Gå til innhold

Rettigheter ved 'grov' fartsovertredelse...

Ranger emnet

BraTTerN

Anbefalte innlegg

Dette med at de har slurvet med kalibreringen er noe jeg tviler på. Jeg prøvde dette for retten da jeg mistet lappen, men kom ikke langt med det..

De kalibrerer meget ofte, og har gode rutiner på dette, så tviler du har sånn flaks at de har glemt dette. Jeg er og lærling, og brukte bilen i jobb hele tiden.

Kom ingen vei med dette heller.. Mista til og med lærlingeplassen jeg hadde pga. lappen, men det brydde de seg fint lite om.

(Var heldig i ettertid og fikk lærlingeplass en annen plass hvor jeg ikke trengte lappen)

Du slipper nok unna fengsel, da jeg mener grensa for dette ligger rundt 114kmt.

Det du kan regne med er en fin bot, samt 8-12mnd uten lappen (så fremst det ikke ligger skjerpende omstendigheter rundt dette som dårlig sikt, glatt etc.)

Et godt råd fra meg er: Skaff deg advokat, forklar situasjonen for han/henne. De har som regel noen triks på lur, ev. vet hva de kan "prøve seg på".

Jeg fikk selv ned straffen noen etter jeg hyret advokat..

Kondolerer btw.. violin

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Advokater, går dette under fri rettshjelp? eller er dette noe jeg må betale for ut av egen lomme?

Sjefen her kjenner en lennsman, han sa han skulle spørre han om hvilke muligheter jeg har...

Ang. "skjerpende omstendigheter" så var det omtrent så fint vær det kunne ha vært, hadde en henger på slep, boggey henger med bremser(uten last), 2 pasasjerer (begge myndige), var trolig rundt 10 grader, så glatt veibane var det ikke, det var oversiktelig, få biler på veien, var ingen biler som kjørte imot meg...

Veibanen var tørr og med bra asfalt, strekningen var rett frem, nedoverbakke, derav den høye farten..

Edit:

Selv om dette ikke har noe å si, så var bilen en 95mod Toyo Carina E 2.0GLi med 130gamp, en ganske så sikker familiebil, faktisk tidligere lensmannsbil, ironisk nokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om dette går under "fri rettshjelp", men TROR ikke det gjør det. Ring og hør :)

Jeg var heldig og kjenner en god advokat her i byen, så fikk gratis hjelp affal :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 22mnd uten lappen ja, samt 18 dager pallespikring.

Uten advokat ville de ha 24mnd, og 21 dager.

Det beste med hele greia, var når advokatene begynte utspørringen av politibetjenten.. han visste ikke hva han skulle si eller gjøre, bare stod der og mumla.

Måtte le litt da.. hehe :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokater, går dette under fri rettshjelp? eller er dette noe jeg må betale for ut av egen lomme?

Sjefen her kjenner en lennsman, han sa han skulle spørre han om hvilke muligheter jeg har...

Ang. "skjerpende omstendigheter" så var det omtrent så fint vær det kunne ha vært, hadde en henger på slep, boggey henger med bremser(uten last), 2 pasasjerer (begge myndige), var trolig rundt 10 grader, så glatt veibane var det ikke, det var oversiktelig, få biler på veien, var ingen biler som kjørte imot meg...

Veibanen var tørr og med bra asfalt, strekningen var rett frem, nedoverbakke, derav den høye farten..

Edit:

Selv om dette ikke har noe å si, så var bilen en 95mod Toyo Carina E 2.0GLi med 130gamp, en ganske så sikker familiebil, faktisk tidligere lensmannsbil, ironisk nokk...

Med mindre du har BE førerkort så kan har du jo faktisk ikke lov til å kjøre med den hengeren ;)

Men ang å prøve å slippe billigere unna så klarer du kanskje en mnd eller 3 med lapp fra arbeidsgiver men ellers sier de som oftest bare at "det burde du tenkt på før du kjørte så fort"

Og at det er oversiktlig tørt osv hjelper sjelden så veldig mye da det er en grunn til at det er 60 på stedet

been there done that....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal ikke det trekkes frem ved en rettssak, dessuten, dette er jo en ting man ALDRI får opplyst på kjøreskoler ol... Så dette var nytt for meg...

UP mannen sa heller ingenting på at kompisen skulle kjøre videre, enda han så på lappen hans også, og han har ikke BE, kun B...

Edit, hva som er så mye værre med 2akslet henger? denhar tillogmed brems, så den er jo "tryggere" å kjøre med enn en vanlig henger....

Lovene er helt på trynet spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal ikke det trekkes frem ved en rettssak, dessuten, dette er jo en ting man ALDRI får opplyst på kjøreskoler ol... Så dette var nytt for meg...

UP mannen sa heller ingenting på at kompisen skulle kjøre videre, enda han så på lappen hans også, og han har ikke BE, kun B...

Edit, hva som er så mye værre med 2akslet henger? denhar tillogmed brems, så den er jo "tryggere" å kjøre med enn en vanlig henger....

Lovene er helt på trynet spør du meg...

Sånn er bare reglene.... men greit at politiet ikke vet/bryr seg så mye om det....

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overrasker meg at du ikke må inn å sone...

kan vel hende du får svar på det i retten...

noe som er helt sikkert er at dette med å ta frem kalibreringen er bortkastet.

du vil få en feet bot, utsatt prøvetid ikke lov til å øvelseskjøre i mellomtiden...

må ta lappen på nytt. 2 nye år med prøvetid.

hvis det ikke er oppnevnt noe advokat, så er det ikke noe advokat.

blir vel deg og dommeren i retten som snakker med hverandre.

nå har du satt deg godt til rette...detta du lærer av!

jeg har vært med på samma greia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte en kar fra Ålesund Politidistrikt i dag (på skjult nummer av alle ting...), han spurte om omstendighetene og litt slikt, og sa at det så ut til å bli 9.000 bot, 2 år betinget, og 10-12mnd uten lappen...

Han sa at det trolig ble en tur i retten, og da sa jeg at jeg ville ha det opp i lokal rett, ikke i Ålesund, som ligger ca 25mil unna...

Og ja, tror jeg lærer litt av dette, men jeg har stor tro at når jeg begynner å kjøre igjen, så er nok foten ganske tung og sitrer etter å få kjørt bil igjen,

nå er jeg usikker på loven ang akkurat dette, men noe av det første jeg gjør, tror jeg blir å kjøre litt tulling (ikke nødvendigvis for fort) på privat grunn.. for å få ut litt gledesrus... men alt til sin tid.....

Først må bilen få seg ny motor...

og jeg må få meg ny lapp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble tatt i 91 i 50 sona og fikk 9 mnd uten lappen, ingen bot (var og lærling 2 halvår) og 30 mnd betinga over 2 år.. sikkert noe av det samme du får.. var i retten og de bestemte jeg ikke skulle få bot..

fikk sjefen og rådmannen i kommunen (av alle ting) til å sende brev at jeg trenger lappen i forhold til jobb, hjalp ingenting

tro meg, når du får igjen lappen er du så gira på å kjøre at du mister den nok og for 2ndre ganga :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider