Gå til innhold

Clutsjspørsmål?

Ranger emnet


auto82

Anbefalte innlegg

Av og til mens jeg kjører og skal akslerere i 2 giret så spinner motoren på turtall i 1 sekund uten at bilen endrer fart. Er ikke så lenge siden jeg bytta klutsj. Og lurer på om det kan være et klutsjproblem? Det er akkurat som om den spinner et kort øyeblikk og så plutselig tar tak igjen. Dette skjer ikke hver gang, men av og til. Hva kan være galt?

 

Honda Civic GL 85 mod. sedan, 1,5l 12v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være at klutsjen ikke er sentrert, men hvis du har skifta klutsj på et verksted, er det lite sannsynlig.. men da skal du få de til å fikse det hvis det er det.

 

 

Om clutchen ikke er sentrert ordentlig medfører det kun problem når du skal montere girkassen igjen. Vil jo bli sentrert når du trår inn clutch pedalen første gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan vente litt, å se om det blir noe bedre. men hvis det blir værre, så kan det eventuellt være stor lekkasje, eller at clutsjplata/lamellene er produksjonsfeil. var det originalklutsj, eller en jalla balla klutsj du kjøpte da?

men uansett: jeg har villa venta litt... prøvd å kjørt normalt.. å se om det går vekk snart.. hvis det foregår lenge(over ei uke), så er det ikke bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om clutchen ikke er sentrert ordentlig medfører det kun problem når du skal montere girkassen igjen. Vil jo bli sentrert når du trår inn clutch pedalen første gangen...

 

dette er hvertfall ikke helt riktig.. denn posisjonen clutchen har når du skrur til boltene blir den stående i. om denn ikke er sentrert vil ikke dette merkes på noen annen måte enn vibrasjoner i pedalen når du kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er hvertfall ikke helt riktig.. denn posisjonen clutchen har når du skrur til boltene blir den stående i. om denn ikke er sentrert vil ikke dette merkes på noen annen måte enn vibrasjoner i pedalen når du kjører.

 

jeg må le

 

Om clutchen ikke er sentrert ordentlig medfører det kun problem når du skal montere girkassen igjen. Vil jo bli sentrert når du trår inn clutch pedalen første gangen.

 

:hammer det geir sa er helt riktig....

dessuten er det styretapper på svinghjulet så trykkplata blir sentrert uansett cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må le

 

 

 

:hammer det geir sa er helt riktig....

dessuten er det styretapper på svinghjulet så trykkplata blir sentrert uansett cheers

 

høres ikke ut som du har bytta mye clutch hvertfall... trykkplata blir ikke sentrer av styretapper på svinghjulet hvertfall.. somregel er det konjustering.

sant som d sies at man kan få problemer med å få på kassa igjenn, men clutchen kan fortsatt være usentrert.

 

ble det mere riktig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ikke ut som du har bytta mye clutch hvertfall... trykkplata blir ikke sentrer av styretapper på svinghjulet hvertfall.. bonnemann.

sant som d sies at man kan få problemer med å få på kassa igjenn, men clutchen kan fortsatt være usentrert.

http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/e/e3/200px-Clutchdisc.jpg

 

fortell meg hvordan denne blir sentrert på "styretapper"?

 

 

Det er ingen trykkplate men en lamellplate.

Trykkplaten som blir skrudd utenpå lamellplaten blir "alltid" sentrert av

styretapper på svinghjulet. Lamellplaten må du ha forholdsvis nøyaktig sentrert for å få på plass akselen utfra girkassen gjennom lamellplaten og

sentrert i lageret i svinghjulet.

Du vil som regel få litt spenn i akselen om ikke lamellplaten er 100% sentrert men lamellplaten vil alltid bli sentrert når du trår inn clutcpedalen siden den

glider fritt på akselen på girkassen.

Om det er kast i lamellen så er det somregel ubalanse i svinghjulet fordi den

gamle lamellplaten har gått på naglene eller att det kan være kast i akselen

på girkassen, noe som er veldig skjeldent, (personlig erfaring).

Eller pga stor varmgang slik att svinghjulet "vrir" seg.

Begynner heller å lure på dine kunnskaper på å skifte clutch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første driter du deg loddrett ut ved å poste et bilde av en clutch lamell...

 

styretappene sitter på svinghjulet og sørger for at trykkplata havner sentrert på svinghjulet

 

legger ved et bilde av en trykkplate mont på et svinghjul de styretappen

sitter der det er lilla farge samt kl 9 og 13.00 altså 3stk

 

vw har noen ganger ikke styretapper da det er såpass presisjonsmaskinert at unbracho boltene sentrerer det hele godt nok

 

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Clutch_folder/clutch_pic3.htm

 

cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut om det er olje på clutchplaten da? Det er vel isåfall lite siden det bare skjer av og til dette problemet? Vil det kjøres til dette her tro? Kan jeg slure litt for å få bort evt. olje?

 

Hva med svinghjulet da? Ingen problem der altså?

Ble svinghjulet skiftet samtidig som clutchen?

Kan være at dette er blitt glassert pga stor varmgang.Da vil cluthen kunne slure.

Livet er ikkje berre orgasme, det ska knullast å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår