Gå til innhold

Til de som lurer på hva de skal kjøpe! (Bilstereo, altså!)

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Transmedia sitt forslag er kanskje ikke så dumt...

Her er NOEN av dem som mangler:

Adire

ADS

Ascendant Audio

Axton

Blaupunkt

Brax

Canton

Clarion

Diamond

Directed Audio

DLS

Dynaudio

Eton

Genesis

Ground Zero

Hifonics

Infinity

JBL

Macrom

MBQuart

Panasonic

Phase Linear

Rainbow (overpriset ja, men utvilsomt gode produkter)

Resonant Engineering

Rodek

Stereo Integrity

Treo

U.S. Amps

VDO Dayton

Viper

Xetec

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, for de som importerer ulike saker er jo sikkert dette et følsomt tema iom at de sikkert ikke er happy om de ikke klarer å karre til seg en plass på lista.

Om en skal gjøre seg etpar tanker her så ser en at som en ren forbrukerveiledning er det jo helt klart at det er variabel kvalitet på det som er nevnt. Prisen spiller nok den største rollen her, men også andre faktorer spiller inn, som byggekvalitet og lydsignatur.

En McIntosh forsterker er tross alt i en annen divisjon en DynaBel for å ta et banalt eksempel.

Og så er det hva folk er ute etter, og da beveger en seg inn på det rent subjektive. Om en foretar en ABX test med merker i samme prisklasse er det sikkert ulike oppfatninger av hva som er bra eller ikke.

Her kan en filosofere i det uendelige så konklusjonen min om videre utbrodering er følgende:

Keep it simple. Så langt jeg kan se er alle prisklasser og de fleste seriøse merker representert. Ikke skyt meg pga. formuleringen her, no offence intended, ting er nå engang slik at noen ting er bedre enn andre her i verden.

Min mening er at det som er "mindre bra" i sine respektive prisklasser ikke bør komme på listen da den slik vil miste sin hensikt.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det skal være et slags leksikon for oss nybegynnere så syns jeg at alle merker som eksisterer bør være med.

det med smak og behag kan jo ikke diskuteres.

om en kommer til meg og sier at dette han har i sin bil er det råeste han har hørt,så kan ikke jeg protestere på det. han har den oppfatelsen av hvordan han liker lyden eller de ulike merkene. men om han spør meg hva jeg syns, da stiller saken seg annerledes...

noen liker mora og andre dattera. sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpine burde være med, kanskje litt dyrt for mange, men absolutt bra.

Alpine var det første jeg skrev på listen. Erru blind, eller?? :P

Nei, jeg må vel si meg enig med Zetec, til tross for at Rema 1000-filosofen over her har et godt poeng med sin "keep it simple"-teori.

Jeg kan tenke meg jeg hadde vært furten om "mine" merker ikke var med på lista, om jeg var importør.

Heretter legger jeg til alle jeg kommer på, og alle dere kommer med - så lenge de har norsk importør. Å ha et merke nesten ingen har hørt om, og som man må importere fra Hong Kong, er unødvendig. Syns jeg, da! :)

Hilsen Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heretter legger jeg til alle jeg kommer på, og alle dere kommer med - så lenge de har norsk importør. Å ha et merke nesten ingen har hørt om, og som man må importere fra Hong Kong, er unødvendig. Syns jeg, da! :)

Hilsen Jan Rune

Si meg en ting, hvem er det du skal hjelpe egentlig?

Forbrukerne eller importørene?

Er ikke meningen å være vanskelig med deg nå, men jeg synes det er nødvendig at du tenker litt over hva du gjør ;)

Vet at det ikke er så lett å gjøre dette på en måte som tilfredstiller alle, men jeg mener det vil være feil å utelate noen fra en slik liste uansett.

Problemet er at da forsvinner mye av hensikten...

Da vil det være bedre å danne en liste i løpet av tid som inneholder merker/produkter som folk har mye problemer med, som altså kvalitetsmessig er dårlig.

Om det finnes merker/produkter som har gjennomgående dårlig kvalitet fortjener folk å få vite om det!

Du får heller samle inn erfaringer fra folk som faktisk har testet pruduktene.

Testen din er jo en god begynnelse...

Jeg hadde i hvert fall ikke kjøpt noe slikt, og det burde heller ingen nybegynner.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Stian har faktisk et poeng som ikke er helt på viddene. Snarere tvert imot! :) Så slipper (forhåpentligvis) lista å bli lang som et ondt år, også! Problemet er at jeg ikke har samvittighet til å advare mot et helt merke, da alle (de fleste) har ting av variabel kvalitet. Noen ting suger, noen ting rocker, sånn er det jo. Naturlig variasjon i produksjonen, osv.

Man kan for eksempel ikke si at alle forsterkerne til Boss er DÅRLIGE (Boss kommer igjen som eksempel her, hehe). De er ikke BRA, har stort sett pinglete strømforsyning og høy forvrengning ved oppgitt effekt (sett at den når effekten i det hele tatt), og man får definitivt bedre varer til samme pris - men direkte SØPPEL er de jo ikke, de fungerer. Og mange vil nok si seg fornøyde med varen. Forhandlerne tar jo riktignok blodpris for disse forsterkerne, og produsenten (som så mange andre jalla-merker) oppgir watt som må være produktet av stormannsgalskap og lurendreieri - delt på 10.

Hva som blir oppfattet som dårlig er jo faktisk opp til hver enkelt. For MEG kan Boss suge esel, da jeg har hatt en Bossforsterker for noen år tilbake - høy forvrengning, elendig delefilter, støyende potmetre +++, blir kvalm av tanken - mens en annen kan synes det er helt topp og at det leverer varene helt etter hans standard. Jeg har sett samme problemer på flere Boss-forsterkere, men likevel - jeg er ikke så slem at jeg kan si "JEG HAR RETT, DU TAR FEIL, KJØP ET ANNEN MERKE"! Kanskje har de et produkt som er bra (yeah, right!). :P

Alt i alt, tror jeg det var en dårlig idé å komme med en liste i utgangspunktet. Jeg fjerner den, og kommer heller med en formaning om at folk kan si hva de er interessert i her på forumet, og spørre om erfaringer og meninger - så kan vi komme med råd og tips ut ifra hvert enkelt tilfelle.

På denne måten tråkker jeg ingen importører på tærne, og dersom en stakkars kommende bilstereointeressert forbruker har kjøpt noe vi oppfatter som søppel, slipper han å bli skuffa ved å lese om merket sitt på noen "Sorte Får"-liste. Hehe.

Håper dere er LITT enige hvertfall. Either way, listen forsvinner! :)

mvh

Jan Rune

Edit: Skrev hva jeg mener er problemet med Bossforsterkere, slik at ingen skal komme i skade for å tro at jeg er ironisk eller useriøs vedrørende mine hat-ytringer mot denne søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan for eksempel ikke si at alle forsterkerne til Boss er DÅRLIGE (Boss kommer igjen som eksempel her, hehe). De er ikke BRA, har stort sett pinglete strømforsyning og høy forvrengning ved oppgitt effekt (sett at den når effekten i det hele tatt), og man får definitivt bedre varer til samme pris - men direkte SØPPEL er de jo ikke, de fungerer. Og mange vil nok si seg fornøyde med varen. Forhandlerne tar jo riktignok blodpris for disse forsterkerne, og produsenten (som så mange andre jalla-merker) oppgir watt som må være produktet av stormannsgalskap og lurendreieri - delt på 10.

Hva som blir oppfattet som dårlig er jo faktisk opp til hver enkelt. For MEG kan Boss suge esel, da jeg har hatt en Bossforsterker for noen år tilbake - høy forvrengning, elendig delefilter, støyende potmetre +++, blir kvalm av tanken - mens en annen kan synes det er helt topp og at det leverer varene helt etter hans standard. Jeg har sett samme problemer på flere Boss-forsterkere, men likevel - jeg er ikke så slem at jeg kan si "JEG HAR RETT, DU TAR FEIL, KJØP ET ANNEN MERKE"! Kanskje har de et produkt som er bra (yeah, right!). :P

Der har du jo definisjonen på kvalitet, nesten.

"Kvalitet er et produkt eller tjenestes evne til å tilfredstille en kundes bevisste eller ubevisste forventninger"

Kvaliteten eller hvor bra et produkt er kommer helt an på hva du er ute etter!

Så hvordan merker som burde være med fins det vel ikke noe fasitsvar på, men ved å se litt rundt på prosjekt o.l. her på forumet vil vel folk se hva som er mye brukt av erfarne folk, og da få tips til hva de kanskje bør kjøpe.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kvalitet er et produkt eller tjenestes evne til å tilfredstille en kundes bevisste eller ubevisste forventninger"

Hmmm... BI sitat...? :D Husker vi hadde noen lignende sitater på høyskolen i ett og annet fag også.

Kvalitet er nå helst mye mer enn det. Support, det at selger innehar kunnskap om det han selger og vil selge kunden det beste en kan få for pengene fra hans sortement teller også som kvalitet vil jeg si.

For å konkretisere litt:

Om en er i samme prisleie kan en jo ikke bare påstå at produkt A er bedre enn produkt B, men utfra fysiske og produksjonsmessige parametre, typebetegnelsen på de komponentene som er brukt og byggekvaliteten generelt sett kan en si noe om sannsynligheten for at produkt A er bedre enn produkt B.

Og det er vel dette som kalles forbrukeropplysning, noe som da vil ekskludere de produktene, kall det gjerne B-varene, som ikke når helt opp.

De behøver ikke å være direkte dårlige, men de har ikke maksimal verdi ihht det en legger ut for dem.

Da skal jeg slutte med flisespikkinga, hehe :D

Ser en som du sier på det som "storkara" bruker her inne og hva de anbefaler så finner en nok mye snadder for enhver smak og pengepung :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider