Mr. SQ Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Jeg syntes det er litt moro å se hvem som eier hvem i denne bransjen. Man ser jo gang på gang produkter som ligner på hverandre, og gamle storheter som i nyere tid er kjøpt opp og tildels "melket" av nye eiere. Selv om det hovedsaklig er lyd jeg interesserer meg for, er det alltid litt interessant å se hva som skjer i markedet. Her kommer en liste over det jeg har funnet ut til nå. Jeg har kun tatt med bilunderholdningsprodukter, og dem må kunne kjøpes over disk. Harman International JBL, Infinity, Becker Anaba Group (Sameer Aboabdo) MA Audio, Visonik, Clif Designs, Optiview, Mobile Authority, THUMP, Super Scope, Devastator, Shaker, Hot Shots Nasser Aboabdo Audiobahn, Swiss Audio, alphasonik, Ichiban, DUB Audio, Digital Audio Epsilon Electronics Soundstream, Power Acoustik, SPL USA, Kole Audio, Farenheit Rockford Corporation Rockford Fosgate, Lightning Audio, Audio Innovations (Q-logic), Intalledge, Omnifi Elettromedia Hertz, Audison, Connection, AZ Audiocomp ACR (må ikke forveksles med Amerikanske ARC Audio) Axton, Emphaser, Rodek, Spectron, ACR accessories, Zealum, Radical Audio Maxxsonics Hifonics, Crunch, MBQuart, Autotek Directed Electronics Directed (-Video), (- Mobile Media), (- Audio) , (- Audio Essentials), Orion, Precision Power, a/d/s, Xstreme Stanton Group Cerwin Vega Audiotec Fischer Brax, Helix AAMP of America Stinger, Sound Quest, Best Kits & Harnesses, Peripheral Metra Electronics Tsunami, Raptor, Metra Icon Enterprises Critical Mass, Icon TV Worldwide sound Boss Audio, Planet Audio, Soundstorm Mitek Corporation MTX, Street Wires, Xtant, Coustic, SWX Connections, Magnum, Bass Slammer Stillwater Designs Kicker Sound Around Lanzar, Pyle, Legacy, Blitz, Pyramid Clarion Co Clarion, McIntosh Recoton Magnat, macAudio, Jensen American Hifi industries Volfenhag, Rockwood, Phonics Jeg vil opptadere denne listen så fort jeg finner ut mer. Det finnes selvsagt noen får selvstendige produsenter igjen. Disse har jeg ikke tatt med. Er dette interessant å lese om, eller egentlig unødvendig? mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfnos Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Jeg syntes det er litt moro å se hvem som eier hvem i denne bransjen. Man ser jo gang på gang produkter som ligner på hverandre, og gamle storheter som i nyere tid er kjøpt opp og tildels "melket" av nye eiere. Selv om det hovedsaklig er lyd jeg interesserer meg for, er det alltid litt interessant å se hva som skjer i markedet. Her kommer en liste over det jeg har funnet ut til nå. Jeg har kun tatt med bilunderholdningsprodukter, og dem må kunne kjøpes over disk. Harman International JBL, Infinity, Becker Anaba Group (Sameer Aboabdo) MA Audio, Visonik, Clif Designs, Optiview, Mobile Authority, THUMP, Super Scope, Devastator, Shaker, Hot Shots Nasser Aboabdo Audiobahn, Swiss Audio, alphasonik, Ichiban, DUB Audio, Digital Audio Epsilon Electronics Soundstream, Power Acoustik, SPL USA, Kole Audio, Farenheit Rockford Corporation Rockford Fosgate, Lightning Audio, Audio Innovations (Q-logic), Intalledge, Omnifi Elettromedia Hertz, Audison, Connection, AZ Audiocomp ACR (må ikke forveksles med Amerikanske ARC Audio) Axton, Emphaser, Rodek, Spectron, ACR accessories, Zealum, Radical Audio Maxxsonics Hifonics, Crunch, MBQuart, Autotek Directed Electronics Directed (-Video), (- Mobile Media), (- Audio) , (- Audio Essentials), Orion, Precision Power, a/d/s, Xstreme Stanton Group Cerwin Vega Audiotec Fischer Brax, Helix AAMP of America Stinger, Sound Quest, Best Kits & Harnesses, Peripheral Metra Electronics Tsunami, Raptor, Metra Icon Enterprises Critical Mass, Icon TV Worldwide sound Boss Audio, Planet Audio, Soundstorm Mitek Corporation MTX, Street Wires, Xtant, Coustic, SWX Connections, Magnum, Bass Slammer Jeg vil opptadere denne listen så fort jeg finner ut mer. Det finnes selvsagt noen får selvstendige produsenter igjen. Disse har jeg ikke tatt med. Er dette interessant å lese om, eller egentlig unødvendig? mvh Glenn interessant å se hvem som er "brødre" med de forskjellige merkene osv du vet ikke hvem som eier kicker?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 interessant å se hvem som er "brødre" med de forskjellige merkene osv du vet ikke hvem som eier kicker?? Det er Stillwater Designs, noe det alltid har vært. Er ett av de få store firmaene fra 90 tallet som ikke har blitt kjøpt opp og "missbrukt" så vidt jeg vet. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Artig innslag. Det er jo dessverre sånn det går med de fleste, ennå mer tragisk er det at de blir, som Glenn sier, "melket" for alt det er verdt. Det er ikke mange av disse merkene som er hva de var en gang, men så har også prisnivået på bilstereo gått radikalt ned de siste 10 årene. Kan jo legge til at Metra Electronics er USA's eldste firma på koblingsutstyr og eier også Installer Bay som selger alt av tilbehør innen montering av bilstereo og Installer Institute der de driver skolering innen montering og bygging av bilstereo, bl.a med den legendariske "Fishman" som underviser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Artig innslag. Det er jo dessverre sånn det går med de fleste, ennå mer tragisk er det at de blir, som Glenn sier, "melket" for alt det er verdt. Det er ikke mange av disse merkene som er hva de var en gang, men så har også prisnivået på bilstereo gått radikalt ned de siste 10 årene. Kan jo legge til at Metra Electronics er USA's eldste firma på koblingsutstyr og eier også Installer Bay som selger alt av tilbehør innen montering av bilstereo og Installer Institute der de driver skolering innen montering og bygging av bilstereo, bl.a med den legendariske "Fishman" som underviser. Desverre er det få av de store som kan vise til produkter av samme klasse som tidligere, slik Pål også sier. Mot slutten av nittitallet begynte datidens billigmerker å ta over mer og mer. Disse billligmerkene startet et jag etter effekt fra kundenes side, som gjorde at den generelle kvaliteten på utsyret sank. Den generelle bilstereokunde ble mindre kritisk, og var ute etter "mest watt for pengene". Dette medførte at flere av de store slik som Soundstream, Phoenix Gold, PPI, Linear Power etc begynte å slite økonomisk, og flere av dem gikk konkurs. Grunnen til dette, var at disse, men flere, bygget ofte ekstremt strømsterke forsterker, men oppgitt watt effekt var ofte ikke mer enn 12,5W og opp til kanskje maks 100W. Dette var ikke det kundene var ute etter. Dem ville ha forsterkere med mye effekt, gjerne opp mot 1000Watt og mer. Disse ble da kjøpt opp av større "masseprodusenter" og videreført under deres kappe. I og med at elektronikk deler ikke pluttselig ble billigere, måtte man begynne å kutte ned på utviklingskostnader og produksjonskostnader. I korte trekk vil dette bety produksjon i Asia og redusert tid til utvikling, samt en dårligere utviklingsavdelig. Bruk av kjente "guruer" ble det nesten sluttet helt med, og produktene mistet helt identitet og egenart. Derfor har det desverre blitt slik at de fleste produktene man finner i dag, ikke er direkte dårlige, men det er intet som direkte skiller dem fra mengden, eller gjør produktene til noe spesielt. Over 90% av produktene på markedet i dag mangler egenart, og skiller seg hovedsaklig ut fra mengden ved hjelp av design. Heldigvis finnes det fortsatt noen få produsenter som bygger produkter etter et prisnipp om å skille seg ut fra mengden, og gi kunden noe ekstra. Desverre for kunden koster dissse produktene (gjelder hovedsaklig elektronikk) noe mer enn de andre, men gir også en helt annen eierglede. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Første jeg søkte på var 'Boss' hehe.. Artig å se ja :) Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Helt klart en artig og interessant tråd! :) Godt jobba! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ALJ_GSi Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Jeg kan bidra med denne Sound Around Lanzar, Pyle, Legacy, Blitz, Pyramid men er ikke mb quart under rockford? Siter Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 hadde vært litt artigt å hørt om genesis Glenn,de er vel en av de få som holder koken med seriøse amper enda,eller tar jeg feil? Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 hadde vært litt artigt å hørt om genesis Glenn,de er vel en av de få som holder koken med seriøse amper enda,eller tar jeg feil? Det er nok flere enn dem, ARC, TRU Technology, Earthquake, Buttler og sikkert mange fler som jeg ikke husker nå i farta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Det er nok flere enn dem, ARC, TRU Technology, Earthquake, Buttler og sikkert mange fler som jeg ikke husker nå i farta tviler ikke på det,var ikke sån ment....TRU ampene funker bra affall,av det lille jeg hørte forrige helg... Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Jeg kan bidra med denne Sound Around Lanzar, Pyle, Legacy, Blitz, Pyramid men er ikke mb quart under rockford? MB Quart ble kjøpt av Maxxsonics 21 september i år. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TLAudio Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Og sånn for nysgjerrigheten's skyld, hva med: AMEGA Seas Dynabel Grundig Sony Pioneer Alpine Panasonic Bare vært artig å visst om de ligger under noen andre, eller er "egen-drevne".. Sony, Pioneer, og Alpine er vel ikke under noen andre, eller driver noen andre datter selskaper? Siter Jan Ove Liseth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 hadde vært litt artigt å hørt om genesis Glenn,de er vel en av de få som holder koken med seriøse amper enda,eller tar jeg feil? Genesis drives fortsatt av mannen som startet det, og så vidt meg bekjent har ikke firmaet skiftet profil. Er nok det jeg vil betegne som en av de få. Har ikke så veldig lyst til å ramse opp navnene her. Kan fort være jeg glemmer noen, samtidig vil jeg jo ikke fornærme noen, eller la noen tro at dem har er rævva produkt bare fordi det ikke er nevnt her. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Oktober 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2005 Panasonic er vel en del av Matsushita-konsernet, et ENORMT foretak som eier en hel drøss forskjellige merker. Men jeg skjønte ingenting av siden dems, hehe... Seas er helnorsk, og eies faktisk av de ansatte :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg