Gå til innhold

To feil på min 740GL, KM-teller og tankmåler. Vanskelig å fikse selv?

Ranger emnet


Apoc_

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et par problemer på min 84 modell 740GL med B-230A blokk. Tankmåleren har ikke virket siden jeg kjøpte bilen. Har en ny liggende som jeg fikk med på kjøpet, har ikke orket å bry meg om det. Har bare kjørt på KM-telleren. Men for et par dager siden sluttet KM-telleren min å telle. Både den nede som man kan nulle ut, den som jeg har brukt som "tankmåler" og den vanlige som har målt hele driten siden dag 1.

 

Det jeg lurer på er om det er mye arbeid å fikse disse to tingene? Og ikke minst, er det vanskelig? Er ikke så veldig dyktig på dette med bil, tankmåleren vil jeg tro jeg kan bytte.

 

Det holder jo egentlig å skifte en av delene, sånn at jeg vet hvor mye bensin jeg har. Men siden bilen snart når 400k så har jeg veldig lyst å se den passere det.

 

 

 

Mvh.

Apoc_

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkorat samme problemene på min 740 me a motor.. tankmåleren var dålrig, å slutte etterhvert å fungere... så kjørte på trip telleren, men plutseli sluttet den også å fungerer..

Hadde også nytt tankarmatur liggende, så jeg byttet dette, gikk over ledningene bak dit, og gikk over loddepunktene på instrumentet.. da fungerte tankmåleren fint.. km telleren så jeg ikke på.. kjørte en stund uten at den fungerte, men plutseli begynte den og telle igjen.. vet ikke hva som forårsaket at den stoppet..

1993 Bmw 320i 24V Coupe --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=156879

x1988/91 Mercedes 190d 2,5 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=54434

x 1991 Mercedes 190E 2.0 <- alt av deler selges

x 1985 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bensinmåleren på alle gamle740er slutter å virke. det er enten jording til måleren eller no tull med ledningene bak ved tanken. på tpcforumet på faq står det hvordan du skal fikse. hvis speedometeret ditt heller ikke virker så er det nok ledningsbrudd fra bakakselen. hvis ikke kan det være selve speedometerer. ikke no problem å bytte..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann..sliter selvfølgelig med bensinmåler'n i min også..og ble glad da jeg så det du NOX skrev om en faq hvordan dette fikses..eneste problemet er at jeg har glemt innloggingsdata på tpc, da det forumet skjeldent bukes.. det jeg lurte på, var om du kunne klippet og limt inn posten her på bilforumet? burde jo egentlig blitt sticka også, da 99% av 740'er har føkka bensinmåler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometeret mitt fungerer. Tror det er selve tankmåleren som er gåen. Får måleren oppfører seg som at stanga som holder duppen er bøyd. Litt vanskelig å forklare :P Men er det vanskelig å bytte selve tankmåleren?

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet på min 740 '85.

Men en ting jeg ikke har sett dere skrive er; når jeg skrur på lang lys, så spretter temp. til max :) og da har jeg samtidig ikke det lyset som indikerer om jeg har lang-lys på eller ikke.

Men et par kakk i instrument panelet, så funker det igjen.

Har også feil med tank-måler, men et par slag der også, så funker det.

En ting til har jeg feil med, og det er speedometeret, dette er ufattelig tregt, helt til jeg begynner å få litt temp på motoren.

f.eks kan jeg kjøre i 70, og speedometer vise 20-30, i ca. 10-20 min, litt irriterende.

Volvo 245 '86 2.3l Turbo - Bruksbil (avskiltet atm) :(

Volvo 245 '85 2.3l - Delebil

Volvo 740 '85 2.3l - Solgt til søster :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hadde akkorat samme problemene på min 740 me a motor.. tankmåleren var dålrig, å slutte etterhvert å fungere... så kjørte på trip telleren, men plutseli sluttet den også å fungerer..

Hadde også nytt tankarmatur liggende, så jeg byttet dette, gikk over ledningene bak dit, og gikk over loddepunktene på instrumentet.. da fungerte tankmåleren fint.. km telleren så jeg ikke på.. kjørte en stund uten at den fungerte, men plutseli begynte den og telle igjen.. vet ikke hva som forårsaket at den stoppet..

 

 

 

Har en liten mistanke om at det er din gamle 740 jeg snakker om :P

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår