Gå til innhold

Volvo_original - Originalrestaurering av Volvo 244 GL 1980 (vinteren 2003/2004)

Ranger emnet

Volvo_original

Anbefalte innlegg

er det vel.. eller det er ikke en komplett front fr 260, men front lykten er det.

Her:

1979

Det gamla bakpartiet från 140 försvinner nu och ersätts av en rundad baklucka med lägre lasttröskel än innan. Bakljusen (på sedanmodellerna) är nya och går runt hörnen. Därför försvinner nu sidomarkeringsljusen. På 260-serien var bakljusen bredare än på 240 och hade 6 ljusfält. Men några 264:or hade de smala bakljusen. I fronten försvinner de runda strålkastarna (utom på GT:n) och DL får kvadratiska strålkastare, medan GL och nya modellen GLE får 260´s rektangulära lysen. Modellerna byter beteckning. Gamla L blir nu nya snikmodellen DL. Gamla DL blir GL, plus att GL får överväxellåda (M46) och svagt tonade rutor som standard. Gamla GL heter nu GLE och finns som 244 och 245. DL och GL har samma motor, B21A på 100 hk, och GLE har B21E på 123 hk och M46-låda. Till utrustningen på GLE hörde servostyrning, gasstötdämpare, varvräknare, frontspoiler, plyschklädsel, taklucka (endast 244) m.m. 242 GT får bättre prestanda genom en ny motor, B23E på 140 hk. Det är en B21E som borrats till 2,3 liter med högre kompression och annan topp (405) och kamaxel (H). Nu kunde man även köpa en 240 med dieselmotor, 244 och 245 GL D6, med en sexcylindrig VW-diesel på 2,4 liter. D24 kallades den och var på 82 hk. I bland annat Finland fanns en 5-cylindrig version på 2 liter, D 20, för att passa lagkraven. Endast 60 hk hade den. 260-serien heter som tidigare GLE. AC-systemet regleras nu med en steglös termostat i mittkonsolen. (Tidigare fanns endast en ON/OFF knapp.) Och en annan ratt är nytt för årsmodellen.

Så jeg sier det igjen sjekk kildene deres før dere utalerer der om noe dere ikke vet.

Mer finner du her om endringer av 240 fra først til siste: http://www.bostream.nu/volvo240sidan/240.html

Denne lille diskusjonen blir litt OT, skal ptøve å ikke være noen kranglefant heller....

Men, Jeg står fortsatt på mitt om at fronten er unik for 245/244 GL/GLE. Lyktene er like som 260, men ikke grillen. (260 hadde snute!)

Derfor! Så kanskje jeg veit hva jeg prater om likevel. hellothere

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil! Bra jobb du gjør på den, slikt liker vi..

Jeg skal grave i fotoalbumene mine igjen tror jeg, for jeg har sett noen bilder av 240en min der.. hehe.. Er koselig synes jeg.. Koselig å se de gamle familievognene på gamle papirbilder ^^; gjerne med skiboks og campingvogn..

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet ruller videre (bokstavelig talt):

Her er bilen levert på Sandane for karroseriarbeidene.

Passet på å gi biloppretter'n et engangslamera så han kunne ta bilder for meg under arbeidets gang, noe han gjorde med glede! :thanks

Grovsparkling etter sveising/sandblåsing:

sandane-25.jpg

sandane-24.jpg

Enda mer grovsparkling og sliping:

sandane-22.jpg

sandane-21.jpg

-Volvo 244 GL 1980

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått... Liker bilder :D

Og for de som ikke har sett denne bilen i virkeligheten, så er det den blankeste bilen jeg har sett.

Han som lakkerte bilen må ha vært råflink, samt at utstyret hans er i orden.

Jau, han Rauset på karroseriavd. til Sogn og Fjordane auto på sandane er flink han! Er veldig fornøyd med reslutatet ja, om noen lurte!

-Volvo 244 GL 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Gjorde ikke noe av karroseriarbeidet selv. Skal det bli 100% må det gjøres av fagmann.

Slik gjekk prosjketet videre fram mot jul:

Div. Grunnarbeid som sliping og grunning:

sandane-13.jpg

sandane-15.jpg

sandane-16.jpg

sandane-18.jpg

-Volvo 244 GL 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ting skjer (har skjedd) :

Panser og koffertlokk i lakkboksen:
panserogkoffert.jpg
Her er'n ferdig lakkert! biggrin.gif
sandaneferdig.jpg
Hentan dagen etter detta bildet på henger, det var ei uke før hjul og snøen lå... men så øste det ned noe helt vannvittig et par dager og det ble bart føre så jeg og fattern kunne hente'n. (sommerhjul på hengern...)
Her er den hjemme i garasjen igjen for videre arbeid:
(som bildet viser fikk jeg med understellsbehandling i prisen)
igarasjen.jpg

Her er et annet bilde jeg fant, ser meg i døra der for over vel to år siden. Litt garasjestemning: sombrero

-Volvo 244 GL 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider