Gå til innhold

Til de som lurer på hva de skal kjøpe! (Bilstereo, altså!)

Ranger emnet

BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Kvalitet er nå helst mye mer enn det. Support, det at selger innehar kunnskap om det han selger og vil selge kunden det beste en kan få for pengene fra hans sortement teller også som kvalitet vil jeg si.

Dette er et lite "problem", eller hvertfall noe de fleste forhandlere av bilstereo (og mye annet, så klart) bør tenke over, syns jeg. Kanskje ta et kurs, eller whatever. Har vært borti FLERE forhandlere som har et forholdsvis ENORMT varesortiment (bilstereo, altså), men ikke hatt særlig snøring på noe av det - hverken tekniske forskjeller eller pris/kvalitet-forhold på de forskjellige modellene eller merkene. Det eneste de babler om er vanlig butikk-preik om at den ene har mer watt enn en annen, eller gjentar slike fraser man hører til kjedsomhet - f.eks: "Audison er best, assa. Du trenger Audison". Hva pokker vet de om hva jeg "trenger", liksom? My ass.

Her kommer man inn på det du sier med at selgeren bør hjelpe kunden å finne det beste en kan få fra sortimentet han tilbyr. Her også er det mange selgere som tar selgerjobben for seriøst, på en negativ måte: Hvis noen kommer inn og sier de ønsker en forsterker til ca. 4000,- er det etter min oppfatning uhøflig av selgeren å bedrive propaganda for dyrere produkter, i et forsøk på å lure kunden til å kjøpe noe dyrere som de har bedre fortjeneste på. Dette opplever jeg enda oftere, og er noe jeg hører om til stadighet.

Jeg vet hvertfall at hvis JEG var selger, ville jeg HØRT på kundene. Ikke bare bablet i vei om hva som "er best", og gjentatt teorien jeg fikk høre på siste produsent-"kurs" (PR-jippo), men hørt på hva slags behov kunden har, og tilpasset forslaget til det.

På den annen side, så kan vel enkelte kunder være et helvete, så man virkelig får lyst til å ha mest mulig igjen for å måtte hanskes med dem.

Jeg bare gjetter, altså - har ikke jobbet i butikk! Enda. Og spørs om jeg noengang får, når jeg har skrevet dette! :P

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er et lite "problem", eller hvertfall noe de fleste forhandlere av bilstereo (og mye annet, så klart) bør tenke over, syns jeg. Kanskje ta et kurs, eller whatever. Har vært borti FLERE forhandlere som har et forholdsvis ENORMT varesortiment (bilstereo, altså), men ikke hatt særlig snøring på noe av det - hverken tekniske forskjeller eller pris/kvalitet-forhold på de forskjellige modellene eller merkene. Det eneste de babler om er vanlig butikk-preik om at den ene har mer watt enn en annen, eller gjentar slike fraser man hører til kjedsomhet - f.eks: "Audison er best, assa. Du trenger Audison". Hva pokker vet de om hva jeg "trenger", liksom? My ass.

Her kommer man inn på det du sier med at selgeren bør hjelpe kunden å finne det beste en kan få fra sortimentet han tilbyr. Her også er det mange selgere som tar selgerjobben for seriøst, på en negativ måte: Hvis noen kommer inn og sier de ønsker en forsterker til ca. 4000,- er det etter min oppfatning uhøflig av selgeren å bedrive propaganda for dyrere produkter, i et forsøk på å lure kunden til å kjøpe noe dyrere som de har bedre fortjeneste på. Dette opplever jeg enda oftere, og er noe jeg hører om til stadighet.

Jeg vet hvertfall at hvis JEG var selger, ville jeg HØRT på kundene. Ikke bare bablet i vei om hva som "er best", og gjentatt teorien jeg fikk høre på siste produsent-"kurs" (PR-jippo), men hørt på hva slags behov kunden har, og tilpasset forslaget til det.

På den annen side, så kan vel enkelte kunder være et helvete, så man virkelig får lyst til å ha mest mulig igjen for å måtte hanskes med dem.

Jeg bare gjetter, altså - har ikke jobbet i butikk! Enda. Og spørs om jeg noengang får, når jeg har skrevet dette! :P

mvh

Jan Rune

Meget bra innlegg!

Støttes 100% fra min side!

Det skal dog legges til at hvis kunden i enkelte tilfeller rett og slett ikke VET hva han/hun har behov for. Rettledelse er da nødvendig, men dette er ikke nødvendigvis å gå OPP i pris. Kunden kanskje vil ha masse bling og dunk men kan godt ha behov for "det rimeligste settet i butikken".

Vi importører og forhandlere bør rettlede kunden slik du sier.

Da vil de mer useriøse parasittene etterhvert forsvinne etterhvert.

Vurderer du jobb innen bransjen så send meg en mail, Jan Rune!

Mvh

Pål hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bygger anlegg for bekjente og venner så har jeg jo minst mulig alternativer i forhold til en prisklasse, men da dog av produkter jeg selv kan si at har de kvalitetene jeg selv vil ha i min bil. Hvis noen av dere har vært innom strømmen bilradio så kommer dere til å gå på veggen tror jeg. Der er RF kongen av alt, best mest watt osv osv.

Så det jeg anser som det viktigste er at en selger skal til enhver tid ikke ha mere produkter å selge en hva han har kontroll på og vet nesten alt om.

da snakker jeg ikke om :

Denne her har masse watt, er stor og spiller DRIIIT høyt! ( sitat fra en bilstereo butikk i sverige ) så detta er hva du trenger ( Hva vet han om det ??? )

Jeg snakker om :

1. Høre hva kunden er ute etter og i hvilket pris leie det er snakk om.

2. Høre hva slags BIL eller rom det skal inn i og om kunden vil ha det synlig eller skjult i bilen osv, og da kunne komme med en settning som kan være lik :

Denne spiller mykt, har godt detaljert lyd bilde ( forklarer hva det er for kunden, demonstrerer med en cd ).

Jeg har jobbet mye i butikk ( solgte dog lamper ) men fikk dreisen på å lure ut informajsonen av kunden på en ikke frekk måte og en måte som kunden anså som en koselig prat.

Og Jan Rune, har du vurdert Bil stereo bransjen?

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ikke for å være slem, men nå har de fleste hørt samtlige av merkene du forhandler, da. Det er jo bra, det, og merkene er av god kvalitet! :)

Det er verre med andre merker, som få har hørt (om), men som likevel skrytes opp i skyene i forsøk på å få folk til å kjøpe. Har også opplevd at folk oppgir usannsynlige veiledende priser i forhold til spesifikasjoner, men som det er vanskelig å kontrollere fordi det er mangel på forhandlere.

Syns det er dårlig gjort mot de som ikke har peiling, og vil ha noe ikke "alle" har. Blir vanskeligere å finne seriøse forhandlere (og i såfall mange nok til at konkurransenivået er såpass at prisene er greie) så fort man beveger seg litt utenfor det vanlige produktspekteret i norske biler i dag.

Klart det er en grunn til at så mange velger f.eks. Focal, men det trenger ikke å være at de er best. Kanskje har det også litt å si med tilgangen? :)

Mvh

Jan Rune

PS: Hva skjer med den pølsa du serverer? :P

Edit: Skriveleif! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Meg du spør ??

Skal det bygges no byggverk må det regnes over hvor mye arbeid og utstyr det er snakk om.

Bare montere :

Eksempel monterte Frontsett, 6x9", spiller, forsterker og basskasse i en Primera .

Strakk også kablene .

Her tok jeg ingen ting for monteringen da kunden betalte fullpris på stereoen .

Ville tatt 1000-1500 for jobben :pimp

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg du spør ??

Skal det bygges no byggverk må det regnes over hvor mye arbeid og utstyr det er snakk om.

Bare montere :

Eksempel monterte Frontsett, 6x9", spiller, forsterker og basskasse i en Primera .

Strakk også kablene .

Her tok jeg ingen ting for monteringen da kunden betalte fullpris på stereoen .

Ville tatt 1000-1500 for jobben :pimp

Mvh

deg jeg mente ja ;)

har lyst til å¨la noen gjøre jobben sammen meg første gangen så jeg lærer å gjøre alt riktig ;) 1000-1500 er jo grei pris det vis man gjør en bra jobb ;) yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Skal kjøpe anlegg om et par måneder til en nissan kingcab 87mod...

Hvilken spiller anbefaler dere ? skal ikke ha en super spiller som koster skjorta..får je gmere igjenn for å legge pengene i et bedre fronsett enn å ha høytalere bak og forran ? Tips til et bra frontsett til rundt 3000,-

Så må jeg ha forsterker til det, går det bra å kjøpe en 4 kanaler å bare bruke 2 utganger ? slik at jeg kan smette på 2 høytalere til om jeg ska l ha den i en anne bil feks ?

Så har jeg en Sub som jeg trenger en forsterker til, fikk anbefalt en forsterker der jeg kjøpte suben, her har dere litt info om den så dere vet hvor stor den må være:

230W RMS x 2 2Ohm. 820W MAX. • Full Mosfet Power Supply • PWM Circuitry • Full Selectable Crossover Hi/Full/Low • Three Way Protection Circuit • 2 Ohm Stable Stereo • Tri-Mode Capable • Variable Low Pass 40Hz-120Hz • Variable Hi Pass 150Hz-1.5Khz • 18dB Bass Boost @ 40Hz. • Frequency Response: 10Hz to 30Khz • S/N Ratio: 97 db • THD: 0.02% • System Distress Indicator • High/Low Level Inputs With Floating Ground • 4 Gauge Power/Ground Connection • Gold Plated RCA Connectors • Line Output

Når jeg skal legge opp strøm å har 2 forsterkere,holder det med 1 strømkabel ? finnes vell sånn fordelings blokk. Får jeg noe igjen vist jeg kjøper en kondensator på 1farad ?

Så om noen kjeder seg kan de finne fram litt linker med dette, har planer om å bestille så mye så mulig fra en plass når tiden er inne..Jeg er ikke kresen men vil ha noe som funker bra :D

pi21/pøl i Brei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan jo gå for Focal polyglass frontsett , koster kr 2390,-

Spiller Clarion DXZ 658RMP selger vi for 2690,- og den er meget bra til prisen .

3 linjeutganger .

Helix blue 1000.1 monoblokk vil jo drive den meget bra koster kr 4490,-

Ja det hjelper med kondensator, men batteriet må også være i orden .

Men er jo lov å be om tilbud :)

Ta en titt på http://www.lydibil.no

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av det bedre på markedet Tester men har aldri påstått at det er best .

Mvh

God nytt år får jeg si først.

Personlig lar jeg tester være tester. Synes de fleste virker korrupte.

Tar meg friheten til å nevne både blad å merke.

Lyd & Bilde. he he Alle kjenner disse. De tester det ene å andre i hytt å pine.

Har enda ikke hørt de si noe negativt om f.eks Pioneer. Ta f.eks hjemmekino pakka demmes som heter Dvc340!? Dette fikk meget god kritikk men personlig synes jeg det spiller dritt. Go forhandler er den som selger det kunden vil ha. Da tenker jeg på utstyr og tar litt pris i betrakting. Er bare tull å presse på med kjempe stor bass med enda større mono til en som kommer med 5000 kr å har det som ett budsjett. Er selgeren seriøs nok så bør han prøve å holde seg til det kunden har tenkt å legge i det.

Kan selfølgelig komme med eksempler å spørre ut litt om hva han egentlig hadde tenkt seg. Bare for å sjekke att han får det han vil ha.

Å analysere kunde er meget viktig. Ikke bare referè til div tester og si att

" Det er dette du skal ha!"

De fleste forhandlere har også begynnt med å faktisk ta seg litt tid til kunden å bli med ut å kanskje komme med plasserings forslag, utstyr som bør benyttes, å faktisk huske på alle han trenger for å få "popmaskinen" til å spille.

Noe dritt å stå å kobble så mangler du kanskje sikring, kabelsko, polsko fordellingsblokk osv.. Dette er også ett glimrende mulighet til å få seg en fast kunde! (Mer salg også)

Kunden blir førnøyd med kunde behandlingen, han har fått alt han trenger å forhåpentlig vis fornøyd med valget DU SOM SELGER HAR FORESLÅTT OG KOMMMET MED.

Kanskje litt OT men men

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider