Gå til innhold

Valsing av hjulbuer...

Ranger emnet


espenaa

Anbefalte innlegg

Har et problem etter jeg har satt på sommerdekka og har folk baki bilen og er ute og kjører på bergens flotte veier......

 

Når jeg svinger skraper jeg av kanten på dekka.

Bilen er ikke senka mer enn orginal SRI (2 cm trur jeg)

 

Noen som har peil hvor i bergen det er billig og få valsa hjulbuene?

(brette opp den skarpe kanten på innsiden av hjulbuene)

 

Det er vel det jeg må gjøre?

Kan jo ikke heise bilen heller:)

2003 A4 1.8 TQ

2001 Polo 1.4TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en '68 Chevelle en gang med samme problemet. 315-dekka tok borti kanten. jeg dro fram slegga og banka ivei, så var det problemet løst.

Bare husk å slipe vekk den sprukne lakken og erstatt den med ny, samt antirustbehandle. Det blir en ganske stygg rustfelle mellom den oppklemte falsen og innsiden av skjermen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du banker/bøyer inn noe har du jo ei tilnærma vanrett "hylle" som vender innover på innsiden av hjulbuen, ikke sant?

Når så denne "hylla" bøyes oppover blir det jo mer som ei "takrenne". Først rengjør du oppå hylla, så bøyer du hylla opp til ønsket stilling så den går klar av hjulet. Deretter bruker du en smal stålbørste til å børste vekk evt oppsprukket lakk oppi "takrenna" for tilslutt å male med Corroless (sånn derre rustrød, matt primer du vet. Oppå Corolessen legger du litt lakk fra en sprayboks (3-4 lag). så lar du dette tørke minst over natta. Sett gjerne en coupevarmer el. under skjermen mens det tørker. Dagen etterpå smører du over tectyl oppi takrenna. Blir godt som gull det.

Så en som banka løs på en nyinnkjøpt BMW 328 inne på dekkservicen engang for å få på de nye dekka. Bare så lakk-flakene spruta fra innsiden på skjermene. Krympa meg litt akkurat da. Men egentlig er det jo best å gjøre det på en helt ny bil for da er man sikker på at det ikke har blitt overflaterust oppå den omtalte hylla ennå!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt dette som er sagt går ann å gjøre.

 

Men er du uheldig kan du bulke skjermen din,det jeg ville ha gjort var og tatt en dremel og slipt bort kanten, eller en "snabelsliper" og gjort det samme.

 

Jeg har gjort det på et par biler og det har funka greitt,også slipper du denne "takrenna" som drit og lort samler seg i til det ruster.

 

Du må selvsagt påføre noe slik att du forsegler metallet men du vill få et bra resultat og det er fort og enkelt og utføre.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp bilen, varm lakken med varmepistol så den blir myk, legg et helt vanlig kjevle mellom dekk og skjermkant (på skrå slik at kjevlet ligger an innerst på "hylla") Så ruller du kjevlet over dekkskulderen frem og tilbake, jekker ned litegrann og gjentar! Blir fint det! Husk å rengjøre og rustbehandle på innsiden først!

Hvis lakken sprekker, noe den ikke skal gjøre hvis den er varm nok, må du "tette" sprekken!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElectronicMix

Er det ikke en grunn til at den "renna" er der da?

om jeg kutter den vekk blir ikke da skjermen min mye svakere og får lettere bulker om noen skulle dulte borti bilen min?(noe som skjer alt for ofte!!)

 

Jeg mener ikke att du skal kutte bort hele kanten med vinkel sliper,du har mest sansynlig ikke bruk for å ta mer enn en del av den.

Bruk en slipemaskin med litt røft slipepapir og puss bort deler av kanten på toppen av buen, siden det er der den subber,da mister du ikke spennet i skjermen og sliper å få en renne til å samle drit i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElectronicMix

Har et problem etter jeg har satt på sommerdekka og har folk baki bilen og er ute og kjører på bergens flotte veier......

 

Når jeg svinger skraper jeg av kanten på dekka.

Bilen er ikke senka mer enn orginal SRI (2 cm trur jeg)

 

Noen som har peil hvor i bergen det er billig og få valsa hjulbuene?

(brette opp den skarpe kanten på innsiden av hjulbuene)

 

Det er vel det jeg må gjøre?

Kan jo ikke heise bilen heller:)

 

Hehe..... Det er flere som har samme problem som meg, ja........

 

En orginal SRi er ikke noe lavere enn en vanlig primera, så hvis ikke du har montert senkessett så er det rart at den subber...

Min er senka 40mm og subba som faen!!! Overalt!!!

 

Jeg tok og gjorde helt rent oppe på den "hylla" og lakkerte og tektylerte, før jeg tok og kappet med en baufil inn i "hylla" med en 3-4cm mellomrom og bøyde opp. Tok deretter og rengjørte overflaten igjen, lakkerte og tektylerte! (mange lag, med tektyl) Må nok passe på og tektylere der med jevne mellomrom!

 

Problemet er hvertfall borte nå!!

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår