Gå til innhold

Lukket eller bassrefleks kasse i Audi A4 B5?

Ranger emnet


Alucard

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på hva som ville laget best lyd i en A4 B5 bagasjerom. En lukket kasse eller en med bassreflekt rør? :) Har sett på noen subber som forlanger 23 liter på lukket kasse. Synst dette ble ekstremt lite? Eller? På bassreflekt skulle de ha 50 liter. Då fann jeg denne kassen med plass til 2 subber på 47 liter med rør.

 

Basic_BB1122_h1.jpg

 

Har det noe å si at den er 47 liter om det er 50 subbene skal ha? Og om det er bedre med lukket kasse. Kunne noen fortelle meg om plassering av subbene, kassen og eventuell hellning på hvordan elementet skal stå osv?

Her er også noen bilder av hvordan bagasjerommet mitt ser ut per dags dato. :D

 

128d6489.jpg

Fint "step-in hjul" :D

 

Blanda291.jpg

Litt på avstand.

 

Blanda293.jpg

Slik ser det ut oppi hattehylla frå bagasjerommet. :)

 

Blanda294.jpg

Min trofaste andre kameramann. :D

 

Blanda296.jpg

Og hva han utretter når jeg såver. -.-

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si det for sikkert, men det skal vel være ganske problematisk å få skikkelig trykk i de audiene, men syns huske det var noen som foreslo bandpass kasse med rørene opp hatthylla elns. Men som sagt er ikke sikker.

 

Hva er en bandpass kasse? :)

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir samme prinsippet som å bygge i BMW eller en MB sedan, de fleste har stålvegg i seteryggen. Har du ski luke/pose i midtarmlene så ville jeg bygd lukket kasse som spilte inn gjennom den. Har du ikke det så er jo et alternativ å skjære litt i stålplata så du får hull inn til bakseteryggen som basseren kan spille inn gjennom, eller en bandpasskasse med rør opp av hattehylle/skiluke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir samme prinsippet som å bygge i BMW eller en MB sedan, de fleste har stålvegg i seteryggen. Har du ski luke/pose i midtarmlene så ville jeg bygd lukket kasse som spilte inn gjennom den. Har du ikke det så er jo et alternativ å skjære litt i stålplata så du får hull inn til bakseteryggen som basseren kan spille inn gjennom, eller en bandpasskasse med rør opp av hattehylle/skiluke.

 

Har vært inne på det med å skjære vekk litt stål der det er midtarmlene. Har dessverre ikke skipose. :/ Men det er slik om jeg skjærer vekk der det er midtarmlene så vill det fortsatt være igjen en 2-3 cm med stoff der. Har dette noe å si for at bassen skal komme frem? Og bandpass kasse med rør stikkende opp mot hattehyllen. Hvordan skal denne lyden da igjen komme opp igjennom hattehyllen? Skal jeg lage noen porter ned da? Eller er det beste bare å skjere ut noen fine hull ned slik lyden kommer opp der? Og bandpass kasse? Det samme som kasse med bassporter? :p

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på det med å skjære vekk litt stål der det er midtarmlene. Har dessverre ikke skipose. :/ Men det er slik om jeg skjærer vekk der det er midtarmlene så vill det fortsatt være igjen en 2-3 cm med stoff der. Har dette noe å si for at bassen skal komme frem? Og bandpass kasse med rør stikkende opp mot hattehyllen. Hvordan skal denne lyden da igjen komme opp igjennom hattehyllen? Skal jeg lage noen porter ned da? Eller er det beste bare å skjere ut noen fine hull ned slik lyden kommer opp der? Og bandpass kasse? Det samme som kasse med bassporter? :p

En bandpasskasse må a portene opp gjennom hattelylla, hjelper ikke å bare ha de litt under hylla. Det er vel orginale høytalergriller i hattehylla? Er det det så lar du portene komme opp der, så beholder du grillene på så ser det pent ut.

 

Banpass er en lukket kasse som spiller inn i en portet kasse som igjen har bassporter som slipper ut lyden. Det finnes en rekke forskjellige bandpass løsninger.

 

Men jeg anbefaler deg å bruke midtarmlene, skjøre hull og la bassen spille ut der. Det er ikke noe problem å la basserne spille gjennom baksetetstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bandpasskasse må a portene opp gjennom hattelylla, hjelper ikke å bare ha de litt under hylla. Det er vel orginale høytalergriller i hattehylla? Er det det så lar du portene komme opp der, så beholder du grillene på så ser det pent ut.

 

Banpass er en lukket kasse som spiller inn i en portet kasse som igjen har bassporter som slipper ut lyden. Det finnes en rekke forskjellige bandpass løsninger.

 

Men jeg anbefaler deg å bruke midtarmlene, skjøre hull og la bassen spille ut der. Det er ikke noe problem å la basserne spille gjennom baksetetstoffet.

 

Okey. Men det er faktisk ikke griller i hattehylla. Jeg har av de første A4ene som ble laget. Og de har bare 4 høytalere framme som originalt. :) Så jeg tror jeg går for å kutte vekk stålet og la subene stå mot midtarmlenen. Da er det vel det beste å ha lukket kasse? Og i følge hjemmesida som jeg så på til subbene skulle de ha 23 liter lukket kasse. Jeg føler at dette ble veldig lite. Men men. Er 2 x 12" som skal inn. Noen som hvet ca. mål på en slik kasse? :)

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok den beste løsningen å la de spille inn gjennom baksetet. 23 liter hørtes lite ut, men slett ikke umulig. Hvordan bassere er dette?

 

Skal du bygge kasse meg begge to så ville jeg vinklet basserne så de spiller mot midtarmlenehullet fra hver sin side.

 

Nå kommer jeg sikkert til å få dask av BeemerZ1, men jeg har bestemt meg for 2 x 12" fra Lanzar OPTI serien. Dual 2 ohm og til å drive dem blir det 2 monoblokker frå Lanzar. Lanzar OPTI 2000D. Høytalere inni bilen har jeg enda ikke fått bestemt meg på merke enda. men tror jeg skal gå for JBL eller Morel. Har også kikket på PolkMOMO. Noen som hvet noe om dette nye merket?

 

Og nå må jeg ut for å skru av motorvarmeren på en gammal motor som jeg har liggende. -.- Ingen som trenger en 1.8L 90 HK til Volkswagon/Audi frå begyndelsen på 1980-tallet til 1986 vel? :) Den er faktisk bare gått 110 000 km.

2001 Audi A6 4B Avant 2.5 TDi quattro

Prosjekt: 1983 Opel Senator-A

X-biler

1985 Audi 80CC 1.8

1995 Audi A4 B5 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har peiling?

 

Alfa og omega for å få bra bass i en slik sedan er å teste kasse® med subbene i ulike retninger og med eller uten refleksrør.

 

Bygde selv en kasse med 3 stk 12 tommere fremovervendt i min Passat 3BG, men det ble ikke noe bra pga fasefeil eller hva veit jeg. En kasse med 1 stk 15 tommer vendt oppover derimot spiller bra og dette hadde jeg funnet ut med litt testing før bygginga starta.

 

Sier ikke at fremovervendt sub blir dårlig i sedan, men antall elementer, kasse, effekt og biltype spiller så mye inn at man burde teste i hvert tilfelle.

 

Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ble igjennom denne linken så får du muligens noen tips :)

 

prosjekt Audi A4 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=83399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår