Gå til innhold

Ettermontere høytalere i Golf III?

Ranger emnet

xGrape

Anbefalte innlegg

Har planer om å montere anlegg i en Golf III (93' modell). Den har aldri hatt radio eller noenting, og har sett at det hvertfall ikke sitter høytalere i dashbordet. Regner ikke med det sitter i dørene heller (selv om det er plass for det), men har ikke sett under gitteret.

Hvor komplisert er dette å få til? Og hva slags elementer passer? Har bare foretatt utvendige målinger så langt, og kan se ut som det er 4" i dashbordet og 6.5" i dørene. Kan noen bekrefte dette?

Ser heller ikke ut til at det ligger kabler frem til høytalerhullene. Så hvertfall ikke noe i dashbordet. Hvor komplisert blir da installeringen? Enkel nok i dashbordet, men kanskje mer komplisert i dørene? Tenker kun i bakdørene...

Vil helst unngå hattehylle-løsninger:)

Alt av svar mottas med takk!

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plass til 6,5" i dørene og 4" i dashbordet. I døren bør du lage en "tunnel" fra høyttalerhullet og inn i selve døren av myke asfaltmatter (feks. Brown Bread eller Innotec). Dørene i Golf 3 MÅ dempes ytterligere for ellers vil de skramle og resonere noe voldsomt når du får inn en høyttaler som basser litt. Tror det er lagt opp høyttalerledning men det er nok bare 0,75mm2 og bør byttes med en bra 1,5mm2 eller 2,5mm2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å montere anlegg i en Golf III (93' modell). Den har aldri hatt radio eller noenting, og har sett at det hvertfall ikke sitter høytalere i dashbordet. Regner ikke med det sitter i dørene heller (selv om det er plass for det), men har ikke sett under gitteret.

Hvor komplisert er dette å få til? Og hva slags elementer passer? Har bare foretatt utvendige målinger så langt, og kan se ut som det er 4" i dashbordet og 6.5" i dørene. Kan noen bekrefte dette?

Ser heller ikke ut til at det ligger kabler frem til høytalerhullene. Så hvertfall ikke noe i dashbordet. Hvor komplisert blir da installeringen? Enkel nok i dashbordet, men kanskje mer komplisert i dørene? Tenker kun i bakdørene...

Vil helst unngå hattehylle-løsninger:)

Alt av svar mottas med takk!

Hvorfor vil du heller ha høyttalere i bakdørene enn foran?

Om du er ute etter en enkel løsning er kanskje dette det lureste iom. at det tar 100 ganger (tror ikke jeg overdriver, 5 min på hver bakdør og flere timer foran) mer tid å lage hull til høyttalerkabel foran enn bak...

Har du rette verktøyet skulle det være det samme, men det er mye trangere foran.

Uansett er det jo best å ha lyden foran ;)

Golf 3 er en veldig grei bil å jobbe med, så dette skulle du klare uten problemer.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du heller ha høyttalere i bakdørene enn foran?

Uansett er det jo best å ha lyden foran ;)

Hovedsakelig fordi jeg tenkte det holdt med 4" i dashbordet foran. Ikke misforstå, jeg regner ikke med at de kan levere det helt store trykket - men skal supplere med en 12" i bagasjerommet. Og så vil man jo at de som sitter baki skal kunne nyte litt mer enn BARE bassen. Derfor:)

Kunne selvsagt hatt både foran og bak i dørene da, men koster mer - og når du sier det er så stress å montere i tillegg... tror uansett at dette oppsettet vil holde for meg. Skulle jeg ombestemme meg kan det jo monteres siden. Men takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakelig fordi jeg tenkte det holdt med 4" i dashbordet foran. Ikke misforstå, jeg regner ikke med at de kan levere det helt store trykket - men skal supplere med en 12" i bagasjerommet. Og så vil man jo at de som sitter baki skal kunne nyte litt mer enn BARE bassen. Derfor:)

Kunne selvsagt hatt både foran og bak i dørene da, men koster mer - og når du sier det er så stress å montere i tillegg... tror uansett at dette oppsettet vil holde for meg. Skulle jeg ombestemme meg kan det jo monteres siden. Men takk for innspill!

Hvorfor inbiller "alle" seg at de i baksetet ikke vil høre høyttalerne foran, spesielt i en Golf 3...?

Tenk på det at hodet til de bak er bare ca. 40 cm bak ditt eget, så kanskje de vil få 1 dB mindre, men hva så?

Det fungerer meget bra å sitte i baksetet og høre på musikk i min bil i hvert fall :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor inbiller "alle" seg at de i baksetet ikke vil høre høyttalerne foran, spesielt i en Golf 3...?

Godt spørsmål:) Men hva ville du anbefalt da, tatt i betraktning at budsjett er viktig, og jeg ikke har lyst å styre FOR mye med montering... kun i dashbord? Framdører i tillegg? Bakdører i tillegg? (alle dører plus dash er uaktuelt, da jeg ikke vil ha egen forsterker til disse - kun en brokoplet en til subben) Er ikke ute etter noe high-end oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål:) Men hva ville du anbefalt da, tatt i betraktning at budsjett er viktig, og jeg ikke har lyst å styre FOR mye med montering... kun i dashbord? Framdører i tillegg? Bakdører i tillegg? (alle dører plus dash er uaktuelt, da jeg ikke vil ha egen forsterker til disse - kun en brokoplet en til subben) Er ikke ute etter noe high-end oppsett.

Tror jeg ville gått for et 3-veis oppsett:

Diskant i dash eller A-stolpe

4" i dash

6,5" i dør (foran)

Hvis du bare skal drive dette med spilleren (har du en, i så fall hvilken?), kan du drive diskant og 4" med to av kanalene og 6,5" med de to andre.

Dette er dog avhengig av om spilleren din har delefilterfunksjon.

Det er viktig med høy følsomhet om du ikke har ekstern forsterker.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo opplyse om hvor i landet du holder til så kan det jo hende du kan få en demo av en forhandler her inne om du befinner deg i tilbørlig nærhet ;)

Demping er som nevnt viktig her.

Kom også gjerne med budsjett så blir det enklere å komme med mer konkrete forslag på hvilke komponenter du kan se på :)

En forsterker er nok å anbefale uansett valg av elementer.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på disse komponentene (har ingenting fra før):

Blaupunkt Calgary MP35 (fordi den er billig og har aux inngang (iPod yay!))

Zachry B-12 bass baki

Zachry 2150 forsterker til subben

Zachry BX-4 i dashbordet

Og evnt. 6.5" i samme serien som 4" (for dørene). Og ikke kom å si at disse er altfor dårlige og bla bla (med mindre de ER dårlige da). Er ikke ute etter å vinne konkurranser eller noe sånt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på disse komponentene (har ingenting fra før):

Blaupunkt Calgary MP35 (fordi den er billig og har aux inngang (iPod yay!))

Zachry B-12 bass baki

Zachry 2150 forsterker til subben

Zachry BX-4 i dashbordet

Og evnt. 6.5" i samme serien som 4" (for dørene). Og ikke kom å si at disse er altfor dårlige og bla bla (med mindre de ER dårlige da). Er ikke ute etter å vinne konkurranser eller noe sånt:)

Jeg hadde en gang 2 stk. zachry 10"

og ga grei bass det, prisen i sammenligning.

Regner med det samme på dette oppsettet ditt, men har ikke hørt de nye seriene. Har du mulighet til å stikke innom Ljudia?? Kanskje dem har demo?

Men, jeg ville montert som sagt før her 4" i dashen og 6,5" i dørene foran, og gitt dem hver sin kanal, altså front kanaler til 4" og bak kanaler til6,5".

Da får du faktisk mulighet til å fade (justere dem med spilleren slik at dem spiller like høyt)

Og 12" baki, med den forsterkeren så vill du få bass lyd, og alt til en billig penge. Du vil nok bli hørt av folk rundt deg når du kjører hit og dit.

Men trur ikke du vil imponere med super lyd kvalitet.

Men dette er kanskje ett greit sted å begyne, billig og antagli høyt spillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg ville montert som sagt før her 4" i dashen og 6,5" i dørene foran, og gitt dem hver sin kanal, altså front kanaler til 4" og bak kanaler til6,5".

Da får du faktisk mulighet til å fade (justere dem med spilleren slik at dem spiller like høyt)

Høres greit nok ut. Men blir nok bare 4" og 6.5" da - ingen sånne eksterne diskanter. Er så mye ekstra kluss:P

Et tilleggsspørsmål: hva slags kabel må jeg ha til Blaupunkt-spilleren for å bruke AUX-inngangen til noe nyttig? Har sett at Pioneer og... lurer på om det var Panasonic har ulike adaptere for å få RCA-plugger her (dvs den enden som skal inn i spilleren er ulik). Vil helst bare ha en 3.5mm jack som kan plugges i iPoden eller liknende. Hva trenger man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit nok ut. Men blir nok bare 4" og 6.5" da - ingen sånne eksterne diskanter. Er så mye ekstra kluss:P

Et tilleggsspørsmål: hva slags kabel må jeg ha til Blaupunkt-spilleren for å bruke AUX-inngangen til noe nyttig? Har sett at Pioneer og... lurer på om det var Panasonic har ulike adaptere for å få RCA-plugger her (dvs den enden som skal inn i spilleren er ulik). Vil helst bare ha en 3.5mm jack som kan plugges i iPoden eller liknende. Hva trenger man da?

Trur nok du bør ta kontakt med en forhandler på dette. Mener du trenger kun en overgang. men sjekk med forhandler du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har fått alle bitene av oppsettet nå. Er en spiller fra JVC, 4" i dash og 6.5" i dørene foran. Samt en forsterker og sub bak.

Problem: det er lagt opp ISO-kabel for spiller, men ikke for høytalere. Ligger selvsagt heller ikke høytalerkabel frem til dash/dører. Er jo en god grunn til å få noen bedre kabler enn de som evnt. ville fulgt med fra fabrikk - men er det mye styr å legge opp? Må jeg rive fra hverandre dører og dashbord til minste detalj? Dette er noe jeg helst ville unngått...

Er det dyrt å få noen proffe til å gjøre jobben? Bilradiospesialisten ligger feks ikke så altfor langt unna (kr.sand). Det er der jeg har kjøpt spilleren, men ikke høytalere/forsterker. Blir vel fort en del sedler om jeg vil ha dem til å montere/kable/dempe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider