Gå til innhold

Biltilsynet

Ranger emnet

Flasher

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har min tidligere 520i som er isatt en 528i motor, uten å gjøre noe mer.. og nå har han blitt stoppet med soting, og utett eksosanlegg, og fått mangler på dette, og må vise bilen på biltilsynet.. var snakk om full kontroll, spør meg ikke hvorfor..

Hva skjer om dem finner ut att det er større motor? er det fare for bøter? tar dem skilta? (som egentlig ikke er verdt noe, dersom den ikke er godkjent uten mangler)

Det han lurte på, var om han kunne få bot for dette her.. spesielt spenstig er det jo, siden bilen står på meg, så kjekt å vite.. FØR vi drar den på biltilsynet.. :p

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er førstegangsregget i Norge etter 01.01.96 kan han få en smell, tar du et søk så skjedde vel dette med "znapp". Hvis bilen ikke er det så kan han vel i verstefall bli avskiltet.

Vis bilen blir avskiltet, kan han da aldri få regga den igjenn? eller må han i såfall bytte tilbake motor?? :S

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis bilen blir avskiltet, kan han da aldri få regga den igjenn? eller må han i såfall bytte tilbake motor?? :S

Han kan få den registrert igjen hvis han bytter bremser og muligens mer i understellet slik at bilen registreres som 528.

Men liten sjangs for at de finner det ut med mindre de er BMW kjennere. begge motorene er jo seksere, og sikkert temmelig like utvendig, og når de i tillegg ikke mistenker noe tror jeg det går bra.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan få den registrert igjen hvis han bytter bremser og muligens mer i understellet slik at bilen registreres som 528.

Men liten sjangs for at de finner det ut med mindre de er BMW kjennere. begge motorene er jo seksere, og sikkert temmelig like utvendig, og når de i tillegg ikke mistenker noe tror jeg det går bra.

Nja, dem er jo ikke akuratt så like.. hadde det vært en 525 originalt derimot :)

men alikevel, skjer det ikke annet enn att den kan bli avskiltet, greit nok.. og som sagt, er jo seksere begge 2 og greier.. hvem som helst kan vel ikke se forskjell..

forresten, den er førstegang reg i norge i 84, så da er det vel ikke sjanse for å få bot.. det er bota jeg var redd for, men da har jeg fått avklart det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Han kan bygge den om til 528 (BMW har vel papirer på hva som må bygges om før den kan bli godkjent som 528)

2. Han kan sette i en 520-motor.

De tar bare skilta, skriver en mangellapp på at den må godkjennes på nytt før påskilting, pluss grunnen til at den må godkjennes på nytt. Siden den er såpass gammal kommer ikke Tollvesenet inn og krever penger, pluss ekstra penger pga unnasluntring.

Men jeg tipper det skal MYE til for at dem finner ut at det er en 528-motor i den.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne ut hva biltilsynet skal sjekke FØR du drar dit med bilen.

Tipper en helt annen tjenestemann har fått oppdraget med å sjekke blen, enn han som skrev ut mangel lappen.

Hva står det på mangel lappen forresten? Bare "feil ved eksosanlegg"?

Ring de. Få tak i rette vedkommende og så spør du f.eks :"Hei, det gjelder den BMW'en med defekt eksosanlegg. Nå er det byttet. Passer det at jeg stikker innom i morgen? Trenger du lang tid på å sjekke dette? Bla bla.

Hvis han da sier "Neida. Det blir å kikke under for å sjekke at anlegget er ok."

Da er du på relativt trygg grunn.

Svarer han derimot noe slikt som "Å nei du, gutten min. Her er det snakk om full gjennomgang!" Da kan du vel regne med at de i hvertfall vil legge merke til et toppdeksel som sier "2,8L" der det burde stått "2,0L".

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne ut hva biltilsynet skal sjekke FØR du drar dit med bilen.

Tipper en helt annen tjenestemann har fått oppdraget med å sjekke blen, enn han som skrev ut mangel lappen.

Hva står det på mangel lappen forresten? Bare "feil ved eksosanlegg"?

Ring de. Få tak i rette vedkommende og så spør du f.eks :"Hei, det gjelder den BMW'en med defekt eksosanlegg. Nå er det byttet. Passer det at jeg stikker innom i morgen? Trenger du lang tid på å sjekke dette? Bla bla.

Hvis han da sier "Neida. Det blir å kikke under for å sjekke at anlegget er ok."

Da er du på relativt trygg grunn.

Svarer han derimot noe slikt som "Å nei du, gutten min. Her er det snakk om full gjennomgang!" Da kan du vel regne med at de i hvertfall vil legge merke til et toppdeksel som sier "2,8L" der det burde stått "2,0L".

Manglene sier :

- Sotet ruter foran

- Sotet baklamper

- Defekt eksosanlegg

(x) visning hos biltilsynet

FÅr vel ta en telefon ja.. for jeg fikk en mangellapp på rekorden ala samma greia, da stå det også "diverse tenknisk" på mangellappen, og jeg møtte opp der, og da var det full eu kontroll.. men står jo ikke noe sånn på lappen til bmw'n, så skulle tro det var greit..

Så da spør jeg dere vennlige sjeler : er det noen av dere som har ett originalt eksosanlegg å låne bort noen dager? for jeg har ikke noe annet enn det uorginale.. :(

Ang att det står 2.5/2.8 på innsuget, skal jo litt til for å legge merke til det bare ved en kontroll da, om man ikke er litt bmw kjenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mangelapp fra teknisk utekontroll sa:

-Deffekt eksos.

-løst batteri.

Etter at jeg hadde vist den på biltilsynet var mangelappen slik:

-Oljelekasje motor

-Høy co

-Utslitte foringer i bakstilling

-Deffekt hjulager V.F

-Endeledd begge sider.

-Morkne dekk

-Løse ledninger i motorom (skal man stripse fase en 20cm ledning????)

-Deffekt ryggelys.

-Slakt håndbrekk.

-Feil instillte lys.

-Feil lyd på lydhorn

-For mange parklys (har us front med doble lykter)

Så dem tok altså en full kontroll av bilen når dem bare skulle sjekke eksoslekasje og at batteriet var festet...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt ryggelys? Er det påbudt da??

Uff.. faen.. da får jeg ta en telefon dit, det var dette jeg fryktet kunne skje..

men heldigvis er kontrollen gratis, så sånn sett er det ikkeno tap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke 2 er feil. Men når det er montert så skal det virke.. Jeg syns på en måte at det var greit å få en gratis helsjekk av bilen...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke 2 er feil.

Hm, mener jeg fikk 2erfeil på det på min Golf II her om dagen når jeg prøvde å godkjenne den..

Trådstarter: Hadde det bare vært soting hadde du vært trygg. Da er det ikke sikkert de hadde tatt deg med inn i garasjen en gang. Det er bare å se på rutene/lyktene og skrive en godkjenningsseddel på det.

Når eksosen er defekt, skulle det ikke forundre meg om de titter litt under motorrommet, og hva de finner da er vel lotto avhengig av hvilke kunnskaper han som tar kontrollen har.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider