Gå til innhold

Montering av vibrasjonsdemper

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Svaret blir vel tja.Pleier å gå med hammer og klubbe hvis du har vel en senterbolt slik at det bare er snakk om å slå den et lite stykke før bolten får tak og kan gjøre resten av jobben.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har senterbolt, ja.

I Chevrolet boka jeg har blir det advart mot å bruke bolten til å trekke inn demperen, da gjengene i bolten kan ødelegges.

 

Men banker man demperen langt nok inn slik at bolten er skrudd et stykke inn før den må begynne å dra med seg demperen, skal det da endel til for å dra over de gjengene?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de gjengene er lette å dra over uansett, jeg har nå hvertfall brukt en stooor pipe imellom og banket den "rolig" inn flere ganger uten å ha hørt om noen problemer. (Ja, også på egen og familiemedlemmers motorer). Jeg vil i ettertid gledelig innrømme at dette nok ikke akkurat er ideelt for det bakre rammelageret, som tar opp radialslakken (Som f.eks når veiva skyves frem i blokka ved bruk av clutch), så jeg skal selv gå til innkjøp av spesialverktøyet som skrues inn i veiva først, og en mutter på denne trekker inn selve svingningsdemperen. Får alltids bruk for det senere...

 

Jeg mener en slik:

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=MOR%2D61744&N=4294925139+4294925138+4294854605&autoview=sku

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et slik verktøy.

 

Mener du at clutchfunksjonen på en manuell gearkasse også vil drive å dytte veiva frem & tilbake?

Da er det kanskje bedre at jeg får tak i et spesialverktøy, da. Siden jeg faktisk kommer til å bruke manuell kasse på den motoren?

 

Det ligger en Amcaklubb rett rundt hjørnet her. Kanskje de kan låne meg et. På den annen side ser det ut som en klubb hvor de banker på plass svingningsdempere med ett velrettet slag...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tramper inn clutchen, vil veiva dyttes forover i blokka ja, så det er vel en ekstra sikkerhet at man ikke gjør noe galt i det minste, ved å bruke riktig verktøy. Men folk har vel banka på svingningsdempere "i alle år" uten noen åpenbare problemer også? Opp til enhver egentlig.

 

1085708257317_mahlebear.jpg

 

Øverst til høyre ser du lageret som tar opp "inn-ut" slakken til veiva, det er det bakerste (nr. 5) på Chevy SB. Hvis man banker inn svingningsdemperen, skulle man jo tro at dette går ut over framsiden av det lageret (clutch-"trykket" kommer jo på baksiden), er man heldig gjør det ikke noe, men det skal uansett ikke være for stor klaring ("endeklaring"?) i sideretning på dette lageret heller, som alle andre lagre.

 

Mest sannsynlig går det greit å banke og du merker ingenting i ettertid, men jeg hater å være klar over sånne ting som gir "dårlig samvittighet" når jeg vet jeg kunne gjort det på en bedre/mer riktig måte drunk

 

Edit: Skriveleif og tillegg: På min egen bil da ;)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår