chassis og 1" dome diskant. (rett meg om dette ikke ble 100% riktig) Dette settet er gammelt, men det er elementer av ekstremt høy kvalitet og fremstår som meget pent brukt:) Kom med bud om noen er interessert. Selges uten delefilter.

Skyter inn her at et filter til dette settet ligger på kr.1690,-

Så da mangler det bare en pris fra Earthquake på dette 3-veis systemet... cheers

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å anbefale det jeg har god kjennskap til og ikke synse som mange gjør anbefaler jeg deg å kjøre Hertz på frontsettet og Soundstream på forsterker og bass.

Jeg har holdt på med bilstereo i nærmere 20 år og har til gode å høre en subwoofer som spiller bedre enn Soundstream VGW-12.

Den kan alt i mine øyne. (ører)

Hvis du synes det blir for dyrt går jeg ikke av veien for å anbefale Hertz sin ES serie som låter meget bra tatt den lave prisen i betraktning.

 

Jeg ser det blir skrevet en del om følsomhet på basser her og det tror jeg man skal ta med en klype salt.

Jeg hadde for nylig 2 subber til test her hjemme, den ene var oppgitt til 93db, den andre til 88db. Gjett hvilken som var mest lettdreven!

For det første er ikke følsomhetsoppgivelse et absolutt tall, det er faktisk et uinteresant tall så lenge ikke målemetoden ligger til grunn.

Bilstereoprodusenter oppgir disse følsomhetstallene i hytt og pine med hver sin metode.

Husk feks. at 2,83volt i en 4 ohms høyttaler er 2 watt og ikke 1 watt.

Og når man ser hvor vanlig det er med dobbeltspole-elementer så blir forvirringa komplett.

Litt off topic kanskje men ville bare belyse det litt.

 

Mvh

Dag Johansen

 

 

Og med det mener du også at SS sine forsterkere er generelt bedre en Helix?

 

Mvh

Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det mener du også at SS sine forsterkere er generelt bedre en Helix?

 

Mvh

Tony

 

Nei, for jeg kjenner ikke veldig godt til Helix.

Det er veldig mye som tyder på at Helix er bra saker.

Jeg kjenner til Soundstream og mener at dette er meget gode forsterkere.

 

Jeg synes det er på sin plass å nevne at det er svært liten forskjell i lyden på forsterkere så lenge de er fornuftig konstruert.

I motsetning til høyttalere kan man ofte lese/måle seg nogenlunde fram til hvor bra en forsterker er.

Låter en forsterker direkte dårlig kan man ofte finne svaret i målinger.

Har den feks ikke evnen til å levere strøm vil den låte slappt.

 

Er ellers alt annet i orden synes jeg det ofte koker ned til eierglede.

Det er et kjent fenomen inne psykoakustikk at hvis du har betalt mye penger for en ting og det ser bra ut så låter det også bra.

 

Summa sumarum: Er forsterkeren fornuftig konstruert, ser bra ut og gir en generell "vil ha" opplevelse, er det sjelden feil å kjøpe den.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er jeg med.

 

Siden det er jeg som står for valgene når det kommer til lyd i bilen her så sikler jeg litt etter Helix-forsterkerne. De ser bra ut, er visst meget bra og man får en "vil ha" opplevelse som du snakker om. Helix parret med Hertz, montert riktig, tror jeg kommer til å bli skikkelig bra. Kommer vel til å sette terskelen for hva folk i 'gjengen' hans opplever som god lyd ja ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig med det Dag sier..

 

Er stort imponert over Hertz, egentlig over hele spekteret...

Men det er HSK frontsettene og ES bassene som imponerer meg mest, tatt prisen i betraktning...

 

Jeg er også imponert over Hertz HX bassene, har sammenlignet litt med Seas Lotus.

HX'n var en mer fullvoksen bass, med mer dynamikk, respons og stramhet i bassen enn Seas'n hadde.. Den spilte også mye høyere på sammme forsterker... Det virket som den aldri ga seg, selv om forsterkeren ikke var et kraftverk..

 

Jeg vil også si at ES bassene har mye av det samme i seg, bare en litt forenklet konstruksjon, en dog fornuftig konstruksjon..

 

VGW-12 er også en bass som er en av mine personlige favoritter, jeg har ikke testet den direkte mot Hertz sine, derfor kan jeg ikke gi en påstand om hvem som er best..

 

Når det gjelder forsterkeri med valuta for pengene så holder jeg mine knapper på Helix og ARC Audio...

 

Ellers er Audison, Tru Technology m.m fortreffelige valg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å anbefale det jeg har god kjennskap til og ikke synse som mange gjør anbefaler jeg deg å kjøre Hertz på frontsettet og Soundstream på forsterker og bass.

Jeg har holdt på med bilstereo i nærmere 20 år og har til gode å høre en subwoofer som spiller bedre enn Soundstream VGW-12.

Den kan alt i mine øyne. (ører)

Hvis du synes det blir for dyrt går jeg ikke av veien for å anbefale Hertz sin ES serie som låter meget bra tatt den lave prisen i betraktning.

 

VGW12 er en glimrende bass uten tvil. Veldig fin allround-bass. Men langt fra den beste bassen jeg har hørt. Den koster jo heller ikke mye penger. Et kupp til prisen.

Han vil uansett ikke komme noe dårligere ut ved å benytte HX basser fra Hertz.

 

Jeg ser det blir skrevet en del om følsomhet på basser her og det tror jeg man skal ta med en klype salt.

Jeg hadde for nylig 2 subber til test her hjemme, den ene var oppgitt til 93db, den andre til 88db. Gjett hvilken som var mest lettdreven!

For det første er ikke følsomhetsoppgivelse et absolutt tall, det er faktisk et uinteresant tall så lenge ikke målemetoden ligger til grunn.

Bilstereoprodusenter oppgir disse følsomhetstallene i hytt og pine med hver sin metode.

Husk feks. at 2,83volt i en 4 ohms høyttaler er 2 watt og ikke 1 watt.

Og når man ser hvor vanlig det er med dobbeltspole-elementer så blir forvirringa komplett.

Litt off topic kanskje men ville bare belyse det litt.

 

Det er jo litt viktig å poengtere her at en følsom bass, ikke nødvendigvis betyr at den er lettdreven. Som dag sier er følromhet et tall oppgitt på basis av maksimalt lydtrykk med 2,83V tilført effekt, målt ved 1 meters avstand fra høyttaleren. Det er elementets impedansekurve som avgjør hvor lett det er å drive for en forsterker, selvfølgelig i kombinasjon med følsomheten. Men som Dag sier, følsomhet måles på flere måter, noen mer troverdige enn andre.

 

Når man med ørene skal avgjøre hvilken bass som spiller høyest ved lik tilført effekt, må man ikke glemme de psykoakustiske effektene som spiller inn. Den bassen som tilsynelatende spiller høyest, gjør ikke nødvendigvis det, eller er mest lettdrevet.

 

Dette var bare en tilleggskommentar til Dag sitt innlegg som jeg er enig i.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo litt viktig å poengtere her at en følsom bass, ikke nødvendigvis betyr at den er lettdreven. Som dag sier er følromhet et tall oppgitt på basis av maksimalt lydtrykk med 2,83V tilført effekt, målt ved 1 meters avstand fra høyttaleren. Det er elementets impedansekurve som avgjør hvor lett det er å drive for en forsterker, selvfølgelig i kombinasjon med følsomheten. Men som Dag sier, følsomhet måles på flere måter, noen mer troverdige enn andre.

 

Glenn

 

Jepp, og i tillegg oppgir få rette verdier på T/S parametrene.. Har ofte sett folk dømme subber på grunnlag av dem. Husker f.eks i Lyd i Bil at de nærmest alltid målte seg til andre verdier på det de hadde til test! Men parametrene gir nok som oftest en pekepinne på hvordan elementet er.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder forsterkeri med valuta for pengene så holder jeg mine knapper på Helix og ARC Audio...

 

Ellers er Audison, Tru Technology m.m fortreffelige valg...!

 

Jeg vil mene at Audison er et like godt valg som både Helix og ARC. Tru er selvsagt helt opp der blandt dem alle, men er endel dyrere i inngangspris.

 

Ellers vet du like godt som meg at vi har noe lurt, og moro på gang på forsterkersiden...............hysj hysj :hammer

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mene at Audison er et like godt valg som både Helix og ARC. Tru er selvsagt helt opp der blandt dem alle, men er endel dyrere i inngangspris.

 

Ellers vet du like godt som meg at vi har noe lurt, og moro på gang på forsterkersiden...............hysj hysj :hammer

 

mvh

 

Glenn

Tror ikke man skal sammenligne Helix og TRU, det blir litt overkill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal sammenligne Helix og TRU, det blir litt overkill:)

 

Nå har jo Helix forsterker i prisklassene rundt de rimeligste Tru ampene, og så overtar jo Brax på de dyrere, så jo, jeg tror nok Audiotec Fischer har konkurrenter til Tru.

 

Mitt poeng var egentlig å belyse at skal man ha noe av det beste, og kan gå opp i prisklassen der Tru begynner, må man alltid ha dem med i betraktningen, sammen med noen få andre.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo Helix forsterker i prisklassene rundt de rimeligste Tru ampene, og så overtar jo Brax på de dyrere, så jo, jeg tror nok Audiotec Fischer har konkurrenter til Tru.

 

Mitt poeng var egentlig å belyse at skal man ha noe av det beste, og kan gå opp i prisklassen der Tru begynner, må man alltid ha dem med i betraktningen, sammen med noen få andre.

 

mvh

 

Glenn

Nå må du ikke blande inn Brax, for det er på ingen måte det samme som Helix. Samme folka som lager de, men to forskjellige kvaliteter. Og TRU sammenligner jeg med Brax, men ikke Helix...

 

Men du sammenligner kanskje ACR med Helix? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke blande inn Brax, for det er på ingen måte det samme som Helix. Samme folka som lager de, men to forskjellige kvaliteter. Og TRU sammenligner jeg med Brax, men ikke Helix...

 

Men du sammenligner kanskje ACR med Helix? ;)

 

Du blir aldri fornøyd du. Her snakker jeg vamt om dine produkter, alikevel er det galt :confused: .

 

Du leser mine innlegg som en viss mann leser bibelen du. :hammer

 

Jeg har aldri testet dyrere Helix opp mot de RIMELIGERE Tru ampene, men tror nok ikke Helix'ene ville gjort seg bort. Poenget var uansett at dem har forsterker i rudt samme prisklasser, og at det derfor kan være en ide å sjekke ut begge. Håper ikke jeg trenger å forklare dette enda en gang...........he he he

 

ACR kjenner jeg ikke så veldig godt til. Dem har veldig mange merker under sin kappe, hovedsaklig billige ting. :hammer

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir aldri fornøyd du. Her snakker jeg vamt om dine produkter, alikevel er det galt :confused: .

Billig serien til TRU koster 6995,- og jeg mener at den ikke kan sammenlignes med Helix. At den sammenlignes med Brax, Audison osv er helt greit, men det er min mening da:)

 

ACR kjenner jeg ikke så veldig godt til. Dem har veldig mange merker under sin kappe, hovedsaklig billige ting. :hammer

hehe, du skjønte at jeg mente ARC Audio :thumb jeg må lære meg å tenke slalomski når jeg tenker på forsterkerne dine, da kanskje jeg husker hva de heter :D (klassikerne Atomic ARC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår