Gå til innhold

Kondens i motoren...???

Ranger emnet

balder

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi A3 1.6. Når jeg skrur av oljelokket på toppen finner jeg en gulaktig krem oppunder lokket. Jeg er ikke sikker, men mener dette er kondens, da det stiger til toppen.

Er dette kondens?

Noen som kjenner til hvordan luftingen er på disse motorene?

Erd et evt noe å bry seg om? Kan det være skadelig.

På min lokale Audiforhandler i Drammen, har de ikke helt peiling tror jeg. De vet ikke riktig om det er farlig, eller hva det er???

Noen som kan fortelle meg om dette går bra for motoren............?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Audi quattro turbo

Har sett mange nye VAG med samme "problem" jeg tror det kan komme av at det er et deksel over kammen som gjør at kondensen samler seg på oljelokket.

..."problem", eller PROBLEM????

Snakka men en som mente det kun var tetningsmasse for motoren. Han sa at det var slutt på pakningsbruk på verksteder. Dette var byttet ut med en gul, ufarlig, tetningsmasse. Han har jobbet som lærling på en Audiforhandler.

Bør jeg falle til ro med denne konklusjonen. Motoren har jo vært åpnet, da reggen er bytta...

Dersom det skulle være kondens pga litt dårlig utlufting, er det i så fall noe prob???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Khrangas

Jeg har en Audi A3 1.6. Når jeg skrur av oljelokket på toppen finner jeg en gulaktig krem oppunder lokket. Jeg er ikke sikker, men mener dette er kondens, da det stiger til toppen.

Er dette kondens?

Noen som kjenner til hvordan luftingen er på disse motorene?

Erd et evt noe å bry seg om? Kan det være skadelig.

På min lokale Audiforhandler i Drammen, har de ikke helt peiling tror jeg. De vet ikke riktig om det er farlig, eller hva det er???

Noen som kan fortelle meg om dette går bra for motoren............?

Blir bilen brukt til kun småkjøring?

Peil olje og se på fargen på den olja..

Dersom den er fin, begi deg ut på en langtur, minst 15-20 mil, og se hvordan det er under lokket da..

Det er nemlig relativt vanlig med en del kondens på biler som brukes kun til småkjøring, det er veldig viktig for en bilmotor å bli kjørt gjennomvarm innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si meg enig med ascona her. har sett det på nyere opel vell å merke selv. der er det pågrunn av at bilen blir bare brukt til "kosekjøring som nevnt over. kjør bilen litt mere på gira,kjør den en god langtur med litt turtall i blant;) kjør den til du lukter deilig lukt av varm eksos og olje;D heheh *got the point?* er nok ikke verre en det,men for sikkerhets skyld kan du jo få de til å ta en topppakningstest,kanke koste mye. tar 5 min maks;)

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Khrangas

Det er visst oljedamp og er helt ufarlig. Det kommer, som noen har sagt, av småkjøring. Da gir jeg gass...............

Oljedamp er det definitivt ikke!

Det er vann, men det behøver ikke å være mye.. Som sagt, du bør kjøre en tur så du får motoren skikkelig varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider