endorfun Skrevet Oktober 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 Er på utkikk etter nytt stereoanlegg, og av forskjellige grunner er det viktig med liten str og lav vekt.... :hammer Lurte derfor på om noen har erfaring med høytalere med neodym magneter, og hvem som selger det? Er dette noe som bare blir brukt på mindre høytalere, eller får du det på subber også? Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 tror det brukes hovedsaklig på diskanter og mellomtoner hvor det kreves mye kraft og liten størrelse, men får det vel på suber også tror jeg? men de er sikkert en del dyrere da.. men du får jo subber som for eks dette da, kanskje det er noe? http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=8668&taxonomy_id=430-467 vet ikke helt hva du tenkte på når du sa liten størrelse. liten dybde, eller liten diameter? noen spesielle krav til vekt eller kassevolum? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet Oktober 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 Er de subbene der noe å satse på da? er skeptisk både til pioneer og "nye" løsninger.. Det er vel egentlig lav vekt som er det viktigeste, selv om monteringsdybde og kassevolum gjerne skal være så lavt som mulig. Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Oktober 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 i korte trekk er neodium magneter har en kraftigere magnet felt i forhold til vekten/størrelsen. Pga høyere pris blir bruk for det mest til diskanter men ikke noe i veien for ikke brukes til basser eller større elementer, som sagt det blir bare dyrere, andre fordeler er større muligheter for å monteres invendig i spole gappet med de fordelene det innebærer. Kenwodd hadde et 2 eller 3 veis med neodium magneter og var meget lett. Ellers Morel bruker det som kalles "hybride magneter" som hovedsakelig bettyr eat man har en neodium magnet innerst i spolen og en vanlig utenfor slik at man oppnår en sterkere og jevnere magnet felt over større arbeids område der spolen beveger seg. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Oktober 16, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 Er de subbene der noe å satse på da? er skeptisk både til pioneer og "nye" løsninger.. Det er vel egentlig lav vekt som er det viktigeste, selv om monteringsdybde og kassevolum gjerne skal være så lavt som mulig. da anbefaler jeg deg å ta en titt på Morels sin Elate 10 bass. husker jeg ikke feil så bygger den med 6-7 cm i dybde og er veldig lett og trenger optimal 25liter i lukket kasse. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet Oktober 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2005 Takk for tipsene matador. Hva med Hertz sin space serie? Har også vurdert disse: Focal Polyglass Slim CADENCE CSS-65 superslim DLS PS5 pro slimline mener at også Audiobahn og Earthquake har en slim serie(?). Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Oktober 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2005 Hva med Hertz sin space serie? send en PM til mr SQ ang Hertz. fant forresten et bilde fra da jeg skulle prøve elementer i dørene, den 10" er 1 cm lengre i dybden enn 6".... men fant ut at dett ble mye jobb med en 10" i hver dør pga menbranens størrelse ellers i dybden gikk helt fint. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet Oktober 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2005 Earthquake SWS basserne er vel verdt en titt, de finnes i 6,5", 8", 10", 12" og 15" og de spiller helt sykt i forholdt til størrelse. En 10" bygger ikke mer enn 68mm. Ta en telefon til Anders på Autod.no, han har erfaring med disse elementene og kan sikkert gi deg en beskrivelse av hvordan de funker:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2005 Takk for tipsene matador. Hva med Hertz sin space serie? Space kommer i 2 ulike serier. En svært lett versjon med compositt chassis, og en mer påkostet versjon. Forgjengeren til det mer påkostede settet, Space K6, ble i 2002-2003 kåret til årets høyttaler i Europa. Dette trenger selvsagt ikke bety noe for deg, men ville bare nevne det. Den nye serien er enda bedre. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2005 Component Set:Mid Ascendant Audio 6.5 inch dual-layer carbon fiber sandwich cone. 11.5 mm xmax (one-way). Copper shorting ring. Solid aluminum phase plug. High power neodymium magnet structure. Dual-coil linear motor. Tweeter Custom Vifa XT25-based ring-radiator (oh yeah...). 1 inch neodymium. Price: Coming soon. Kan bli morsomt :D Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Oktober 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2005 Kan bli morsomt :D Det kommer jo helt ann på mye rart. Diskanten blir garrantert bra Vifa XT er glimrende til prisen. Jeg har derimot store problemet med elementer med langt lag i mellomtonen. Er som oftest endel ulemper med dette. No flere etterhvert har skjønt etter å ha testet RE XXX midbassen. Funker bra i midbass og bass, men ikke noe å skryte av i mellomtonen. Har ikke hørt denne selv, men endel av reaksjonen jeg har lest korresponderer ganske bra med hva jeg ser for meg. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2005 Det kommer jo helt ann på mye rart. Diskanten blir garrantert bra Vifa XT er glimrende til prisen. Jeg har derimot store problemet med elementer med langt lag i mellomtonen. Er som oftest endel ulemper med dette. No flere etterhvert har skjønt etter å ha testet RE XXX midbassen. Funker bra i midbass og bass, men ikke noe å skryte av i mellomtonen. Har ikke hørt denne selv, men endel av reaksjonen jeg har lest korresponderer ganske bra med hva jeg ser for meg. mvh Glenn Jepp, det kommer an på mye rart... Men jeg kan tenke meg dette vil bli et ganske bra komponentsett med tanke på pris i hvert fall. Selv om prisen ikke er satt ennå :) Dessuten er det mange som spekulerer i om de kommer med en 4,5" som skal ta seg av mellomtone. Jeg har ikke hørt noe negativt om XXX comp settet til RE, men det kan selvfølgelig tenkes at det har sine ulemper. Noen i Norge som har dette forresten? Bilde av den tidligere nevnte AA midbassen: Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Kan bli morsomt :D Hvordan passer de RE høytalerene inn i denne tråden? Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet November 1, 2005 Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Hvordan passer de RE høytalerene inn i denne tråden? Har du egentlig lest det som står i det innlegget? Det hadde ikke noe med RE å gjøre i det hele tatt... Du var ute etter elementer med neodymmagnet, jeg kom med et forslag (ingen sub egentlig, menmen...) ;) Produsenten heter Ascendant Audio. Dessuten var det Glenn som nevnte RE XXX midbassen først... Men å bruke dem som ren midbass/sub hadde sikkert ikke vært noen dum ide. Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet November 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2005 Ok. jeg fikk ikke med meg at det stod Ascendant Audio, siden jeg aldri har hørt om de. kobla bare det Mr.SQ sa med avataren din, og RE tror jeg ikke hadde passet noe særlig i bilen min... Men skal sjekke ut høytalerene du nevnte! Og er takknemlig, for sub er jo det siste jeg kommer til å skaffe. Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg