Gå til innhold

Hva er dette? (Chevy Smallblock)

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Motorens høyre side:

 

hyre_side.jpg

 

Hva er giveren med ledningstubben?

Motorens venstre side:

 

venstre_side.jpg

 

En giver mellom de to fremste tennpluggene (for anledningen malt rød...)

En rett over oljefilteret til høyre i bildet.

En på bunnpanna.

 

Siden motoren er en TBI motor som bygges om til forgasser, kan/skal noen av disse plugges?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på det første bildet som sitter i motorblokka er knock-sensor’n, kan bare plugges hvis du skal bruke forgasser. Den som sitter i venstre toppen er en temperatur sensor, den i bunnpanna er enten oljetemp eller oljenivå sensor. Den over oljefilteret er mest sannsynlig for oljetrykk.

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på det første bildet som sitter i motorblokka er knock-sensor’n, kan bare plugges hvis du skal bruke forgasser. Den som sitter i venstre toppen er en temperatur sensor, den i bunnpanna er enten oljetemp eller oljenivå sensor. Den over oljefilteret er mest sannsynlig for oljetrykk.

 

Når jeg etterhvert kommer så langt at jeg kjøper tempmålere osv, kan jeg da forvente at de passer rett på de kontaktene som allerede sitter på motoren?

Hvis ikke så er tilfelle, kan jeg forvente at nødvendige følere med korrekte gjenger følger med målerne?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp tatt ut min tbi (350 -90) jeg har kan ikke huske noen av disse sensorene på oljefiltersiden.

Uten at jeg har sjekket det så trodde jeg at oljetrykket satt ved siden av HEI modulen i blokket.......men dette må jeg sjekke (har ikke manualen her).

 

På den andre siden er den bankesensoren og den har du ingen nytte av når du bruker forgasser.

 

Har du funnet ut vilken bensinpumpe du skal bruke? Jeg tenkte å bruke den som sitter i bilen med en brensletrykkregulator, men nå er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CSB har ofta oljetrykksgivere både ved filteret og oppe i bakant av V'en.(Ved siden av fordeleren).Givere med 3 pinner fungerer også som en bryter for bensinpumpen.Det kan være inntil 3 tempgivere også.En til instrumentet, en til PCM og en som styrer kjøleviftene.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp tatt ut min tbi (350 -90) jeg har kan ikke huske noen av disse sensorene på oljefiltersiden.

Uten at jeg har sjekket det så trodde jeg at oljetrykket satt ved siden av HEI modulen i blokket.......men dette må jeg sjekke (har ikke manualen her).

 

På den andre siden er den bankesensoren og den har du ingen nytte av når du bruker forgasser.

 

Har du funnet ut vilken bensinpumpe du skal bruke? Jeg tenkte å bruke den som sitter i bilen med en brensletrykkregulator, men nå er jeg usikker.

 

Har ikke bestemt meg for type bensinpumpe ennå.

Siden jeg kjøpte bare motoren, fulgte det selvsagt ikke med noen pumpe med den.

Er det noen fordel for min del med el.pumpe kontra konvensjonell pumpe?

 

Det var da en vanvittig mengde med oljetrykkmålere! På en forgassermotor klarer jeg meg med kun en går jeg utifra?

 

Siden jeg skal ha el.kjølevifte, må jeg jo ha en temp giver/termostat til den pluss en til instrumentet, regner jeg med.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fordel for min del med el.pumpe kontra konvensjonell pumpe?

 

Min er mye lettere å starte med elpumpe. Jeg bare setter på tenninga og venter til pumpa har bygget opp bensintrykket (hører den roer seg ned) og vips så starter den:) Men mekanisk pumpe må du dra motoren på starteren for at du skal pumpe bensin frem. Litt kjipt når bilen har stått lenge og trykket er vekk..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha mekanisk pumpe må du også sjekke at motoren har eksenter"dingsen" på kamakslingen.Irriterende å oppdage at den mangler når motoren har kommet i bilen.Mange rodder sliter med små bensintanker, og hvis du kjører tom for bensin med gjevne mellomrom er jo elektrisk pumpe veldig kjekt å ha.

De orginale viftebryterne blir ikke aktivert før du kommer langt over 100 grader.(104 er ganske vanlig).Summit selger brytere til ca 40 dollar med forskjellige temperaturområder.Ca 90 grader vil sikkert passe deg bedre.Regner med at du skal ha en kaldere termostat enn orginalt?Ca 85 grader gir litt mer effekt og hjelper en god del mot tenningsbank.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha mekanisk pumpe må du også sjekke at motoren har eksenter"dingsen" på kamakslingen.Irriterende å oppdage at den mangler når motoren har kommet i bilen.Mange rodder sliter med små bensintanker, og hvis du kjører tom for bensin med gjevne mellomrom er jo elektrisk pumpe veldig kjekt å ha.

De orginale viftebryterne blir ikke aktivert før du kommer langt over 100 grader.(104 er ganske vanlig).Summit selger brytere til ca 40 dollar med forskjellige temperaturområder.Ca 90 grader vil sikkert passe deg bedre.Regner med at du skal ha en kaldere termostat enn orginalt?Ca 85 grader gir litt mer effekt og hjelper en god del mot tenningsbank.

 

Har hørt snakk om at TBI motoren har litt annen kam enn forgassermotorene. Noen sier det, andre sier de er like. Kanskje forskjellen består i nettopp dette.

Slike småting som dette er svært verdifullt å vite på forhånd, ja.

Apropos viftebrytere, så hadde også jeg mistanke om at det finnes billigere alternativer for min del. Painless Wiring f.eks har ledningskit for termostatstyring av el. vifte, så jeg regner med det ordner seg uansett.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvordan Chevrolet har løst dette, men de fleste andre åttere har en løs skive som skrues fast med utenpå tannhjulet med samme skruen, så det er ikke nødvendigvis noe forskjell på kammen. Men en annen kan er jo å anbefale likevel da. Må jo ha litt fres i greiene og.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår