Pegeot 205 Skrevet Oktober 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2005 Hallo Jeg har lenge lurt på hva som gjør lyden i en rallybil så feit. Den er veldig hissig og spiss, og man får veldig intrykk av at denna bilen er sprek. Hvordan er anlegget bygget opp og hvor får man billige eksosdeler(potter og endepotter)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
void Skrevet Oktober 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2005 Trim heller bilen din, da får du ihvertfall en ektehetsgaranti på lyden ;) Ser litt teit ut når bilen såvidt beveger seg, men har en lyd som kunne tilsvare 400++ hk. Edit: hemmeligheten er vel masse power og kraft! :> Siter Cosworth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Oktober 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 Skal det være bromlelyd trengs stor diameter på eksosanlegget, og skal det være hissig lyd trengs det stor fart på eksosen, og gjerne store mengder eksos, og det får du ikkje av en 120 hk bil og ved 4000 rpm. Men begynn med motoren og bygg deg et eksosanlegg fra greinrøyr og bakover med tanke på effekt, men og litt på det lydbildet du ønsker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pegeot 205 Skrevet Oktober 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 Selvfølgelig så vil jeg ikke sette på effektanlegg på en 120hk's motor. Bilen må være sprek før man kan sette på effektanlegg spør du meg. Jeg holder på med ombygging til noe sprekere motor og må pga det bygge ny eksos. Jeg er ikke interresert i 3" eller noe. bilen skal være mulig å kjøre men når man gir på skal man høre at det er noe under panseret. Ca sånn jeg vil ha det; 0-4000rpmstille og 4000-8000rpm skal motoren brøle med sinte rallylyder:):) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pirium Skrevet Oktober 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 for å få rå lyd som ikke bråker på tomgang/lite pådrag,må du bruke så liten diameter du kan på rørene, da slipper du den dype brølinga/romlinga på lavt turtall/pådrag. 2toms holder til 200hk, 2,5 til 300hk, 3 toms på "alt".. nesten........ bruk tre potter,ei nærmest mulig motoren,ei bakpotte, og ei potte midt imellom dem. Ved å ha ei potte midt mellom den foran og bak, demper du det meste av stående bølger i røret, som lager den romlinga du får hodepine av, inni bilen. skal du ha rallylyd, bruk så lite rør som mulig helt fra motoren og bak, og ingen potter.. (evt. ei bakerst) :fire: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WireD Skrevet Oktober 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2005 og husk, haru turbomotor, demper turboen relativt mye i seg selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pegeot 205 Skrevet Oktober 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2005 Det er jo snakk om sugemotor da. Er det noen her som har bygd noen anlegg som er behaglige å høre på\sitte inni å kjøre men samtidig har rå lyd ved pådrag?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggvaardal Skrevet Oktober 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2005 off off, sitter her og tenker på lyden i bilen min, 2.2 liter, og 2.5" effektanlegg hele veien! FY %("#¤ det bråker inne i bilen! Kjøpte den nettop med anlegget, og har 0 peng til å skifte det ut, det er jo rustfritt å greier! Men, dette er nok et eksempel på "di lydene du ikke vil ha" ;) Men men Siter Dæ så går ront, går sont! Kadett-C - flerårsprosjekt kadett-C - 77mod selges i deler Ascona C - stygg som få, bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet Oktober 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2005 Ser att du har en 205 1,9. Da vil ett 2toms effektanlegg vere bra. Så kan du prøve å kombinere med 2 små lydempere 2 store eller bare en bak. Så kan du prøve ut litt. Sefølgeli må du bygge deg ett grenrør for mest mulig lyd. Man får jo mer effekt med på kjøpet og yummy Eg kan fortelle litt om såkalte "rally-lyden" En Wrc bil skall vere kjapp på turtall hele tiden. Så får å ikke miste turtall på giring så har kam akslingen ett høyer løft enn en vanlig motor har. Dermed får den litt ekstra bensin når man slipper gassen. Da ettertenner motoren og turtallet holdest oppe, dermed får mann ett smell når man gårav gassen for å gire foreksempell. Litt dårlig forklart, men men. var litt offtopic... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vipe Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Høyere kamløft resulterer i at ventilene åpner seg mer og man kan presse MER luft og MER bensin inn samtidig, noe som igjen skaper flere HK. Å si at kammene har høyere løft kunn pga. ettertenning er ikke riktig. Smellet og stikkflammene i eksosen på trimmede biler er som oftes et resultat av lenger durasjon på kamakslingen, noe som igjen resulterer i mer overlapp av ventilene. Dette fører igjen til at innsugsventilen åpner før eksosventilen er helt lukket, og drar så med seg bensin i eksos. Siter 1999 BMW E46 320d - Konebil 1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator 1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G-Man Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Det er jo snakk om sugemotor da.Er det noen her som har bygd noen anlegg som er behaglige å høre på\sitte inni å kjøre men samtidig har rå lyd ved pådrag?? Nå har jo jeg turbomotor,men jeg har 3" eksos fra turbo,og kun bakpotte.Min er meget "lydløs" på tomgang og ved normal kjøring..satt på med en 200 sx meg 3" eksos og jeg holdt på å dette ut av alt bråket..Har HKS eksos på bilen min.. G-Man Siter Nothing evolves without the Evolution. 2000 EVO VI T.M.E x 2000BMW 330CI X 1999 Forhøster STI X 1998 EVO V RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Øket komp på motoren din. Det er forskjellen.. Gi f. i defektanlegg ol. Klart 3" kan gi grom lyd, men det blir så hul lyd. Om du øker kompresjoen på motoren din så kan du jo bytte kam til en med høyere løft, medfører mere luft inn= mere gass ut. Gir størrefart på eksosen. har du 3" så mister du denne farten, og du får ikke noe fet lyd og bedre drag. fordi den farten som eksosen har på vei ut bidrar til å "suge ut" de gassene som er igjen i kammeret. En rallymotor har som oftes 11-13:1 i kompresjon. en standard motor har omtrent 9:1. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gravstein Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Høyere kamløft resulterer i at ventilene åpner seg mer og man kan presse MER luft og MER bensin inn samtidig, noe som igjen skaper flere HK. Å si at kammene har høyere løft kunn pga. ettertenning er ikke riktig. Smellet og stikkflammene i eksosen på trimmede biler er som oftes et resultat av lenger durasjon på kamakslingen, noe som igjen resulterer i mer overlapp av ventilene. Dette fører igjen til at innsugsventilen åpner før eksosventilen er helt lukket, og drar så med seg bensin i eksos. My bad, eg som har misforstått da. Offtopic: Og menst vi er inne på kompresjon. En kammerat av meg og en annen fyr skulle plane toppen på en Nissan sunny. Hvor mye skall vi ta ? spurte dem. Læreren sa 0,2mm. Men hørte dem ortlig etter ? neida Så det ente opp med att han ene fyren tok av 2mm av toppen :P Etter en kjapp tur med komprisjons måler viste det seg en komprisjon på 15:1 :D Motoren var spinnvill, men den gjekk ikke så altforlenge. hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 My bad, eg som har misforstått da.Offtopic: Og menst vi er inne på kompresjon. En kammerat av meg og en annen fyr skulle plane toppen på en Nissan sunny. Hvor mye skall vi ta ? spurte dem. Læreren sa 0,2mm. Men hørte dem ortlig etter ? neida Så det ente opp med att han ene fyren tok av 2mm av toppen :P Etter en kjapp tur med komprisjons måler viste det seg en komprisjon på 15:1 :D Motoren var spinnvill, men den gjekk ikke så altforlenge. hehe. 15:1, uff. Mye tenningsbank antar jeg.. Hadde jo bare å vært å kjørt med 98 oktan og oktanboost. (tilleggsstoff for å økte oktan tallet) Det hjelper mye det. Tenningsbank skivsjer ut oljefilmen som ligger på rådene, medfører skikkelig pay'n for motor'n... Men en annen ting. 0,2mm kan ikke kalles høvlig, det er jo så vidt plansliping.. hehe.. hadde dere høvla av 1mm så ville dere fått kjørbar motor. Normalt ville jeg sagt 0,5-0,7mm. Husk: smertegrensa ligger ca på 11,5:1 på 98 oktan. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Etter som eg har forstått sprutes det en liten dose bensin inn greinrøyra ved gasslipp for å holde farten oppe på turboen på dagens turbobiler, derfor all smellinga som høres ut som feiltenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.