Gå til innhold

Hvem eier hvem?

Ranger emnet


Mr. SQ

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er litt moro å se hvem som eier hvem i denne bransjen. Man ser jo gang på gang produkter som ligner på hverandre, og gamle storheter som i nyere tid er kjøpt opp og tildels "melket" av nye eiere.

 

Selv om det hovedsaklig er lyd jeg interesserer meg for, er det alltid litt interessant å se hva som skjer i markedet.

 

Her kommer en liste over det jeg har funnet ut til nå.

 

Jeg har kun tatt med bilunderholdningsprodukter, og dem må kunne kjøpes over disk.

 

Harman International

JBL, Infinity, Becker

 

Anaba Group (Sameer Aboabdo)

MA Audio, Visonik, Clif Designs, Optiview, Mobile Authority, THUMP, Super Scope, Devastator, Shaker, Hot Shots

 

Nasser Aboabdo

Audiobahn, Swiss Audio, alphasonik, Ichiban, DUB Audio, Digital Audio

 

Epsilon Electronics

Soundstream, Power Acoustik, SPL USA, Kole Audio, Farenheit

 

Rockford Corporation

Rockford Fosgate, Lightning Audio, Audio Innovations (Q-logic), Intalledge, Omnifi

 

Elettromedia

Hertz, Audison, Connection, AZ Audiocomp

 

ACR (må ikke forveksles med Amerikanske ARC Audio)

Axton, Emphaser, Rodek, Spectron, ACR accessories, Zealum, Radical Audio

 

Maxxsonics

Hifonics, Crunch, MBQuart, Autotek

 

Directed Electronics

Directed (-Video), (- Mobile Media), (- Audio) , (- Audio Essentials), Orion, Precision Power, a/d/s, Xstreme

 

Stanton Group

Cerwin Vega

 

Audiotec Fischer

Brax, Helix

 

AAMP of America

Stinger, Sound Quest, Best Kits & Harnesses, Peripheral

 

Metra Electronics

Tsunami, Raptor, Metra

 

Icon Enterprises

Critical Mass, Icon TV

 

Worldwide sound

Boss Audio, Planet Audio, Soundstorm

 

Mitek Corporation

MTX, Street Wires, Xtant, Coustic, SWX Connections, Magnum, Bass Slammer

 

Stillwater Designs

Kicker

 

Sound Around

Lanzar, Pyle, Legacy, Blitz, Pyramid

 

Clarion Co

Clarion, McIntosh

 

Recoton

Magnat, macAudio, Jensen

 

American Hifi industries

Volfenhag, Rockwood, Phonics

 

Jeg vil opptadere denne listen så fort jeg finner ut mer. Det finnes selvsagt noen får selvstendige produsenter igjen. Disse har jeg ikke tatt med.

 

Er dette interessant å lese om, eller egentlig unødvendig?

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syntes det er litt moro å se hvem som eier hvem i denne bransjen. Man ser jo gang på gang produkter som ligner på hverandre, og gamle storheter som i nyere tid er kjøpt opp og tildels "melket" av nye eiere.

 

Selv om det hovedsaklig er lyd jeg interesserer meg for, er det alltid litt interessant å se hva som skjer i markedet.

 

Her kommer en liste over det jeg har funnet ut til nå.

 

Jeg har kun tatt med bilunderholdningsprodukter, og dem må kunne kjøpes over disk.

 

Harman International

JBL, Infinity, Becker

 

Anaba Group (Sameer Aboabdo)

MA Audio, Visonik, Clif Designs, Optiview, Mobile Authority, THUMP, Super Scope, Devastator, Shaker, Hot Shots

 

Nasser Aboabdo

Audiobahn, Swiss Audio, alphasonik, Ichiban, DUB Audio, Digital Audio

 

Epsilon Electronics

Soundstream, Power Acoustik, SPL USA, Kole Audio, Farenheit

 

Rockford Corporation

Rockford Fosgate, Lightning Audio, Audio Innovations (Q-logic), Intalledge, Omnifi

 

Elettromedia

Hertz, Audison, Connection, AZ Audiocomp

 

ACR (må ikke forveksles med Amerikanske ARC Audio)

Axton, Emphaser, Rodek, Spectron, ACR accessories, Zealum, Radical Audio

 

Maxxsonics

Hifonics, Crunch, MBQuart, Autotek

 

Directed Electronics

Directed (-Video), (- Mobile Media), (- Audio) , (- Audio Essentials), Orion, Precision Power, a/d/s, Xstreme

 

Stanton Group

Cerwin Vega

 

Audiotec Fischer

Brax, Helix

 

AAMP of America

Stinger, Sound Quest, Best Kits & Harnesses, Peripheral

 

Metra Electronics

Tsunami, Raptor, Metra

 

Icon Enterprises

Critical Mass, Icon TV

 

Worldwide sound

Boss Audio, Planet Audio, Soundstorm

 

Mitek Corporation

MTX, Street Wires, Xtant, Coustic, SWX Connections, Magnum, Bass Slammer

 

Jeg vil opptadere denne listen så fort jeg finner ut mer. Det finnes selvsagt noen får selvstendige produsenter igjen. Disse har jeg ikke tatt med.

 

Er dette interessant å lese om, eller egentlig unødvendig?

 

mvh

 

Glenn

 

interessant å se hvem som er "brødre" med de forskjellige merkene osv

 

du vet ikke hvem som eier kicker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant å se hvem som er "brødre" med de forskjellige merkene osv

 

du vet ikke hvem som eier kicker??

 

Det er Stillwater Designs, noe det alltid har vært. Er ett av de få store firmaene fra 90 tallet som ikke har blitt kjøpt opp og "missbrukt" så vidt jeg vet.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig innslag. Det er jo dessverre sånn det går med de fleste, ennå mer tragisk er det at de blir, som Glenn sier, "melket" for alt det er verdt. Det er ikke mange av disse merkene som er hva de var en gang, men så har også prisnivået på bilstereo gått radikalt ned de siste 10 årene.

 

Kan jo legge til at Metra Electronics er USA's eldste firma på koblingsutstyr og eier også Installer Bay som selger alt av tilbehør innen montering av bilstereo og Installer Institute der de driver skolering innen montering og bygging av bilstereo, bl.a med den legendariske "Fishman" som underviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig innslag. Det er jo dessverre sånn det går med de fleste, ennå mer tragisk er det at de blir, som Glenn sier, "melket" for alt det er verdt. Det er ikke mange av disse merkene som er hva de var en gang, men så har også prisnivået på bilstereo gått radikalt ned de siste 10 årene.

 

Kan jo legge til at Metra Electronics er USA's eldste firma på koblingsutstyr og eier også Installer Bay som selger alt av tilbehør innen montering av bilstereo og Installer Institute der de driver skolering innen montering og bygging av bilstereo, bl.a med den legendariske "Fishman" som underviser.

 

Desverre er det få av de store som kan vise til produkter av samme klasse som tidligere, slik Pål også sier. Mot slutten av nittitallet begynte datidens billigmerker å ta over mer og mer. Disse billligmerkene startet et jag etter effekt fra kundenes side, som gjorde at den generelle kvaliteten på utsyret sank. Den generelle bilstereokunde ble mindre kritisk, og var ute etter "mest watt for pengene". Dette medførte at flere av de store slik som Soundstream, Phoenix Gold, PPI, Linear Power etc begynte å slite økonomisk, og flere av dem gikk konkurs. Grunnen til dette, var at disse, men flere, bygget ofte ekstremt strømsterke forsterker, men oppgitt watt effekt var ofte ikke mer enn 12,5W og opp til kanskje maks 100W. Dette var ikke det kundene var ute etter. Dem ville ha forsterkere med mye effekt, gjerne opp mot 1000Watt og mer. Disse ble da kjøpt opp av større "masseprodusenter" og videreført under deres kappe.

I og med at elektronikk deler ikke pluttselig ble billigere, måtte man begynne å kutte ned på utviklingskostnader og produksjonskostnader. I korte trekk vil dette bety produksjon i Asia og redusert tid til utvikling, samt en dårligere utviklingsavdelig. Bruk av kjente "guruer" ble det nesten sluttet helt med, og produktene mistet helt identitet og egenart.

Derfor har det desverre blitt slik at de fleste produktene man finner i dag, ikke er direkte dårlige, men det er intet som direkte skiller dem fra mengden, eller gjør produktene til noe spesielt. Over 90% av produktene på markedet i dag mangler egenart, og skiller seg hovedsaklig ut fra mengden ved hjelp av design.

 

Heldigvis finnes det fortsatt noen få produsenter som bygger produkter etter et prisnipp om å skille seg ut fra mengden, og gi kunden noe ekstra. Desverre for kunden koster dissse produktene (gjelder hovedsaklig elektronikk) noe mer enn de andre, men gir også en helt annen eierglede.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere enn dem, ARC, TRU Technology, Earthquake, Buttler og sikkert mange fler som jeg ikke husker nå i farta

 

tviler ikke på det,var ikke sån ment....TRU ampene funker bra affall,av det lille jeg hørte forrige helg...

Cosworth,the search for power.

 

 

prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bidra med denne

 

Sound Around

Lanzar, Pyle, Legacy, Blitz, Pyramid

 

men er ikke mb quart under rockford?

 

MB Quart ble kjøpt av Maxxsonics 21 september i år.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde vært litt artigt å hørt om genesis Glenn,de er vel en av de få som holder koken med seriøse amper enda,eller tar jeg feil?

 

Genesis drives fortsatt av mannen som startet det, og så vidt meg bekjent har ikke firmaet skiftet profil. Er nok det jeg vil betegne som en av de få.

Har ikke så veldig lyst til å ramse opp navnene her. Kan fort være jeg glemmer noen, samtidig vil jeg jo ikke fornærme noen, eller la noen tro at dem har er rævva produkt bare fordi det ikke er nevnt her.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår