auto82 Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 Av og til mens jeg kjører og skal akslerere i 2 giret så spinner motoren på turtall i 1 sekund uten at bilen endrer fart. Er ikke så lenge siden jeg bytta klutsj. Og lurer på om det kan være et klutsjproblem? Det er akkurat som om den spinner et kort øyeblikk og så plutselig tar tak igjen. Dette skjer ikke hver gang, men av og til. Hva kan være galt? Honda Civic GL 85 mod. sedan, 1,5l 12v. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigRoar Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 kan være at klutsjen ikke er sentrert, men hvis du har skifta klutsj på et verksted, er det lite sannsynlig.. men da skal du få de til å fikse det hvis det er det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Oktober 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 Fikk en som kjenner en venn av meg til å gjøre jobben. Går nå ut ifra at han har gjort skikkelig arbeid, eller hür? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poppet Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 Kan være at en simring i motor eller girkassa har begynnt å lekke og det kommet olje på cluth platen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 kan være at klutsjen ikke er sentrert, men hvis du har skifta klutsj på et verksted, er det lite sannsynlig.. men da skal du få de til å fikse det hvis det er det. Om clutchen ikke er sentrert ordentlig medfører det kun problem når du skal montere girkassen igjen. Vil jo bli sentrert når du trår inn clutch pedalen første gangen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Oktober 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 Okei. Hva kan være mest logisk? Hva skal jeg gjøre? Er jeg nødt til å demontere hele girkassa igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigRoar Skrevet Oktober 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2005 Om clutchen ikke er sentrert ordentlig medfører det kun problem når du skal montere girkassen igjen. Vil jo bli sentrert når du trår inn clutch pedalen første gangen... hehe, noen ganger kan det gå litt for fort i svingene til meg... :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auto82 Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Hvordan finner jeg ut om det er olje på clutchplaten da? Det er vel isåfall lite siden det bare skjer av og til dette problemet? Vil det kjøres til dette her tro? Kan jeg slure litt for å få bort evt. olje? Hva med svinghjulet da? Ingen problem der altså? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigRoar Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 du kan vente litt, å se om det blir noe bedre. men hvis det blir værre, så kan det eventuellt være stor lekkasje, eller at clutsjplata/lamellene er produksjonsfeil. var det originalklutsj, eller en jalla balla klutsj du kjøpte da? men uansett: jeg har villa venta litt... prøvd å kjørt normalt.. å se om det går vekk snart.. hvis det foregår lenge(over ei uke), så er det ikke bra.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Om clutchen ikke er sentrert ordentlig medfører det kun problem når du skal montere girkassen igjen. Vil jo bli sentrert når du trår inn clutch pedalen første gangen... dette er hvertfall ikke helt riktig.. denn posisjonen clutchen har når du skrur til boltene blir den stående i. om denn ikke er sentrert vil ikke dette merkes på noen annen måte enn vibrasjoner i pedalen når du kjører. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 dette er hvertfall ikke helt riktig.. denn posisjonen clutchen har når du skrur til boltene blir den stående i. om denn ikke er sentrert vil ikke dette merkes på noen annen måte enn vibrasjoner i pedalen når du kjører. jeg må le Om clutchen ikke er sentrert ordentlig medfører det kun problem når du skal montere girkassen igjen. Vil jo bli sentrert når du trår inn clutch pedalen første gangen. :hammer det geir sa er helt riktig.... dessuten er det styretapper på svinghjulet så trykkplata blir sentrert uansett cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Oktober 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2005 jeg må le :hammer det geir sa er helt riktig.... dessuten er det styretapper på svinghjulet så trykkplata blir sentrert uansett cheers høres ikke ut som du har bytta mye clutch hvertfall... trykkplata blir ikke sentrer av styretapper på svinghjulet hvertfall.. somregel er det konjustering. sant som d sies at man kan få problemer med å få på kassa igjenn, men clutchen kan fortsatt være usentrert. ble det mere riktig nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir A Skrevet Oktober 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2005 høres ikke ut som du har bytta mye clutch hvertfall... trykkplata blir ikke sentrer av styretapper på svinghjulet hvertfall.. bonnemann.sant som d sies at man kan få problemer med å få på kassa igjenn, men clutchen kan fortsatt være usentrert. http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/e/e3/200px-Clutchdisc.jpg fortell meg hvordan denne blir sentrert på "styretapper"? Det er ingen trykkplate men en lamellplate. Trykkplaten som blir skrudd utenpå lamellplaten blir "alltid" sentrert av styretapper på svinghjulet. Lamellplaten må du ha forholdsvis nøyaktig sentrert for å få på plass akselen utfra girkassen gjennom lamellplaten og sentrert i lageret i svinghjulet. Du vil som regel få litt spenn i akselen om ikke lamellplaten er 100% sentrert men lamellplaten vil alltid bli sentrert når du trår inn clutcpedalen siden den glider fritt på akselen på girkassen. Om det er kast i lamellen så er det somregel ubalanse i svinghjulet fordi den gamle lamellplaten har gått på naglene eller att det kan være kast i akselen på girkassen, noe som er veldig skjeldent, (personlig erfaring). Eller pga stor varmgang slik att svinghjulet "vrir" seg. Begynner heller å lure på dine kunnskaper på å skifte clutch? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet Oktober 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2005 for det første driter du deg loddrett ut ved å poste et bilde av en clutch lamell... styretappene sitter på svinghjulet og sørger for at trykkplata havner sentrert på svinghjulet legger ved et bilde av en trykkplate mont på et svinghjul de styretappen sitter der det er lilla farge samt kl 9 og 13.00 altså 3stk vw har noen ganger ikke styretapper da det er såpass presisjonsmaskinert at unbracho boltene sentrerer det hele godt nok http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Clutch_folder/clutch_pic3.htm cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VazRacing Skrevet Oktober 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2005 Hvordan finner jeg ut om det er olje på clutchplaten da? Det er vel isåfall lite siden det bare skjer av og til dette problemet? Vil det kjøres til dette her tro? Kan jeg slure litt for å få bort evt. olje? Hva med svinghjulet da? Ingen problem der altså? Ble svinghjulet skiftet samtidig som clutchen? Kan være at dette er blitt glassert pga stor varmgang.Da vil cluthen kunne slure. Siter Livet er ikkje berre orgasme, det ska knullast å Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.