jantore Skrevet April 17, 2003 Rapporter Share Skrevet April 17, 2003 Jeg tror det er noen som blander litt her. Mere vekt foran gir mere styring. Mere vekt bak mindre styring. Men dette er selfølgelig i prinsippet. Kan også fungere motsatt men da i ekstreme vekt forskjell foran og bak. For å forklare det enkelt, hvis man legger på 100kgmed vekti bagasjeromet vill fram hjula løfte mere ifra bakken og dermed redusere kontakt flate og grep, mens bak dekkene vill få "mere" kontakt og få mere grep til et vist punkt. Men det beste er en så lettest mulig bil og med 50/50 vekt fordeling. En høyere bil bak vil også kunne gi overstyring da man også pressere mere vekt framover når man slipper gassen/bremser. Men vill mest sansynelig hvis gi mindre styring ved akselerasjon. Avhengig av hvor mye bilen setter seg i rumpa. Men for å bemerke en annen ting, det er andre ting som er mye mere viktig en vektfordeling og høyde forskjell foran og bak, som gjør en bil overstyrt/understyrt. Tenk på, roll center, caster, camber anti dive/kickup osv. Er utrolig hvor mye man kan gjøre med enkle ingrep på hjuloppheng. Men var ikke dette som var spørsmålet. Self vill spedometere vise en anne hastighet en det du kjører i hvis du kommer utenfor rulle omkretsen på de orginale dekkene. Hvis dekkene har en rulleomkrets som er 5-10 cm mindre en orginalt vill dette gi en del utslag på spedometeret kontra egentlig hastighet. Husker ikke hvilken vei det går. Siter -98 Suzuki Jimny 4x4 -92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim x85 Suzuki SJ413 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essex Skrevet April 19, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2003 Originally posted by jantore Men var ikke dette som var spørsmålet. Self vill spedometere vise en anne hastighet en det du kjører i hvis du kommer utenfor rulle omkretsen på de orginale dekkene. Hvis dekkene har en rulleomkrets som er 5-10 cm mindre en orginalt vill dette gi en del utslag på spedometeret kontra egentlig hastighet. Husker ikke hvilken vei det går. eh? seff vil speedo bli anderledes når jeg bytter til uoriginal dimensjon foran på en rwd? Trur det gikk litt fort for deg her :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet April 19, 2003 Rapporter Share Skrevet April 19, 2003 Originally posted by Essex eh? seff vil speedo bli anderledes når jeg bytter til uoriginal dimensjon foran på en rwd? Trur det gikk litt fort for deg her :D På både boble og Volvo 340/360 vil ihvertfall speedo vise feil da. Hvor sensoren til speedometeret på din sitter vet jeg ikke, men jeg mener å huske at den viser mer enn reell hastighet når du spoler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Bollocks Skrevet April 19, 2003 Rapporter Share Skrevet April 19, 2003 Økes rulleomkrets vil speedometeret vise mindre enn du egentlig kjører i, og omvendt. Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essex Skrevet April 20, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2003 Originally posted by Ascona På både boble og Volvo 340/360 vil ihvertfall speedo vise feil da. Hvor sensoren til speedometeret på din sitter vet jeg ikke, men jeg mener å huske at den viser mer enn reell hastighet når du spoler? sitter på girkassa, dermed bakhjulene. viser den farten som det er på bakhjulene, altsa ja, viser mer en reel hastighet når jeg spoler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a32 Skrevet April 20, 2003 Rapporter Share Skrevet April 20, 2003 Har ikke 300'n orginalt breiere dekk bak enn forran? Trodde det jeg... Egentelig skal alle u-orginale dimensjoner av felger og dekk oppgis til biltilsynet og det skal føres opp i vognkorte, men hvem gidder det a? Siter Nissan Maxima QX-R A32 97mod Nissan 200SX S13 90mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ascona Skrevet April 20, 2003 Rapporter Share Skrevet April 20, 2003 Originally posted by a32 Har ikke 300'n orginalt breiere dekk bak enn forran? Trodde det jeg... Egentelig skal alle u-orginale dimensjoner av felger og dekk oppgis til biltilsynet og det skal føres opp i vognkorte, men hvem gidder det a? Det er ikke riktig det du sier her. Det er lov å avvike inntil 5% på rulleomkrets, og inntil 15mm på sporvidde uten å melde fra om det, det er grunnen til at tilsynet ikke gadd å føre opp 275/40-17 i vognkortet på bilen min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a32 Skrevet April 20, 2003 Rapporter Share Skrevet April 20, 2003 Originally posted by Ascona Det er ikke riktig det du sier her. Det er lov å avvike inntil 5% på rulleomkrets, og inntil 15mm på sporvidde uten å melde fra om det, det er grunnen til at tilsynet ikke gadd å føre opp 275/40-17 i vognkortet på bilen min. Var en kontrolør fra biltilsynet som fortalte meg det... jeg syns egentelig att det meste er allt for strengt hvis allt skal følges til den minste paragraf. Er jo bare tull (?) så lenge man holder seg innenfor 5%'n på rulleomkrets og hjula er innenfor hjulbuen :D Siter Nissan Maxima QX-R A32 97mod Nissan 200SX S13 90mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essex Skrevet April 21, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 21, 2003 Originally posted by a32 Har ikke 300'n orginalt breiere dekk bak enn forran? Trodde det jeg... Egentelig skal alle u-orginale dimensjoner av felger og dekk oppgis til biltilsynet og det skal føres opp i vognkorte, men hvem gidder det a? er 225/50-16 dekk rund baut! men er 7,5*16 og 8,5*16 felger! merkelig da men, er sant :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.