Gå til innhold

Hva er hemmligheten??

Ranger emnet


Pegeot 205

Anbefalte innlegg

Skal det være bromlelyd trengs stor diameter på eksosanlegget, og skal det være hissig lyd trengs det stor fart på eksosen, og gjerne store mengder eksos, og det får du ikkje av en 120 hk bil og ved 4000 rpm.

 

Men begynn med motoren og bygg deg et eksosanlegg fra greinrøyr og bakover med tanke på effekt, men og litt på det lydbildet du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig så vil jeg ikke sette på effektanlegg på en 120hk's motor. Bilen må være sprek før man kan sette på effektanlegg spør du meg. Jeg holder på med ombygging til noe sprekere motor og må pga det bygge ny eksos. Jeg er ikke interresert i 3" eller noe. bilen skal være mulig å kjøre men når man gir på skal man høre at det er noe under panseret.

Ca sånn jeg vil ha det; 0-4000rpmstille og 4000-8000rpm skal motoren brøle med sinte rallylyder:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få rå lyd som ikke bråker på tomgang/lite pådrag,må du bruke så liten diameter du kan på rørene, da slipper du den dype brølinga/romlinga på lavt turtall/pådrag.

2toms holder til 200hk, 2,5 til 300hk, 3 toms på "alt".. nesten........

bruk tre potter,ei nærmest mulig motoren,ei bakpotte, og ei potte midt imellom dem. Ved å ha ei potte midt mellom den foran og bak, demper du det meste av stående bølger i røret, som lager den romlinga du får hodepine av, inni bilen.

skal du ha rallylyd, bruk så lite rør som mulig helt fra motoren og bak, og ingen potter.. (evt. ei bakerst) :fire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off off, sitter her og tenker på lyden i bilen min, 2.2 liter, og 2.5" effektanlegg hele veien! FY %("#¤ det bråker inne i bilen! Kjøpte den nettop med anlegget, og har 0 peng til å skifte det ut, det er jo rustfritt å greier! Men, dette er nok et eksempel på "di lydene du ikke vil ha" ;) Men men

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser att du har en 205 1,9. Da vil ett 2toms effektanlegg vere bra.

Så kan du prøve å kombinere med 2 små lydempere 2 store eller bare en bak.

Så kan du prøve ut litt.

 

Sefølgeli må du bygge deg ett grenrør for mest mulig lyd.

Man får jo mer effekt med på kjøpet og yummy

 

Eg kan fortelle litt om såkalte "rally-lyden"

En Wrc bil skall vere kjapp på turtall hele tiden.

Så får å ikke miste turtall på giring så har kam akslingen ett høyer løft enn

en vanlig motor har. Dermed får den litt ekstra bensin når man slipper gassen.

Da ettertenner motoren og turtallet holdest oppe, dermed får mann ett smell

når man gårav gassen for å gire foreksempell.

 

Litt dårlig forklart, men men.

var litt offtopic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere kamløft resulterer i at ventilene åpner seg mer og man kan presse MER luft og MER bensin inn samtidig, noe som igjen skaper flere HK.

Å si at kammene har høyere løft kunn pga. ettertenning er ikke riktig.

Smellet og stikkflammene i eksosen på trimmede biler er som oftes et resultat av lenger durasjon på kamakslingen, noe som igjen resulterer i mer overlapp av ventilene.

Dette fører igjen til at innsugsventilen åpner før eksosventilen er helt lukket, og drar så med seg bensin i eksos.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo snakk om sugemotor da.

Er det noen her som har bygd noen anlegg som er behaglige å høre på\sitte inni å kjøre men samtidig har rå lyd ved pådrag??

 

Nå har jo jeg turbomotor,men jeg har 3" eksos fra turbo,og kun bakpotte.Min er meget "lydløs" på tomgang og ved normal kjøring..satt på med en 200 sx meg 3" eksos og jeg holdt på å dette ut av alt bråket..Har HKS eksos på bilen min..

 

G-Man

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øket komp på motoren din. Det er forskjellen.. Gi f. i defektanlegg ol. Klart 3" kan gi grom lyd, men det blir så hul lyd. Om du øker kompresjoen på motoren din så kan du jo bytte kam til en med høyere løft, medfører mere luft inn= mere gass ut. Gir størrefart på eksosen. har du 3" så mister du denne farten, og du får ikke noe fet lyd og bedre drag. fordi den farten som eksosen har på vei ut bidrar til å "suge ut" de gassene som er igjen i kammeret.

 

En rallymotor har som oftes 11-13:1 i kompresjon. en standard motor har omtrent 9:1.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere kamløft resulterer i at ventilene åpner seg mer og man kan presse MER luft og MER bensin inn samtidig, noe som igjen skaper flere HK.

Å si at kammene har høyere løft kunn pga. ettertenning er ikke riktig.

Smellet og stikkflammene i eksosen på trimmede biler er som oftes et resultat av lenger durasjon på kamakslingen, noe som igjen resulterer i mer overlapp av ventilene.

Dette fører igjen til at innsugsventilen åpner før eksosventilen er helt lukket, og drar så med seg bensin i eksos.

 

My bad, eg som har misforstått da.

Offtopic: Og menst vi er inne på kompresjon.

En kammerat av meg og en annen fyr skulle plane toppen på en Nissan sunny.

Hvor mye skall vi ta ? spurte dem.

Læreren sa 0,2mm.

Men hørte dem ortlig etter ? neida

Så det ente opp med att han ene fyren tok av 2mm av toppen :P

Etter en kjapp tur med komprisjons måler viste det seg en komprisjon på

15:1 :D Motoren var spinnvill, men den gjekk ikke så altforlenge. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bad, eg som har misforstått da.

Offtopic: Og menst vi er inne på kompresjon.

En kammerat av meg og en annen fyr skulle plane toppen på en Nissan sunny.

Hvor mye skall vi ta ? spurte dem.

Læreren sa 0,2mm.

Men hørte dem ortlig etter ? neida

Så det ente opp med att han ene fyren tok av 2mm av toppen :P

Etter en kjapp tur med komprisjons måler viste det seg en komprisjon på

15:1 :D Motoren var spinnvill, men den gjekk ikke så altforlenge. hehe.

 

15:1, uff. Mye tenningsbank antar jeg..

Hadde jo bare å vært å kjørt med 98 oktan og oktanboost. (tilleggsstoff for å økte oktan tallet)

Det hjelper mye det. Tenningsbank skivsjer ut oljefilmen som ligger på rådene, medfører skikkelig pay'n for motor'n...

 

Men en annen ting. 0,2mm kan ikke kalles høvlig, det er jo så vidt plansliping.. hehe.. hadde dere høvla av 1mm så ville dere fått kjørbar motor. Normalt ville jeg sagt 0,5-0,7mm.

 

Husk: smertegrensa ligger ca på 11,5:1 på 98 oktan.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår