Gå til innhold

Hva er en passive radiator?

Ranger emnet


DarkFame

Anbefalte innlegg

Se topic. Er det et på en måte et slagelement (passivt mao)?

 

En slave (passiv radiator) er et element uten motorsystem. Det består i hoved sak av membran oppheng og chassis.

 

Et system med slave fungere rent akustisk som et bassreflekssystem, men tunningen her foregår ved å justere vekten på det svingende systemet i slaven. Man kan også tune et system ved ulikt antall slaver.

 

Det som er viktig her er at man må være klar over at den passive radiatoren/slaven medfører en mer enn dobling av systemets bevegelige masse, noe som gjør at jeg er svært skeptiek til slaveløsninger. Jeg ser heller ikke at dem har fordeler som gjør dem mer egnet enn bassrefleks, bortsett fra i små 2 veis systemer for å hindre mellomtonelekkasje gjennom røret.

En anne ulempe er at en slave koster nesten like mye som et fult fungerende element. Noe som gjør at jeg mye heller ville doblet membranareal og redusert forvregning, enn å introdusere en slave.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som phaf sier, det er et element uten motor, så du kobler ikke no forsterker til det. Det er en måte å få bassrefleks uten å ha enormt lange porter. Det forsterker de nedre frekvenser. Noe tilsvarende er vel såkalt membrankasse. Det er sikkert noen som kan langt mer om detta enn meg og de må bare rette meg om jeg sa no feil nå:D

 

 

EDIT: Der kom Mr.SQ med et litt mer utdypende svar, så da er det vel redgjort for bruken av passiv radiator:)

 

Det er riktig som Glenn sier, radiatore er dyre og koster nesten like mye som ett godt basselement og du skal nok ha kunnskaper litt over gjennomsnittet for å begynne med dette. Som Glenn så anbefaler jeg heller å legge pengene i 2 gode elementer isteden for 1 + slave.

 

Men skulle noen absolutt ha slave så har vi disse på lager:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer ganske riktig som en slags bassrefleks, men med enkelte egenskaper som nærmer seg en lukket kasse, enkelt sagt.

 

Den passive radiatoren, eller slavebassen, blir drevet av lufttrykket i kassen, og gir da en resonanseffekt ala det et rør gir, for å si det litt enkelt igjen. Men kassen er jo lukket tross alt, så blåselyder etc blir unngått, og kassen kan gjøres endel mindre enn ellers.

 

Det finnes noen formler og regler på dette her som jeg ikke har helt fremst i arkivet, med størrelser og vekt på membranet, men slikt er jo mulig å google seg til. Fant noen artikler ved søk på "passive radiator" ihvertfall. Litt brukt "i gamle dager" i bil husker jeg.

 

Edit: Ahhrgg... tredje plass... kasta bort tid på en google. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe tilsvarende er vel såkalt membrankasse. Det er sikkert noen som kan langt mer om detta enn meg og de må bare rette meg om jeg sa no feil nå:D

 

Det man innen bilstereomiljøet i Norge kaller membrankasse, er nok noe helt annet. Har egentlig aldri forstått denne betegnelsen da den ikke kommer fra noe etablert engelsk faguttrykk. Jeg vet det har vært eksperimentert med ulike kassetyper hvor hele eller deler av kassens bakside består av et elastisk materiale hvor dette flekser og således reduserer systemets Q verdi, men det har aldri hatt noen kommersiell suksess, og det er ikke så vrient å forstå. Men det er sannsynligvis ikke denne typen kabinett du mener.

Slik jeg har forstått det, er det man kaller membrankasse en aperiodisk løsning, altså akustisk ventil. Dette opptrer på en helt annen måte rent akustisk.

 

En passiv radiator ruller av på samme måte som en bassrefleks, mens en aperiodisk løsning ruller av på lik linje med en trykkammer med tilsvarende system Q.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene med en slaveløsning kommer vel idet man får behov for lange/store porter i kabinett som ikke har plass til dette. Altså bittesmå kasser hvor man samtidig ønsker å beholde en lav nedre grensefrekvens.

 

Sunfires "true subwoofer" var et eksempel på dette. At herr Carver samtidig måtte designe en forsterker på 2700W for å få det hele til å spille høyt nok er en annen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earthquake: fordelen med membrankasse var at kassen i de fleste tilfeller ikke ble noe større enn elementet selv. For de som husker det kjørte Skjalg Haug rundt med slike kasser på JBL GTi-elementene (2x15?) sine som stod i den blå Vectraen. Den med waveguides og display i bakspeilet...

 

EDIT: mulig du ikke mente membrankasse ja.. :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earthquake: fordelen med membrankasse var at kassen i de fleste tilfeller ikke ble noe større enn elementet selv. For de som husker det kjørte Skjalg Haug rundt med slike kasser på JBL GTi-elementene (2x15?) sine som stod i den blå Vectraen. Den med waveguides og display i bakspeilet...

Stemmer, var ikke det en hvit Accord 2.2i fra rundt 90-91'? Den hadde waveguides under dashbordet og vant vel endel konkurranser på den tiden. Lekker bil husker jeg:)

 

Edit: Den hadde sort skinninteriør med lilla innslag i setene (husker godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene med en slaveløsning kommer vel idet man får behov for lange/store porter i kabinett som ikke har plass til dette. Altså bittesmå kasser hvor man samtidig ønsker å beholde en lav nedre grensefrekvens.

 

Jo, det stemmer det. Er vel slik jeg ser det, eneste fordelen også i et bassystem.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earthquake: fordelen med membrankasse var at kassen i de fleste tilfeller ikke ble noe større enn elementet selv. For de som husker det kjørte Skjalg Haug rundt med slike kasser på JBL GTi-elementene (2x15?) sine som stod i den blå Vectraen. Den med waveguides og display i bakspeilet...

 

EDIT: mulig du ikke mente membrankasse ja.. :wonder

 

Dette var og, om jeg ikke husker feil, en aperiodisk løsning, altså en akustisk ventil.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår