Gå til innhold

Hvilken olje fabrikant skal jeg velge?

Ranger emnet

opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg skal foreta et olje skifte på min maza 626 16v og derfor lurer jeg på hvilken blod jeg skal fylle på min kjære?

Jeg har blitt sterkt anbefalt å bruke mobil 1 rally formula for de sa det var den beste oljen du kunne fylle på motoren din.

Er dette sant eller er det andre oljer som er bedre?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fravike beskrevet oljemerke dersom du velger en annen olje med minst samme spesifikasjoner.

Oljen spesifiseres/beskrives i serviceklasser etter enten API- eller ACEA-systemet. API oppgis som feks. SA, SB, SC, etc. Jo lenger ned i alfabetet bokstav nr. 2 er, jo bedre olje.

ACEA oppgis som A1, A2, B2, B3, etc. Jo høyere tall bak bokstaven, jo bedre olje.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk Mazda. Er ofte sære på olja. Gjelder å finne en olje som funker :)

Når det gjelder billig olje fra feks. FK så er det ikke nødvendigvis kun fordi de kjøper stort. Det er sikkert spart på tilsetninger også, på de (del-)syntetiske oljene altså.

Esso er eid av ExxonMobile, som leverer olje til Esso, Mobil1, Comma etc. Men da er den snakk om grunnproduktet, og ikke hva som hver enkel produsent tilsetter oljene sine. Det er tilsetninger som koster penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et av mine andre innlegg:

Kjøp den syntetiske olja fra FK eller Biltema om du ønsker noe som er billig og egentlig helt greit hvis du ikke stiller de aller største kravene. Bytt olje og filter (her kan du bruke billig-filter), la motoren gå i 20-30 minutter på varierende turtall. Tapp av olja igjen, bytt filter til et kvalitetsfilter, og fyll på ny frisk olje. Koster deg en 4-500 kroner totalt, og føles kanskje litt bortkastet i det du tapper av olja som du bare har brukt i 20-30 minutter, men det er vel verdt det - du har fått ut mye gammel moro.

Skal du ha en god olje, bør du vite at det som kalles "syntetisk olje" er i stor grad cracket mineralsk olje med additiver. Ofte er andelen "syntetisk" i en "syntetisk olje" forsvinnende liten, og man betaler likevel en premium pris for dette. Delsyntetisk olje er en motsetning i seg selv, og er bare bortkastede penger.

Skal du ha en virkelig 100% "man-made" olje må du over på esterbaserte motoroljer. Esterbaserte motoroljer er det beste du kan kjøpe, egenskapene er overlegne alt annet. Så vidt jeg vet er det kun 2 esterbaserte motoroljer på markedet, Motul 300V og Silkolene Pro S. Disse er merkelig nok ikke dyrere enn "syntetisk olje". :) Så kan man lure på hva man egentlig betaler for når man kjøper olje på bensinstasjonen osv. Jeg merket iallefall stor forskjell i motorlyd ved overgang til esterbasert motorolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den kolapser med det første, den har jo bar gårtt 137.000km så :)

Kanskje det går seg til. Får bare vente og se.

hvordan viskossitet bruker du på olja? hvis du fylte 0-40 olje kansje den er litt tynn for den motoren, men 5-40 er litt tykkere kansje det er bedre for motoren din. Begge de viskossitetene har også bra kalstartegenskape.

It's better to be first in hell, than secound to heaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte Mobil 1 igår kveld.

Den tikker litt når den er kald men det går over etterhvert som den blir varm.

Har det noe å si?

Fe3 motoren "skal" tikke litt ved kaldstart. Dette har den gjort siden den var ny, og står som en punkt i instrukjsonsboka. Selv bruker jeg 5W-40, Lazer Way fra Statoil, og har til gode å høre tikking......

Lenke til kommentar
Del på andre sider