Gå til innhold

Fjerne rust. Hvordan?

Ranger emnet

Ayapuri

Anbefalte innlegg

KUN seriøse svar med tanke på at jeg er veldig fersk da det kommer til dette stadiet. (Aldri gjort dette før)

Har jo noe rust på Mazdaen min som jeg håper på å bli kvitt. Vil jo gjerne gjøre det selv med tanke på å lære litt samtidig. Har brukt søkefunksjonen på forumet, men finner ikke det jeg trenger hjelp til. Ser at folket snakker om å slipe bort overflaterusta. Da spør jeg, med hva? vinkelsliper ? våtslipepapir ?

Så det jeg egentlig leter etter er jo en guide til hva jeg skal gå til innkjøp av. Rekkefølge jeg skal gjøre det i osv.

Minner på igjen at jeg er fersk, så de som ikke har noe å bidra med kan holde seg god for spydige kommentarer.

MVH Ken og Mazda 929 HT Coupe som gjerne vil bli pusset opp. (Har ikke blitt døpt ennå) babyhmm?

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enklaste och bæsta ær att sandblæstra(sandblåse) med slipning få du inte helt rent uten att slipa till helt ren plåt utan gropar

de har billiga och ganska brukliga på biltema och andra "billig butiker" men vid mycket rost måste du næstan slipa

detta øverst gæller bara lite rost

var noga med grundlackering anvænd helst nåt som kallas syregrunning (syra basert grundfærg) och lackera fortest efter att det ær torrt pga att grundfærg inte ær tætt, om du inte gør det kommer rosten tillbaka ganska fort

men du får sækert andra svar som kan førklara mer precist hur du skall gå tillvæga

detta ær ett svar før oss lekmæn som inte har allt før mycket utrustning och kunskaper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg tar det i tråden din, men;

Jeg har en rustflekk på bakre skjerm på Golfen min (i sprekken mellom dør og skjerm). Har aldri tatt rust før, så vurderer å sette vekk jobben til noen som kan det. Flekken er vel 1cm bred og noen cm lang.

Hvor mye vil dette koste å få gjort skikkelig..?

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg tar det i tråden din, men;

Jeg har en rustflekk på bakre skjerm på Golfen min (i sprekken mellom dør og skjerm). Har aldri tatt rust før, så vurderer å sette vekk jobben til noen som kan det. Flekken er vel 1cm bred og noen cm lang.

Hvor mye vil dette koste å få gjort skikkelig..?

Det er vel omtrent umulig for oss å svare på. Sjekk opp med den som skal gjøre jobben!

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fint med sandblåser, men husk at det krever litt av kompressoren. Du må ha ganske godt trykk på pistolen for at rusten skal forsvinne.

Selv setter jeg en finger på vinkelsliper, puss ned den rusta du kommer til, gå over med drill og små slipe steiner for å ta den rusta du ikke kommer til på med vinkelsliper. Ikke gi deg før allt stålet er "blankt", er det mørke flekker så er det rust. da er det bare å pusse litt mer. lykke til.

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ehh....sikkert veldig dumt spørsmål, men kan en dremel brukes til pusseformålet? Har noe smårust og hakk i lakken jeg og...ikke helt sveisenødvendige.

Når det gjelder rust under bilen (noen små overflateflekker hist og her) lurer jeg på om jeg skal male over med maling av typen hammerite, med mindre noen her kommer til å protestere høylytt:D På boxen står det at det ikke er nødvendig med grunning, den stopper rusten.

Ellers har jeg fått en god del ut av denne tråden!!

Kommer til å sandblåse en del før jeg lakkerer opp igjen bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld hvis jeg ødelegger alt for mye, men jeg bare lurer på en ting:

Jeg gikk til angrep mot overflaterust på Charaden (se signatur), og jeg sliper bort med våtslipepapir (fukter området, pusser så over der) og smører på Coroless Rust Killer. Bilen skal stå over tre vintre og tre somre, før den skal tas i bruk. Er dette gal måte?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hvet ikke ossen den metoden din funker.. men hvorfor ikke investere i en vinkel sliper??

rundt 100 kr på biltema liksom..

Snakker du til meg? Jeg har nettopp blakket meg på bil! Neida, men jeg syns du får bedre feeling med bilen når du gjør det manuelt, i tillegg har man mer kontroll. Dessuten er det ikke mye rust igjen, men hvis jeg har gjort noe galt, og må pusse bort all rust dreperen, kjøper jeg nok en vinkelsliper ja!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider