Gå til innhold

Old volvos never die, They just go faster

Ranger emnet


Krishell

Anbefalte innlegg

Tenkte lage en tråd på prosjekt bilen min da mange lurer på hva som er gjort etc.

Volvo 142 74.

Fikk bilen i fjor sommer, importert fra sverige, kjøpt av sønnene til en gammel dame fordi hun ikke var sikker i trafikken lengre.

sverige_henger.jpg

Kjørte med den orginal til jeg fikk skilter og ventet på noen motor ideer etc.

Senket bilen og pelte av fangerne utover høsten:mye_senket.jpg

 

Senkinga resulterte i mye nye rare fasonger i understellet og veigrep som ikke lignet grisen.

ikkebra2_knekt_boyd_sprekker.jpg

Etter et girkasse ras begynte jeg og lete etter en ny motor og slenge i bilen. Ville egentlig ha en sterk sugemotor men prisene var litt drøye for en skoleelev uten jobb. Fant etterhvert en turbo motor i gøteborg som ble hentet en dag.

B23ET med Gr.p A turbo 405 topp , lett svinghjul og annet småting.

Ble satt gasser på denne blokken da elnett etc var vanskelig og oppdriver.

Motoren var blitt brukt i noe billøp av noe slag ellerno. Hvertfall ikke daukjørt..

Problemene dukket opp da vi skulle ha ned i denne motoren, Turboen gikk i innerskjermen og bunnpanna buttet så vi måtte ta bunnpanne fra en b20 så motoren ble rettstilt. Laget nye hull i clutchhuset så vi fikk rettet opp girkassen også.

girkasse_tilpasning.jpg

girkasse_tilpasning2.jpg

girkasse_tilpasning3.jpg

Ikke spørr hvorfor det firkantete hullet er i clutchhuset. bilen vi tok girkassa hadde mye hull på den størrelsen i seg. mulig gutt15 som har fått seg jordbil og vinkelsliper til jul.

Montering av motor:

montering_motor3.jpg

montering_motor2.jpg

Tok mellomaksel fra 245n og satte over på 142, ble en del grovere men ikke noen merker etter at det har tatt oppi noen steder.

Girkasse festene passet også rett over så vi slapp og borre nye hul etc. pga den nye 5 gira kasse brukte vi bare festene til overdrive kassene man fikk i 142 eller hva det nå er.

Motorfestene ble sveiset av litt tykke flattjern.

motorfeste1.jpg

Noe dynamo ble vanskelig og plasere nedi der så ble laget et provisorisk stag fra høyremotor feste. Ikke pent men fungerer til noe annet er klekt ut.

dynamo_feste_motorfeste_test.jpg

Motor endelig i og klar til og kjøres..

Problemene kom etterhvert, Bilen gikk tom for bensin ved pådrag i noen sek.

orginal bensinpumpe klarte ikke levere nok bensin så måtte skaffes volvo R sport bensinpumpe. Olje trykket datt ned etterhvert som motoren ble varm.

noe som viste seg og være kombinasjon av dårlig kjøling og pakning som hadde ryket fra oljepumpa til blokka.

monterte så på oljekjøler fra 740 turbo og chimset opp oljepumpa med 2

skiver.

olje_kjoler_montert.jpg

Bilen har vell fungert tålig greit til nå untatt små ting som da forgasseren begynner og miste deler etc.

bensin_ting_forgasseren.jpg

Noen som vet om jeg kan tette igjen den driten der? har fått tak i nytt lokk og prøvd og tette med sika men lekker bensin der fortsatt :fire:.

Bilen har vært bruk i noen uker nå men har fått en olje lekasje til turboen.

ikkebra3_lekasje_olje_turbo.jpg

Skal prøve og fikse dette en dag jeg gidder men har nå lyst på ny bil til vintern. så små ting blir gjort vær dag i håp om og få den klar til sommern.

Bilen går ikke så ille dårlig mtp lite trykk og forgasser dritt.

Artig prosjekt bil det kanskje kan bli noe ut av etterhvert.

Planene er injection, bredda hjulbuer så jeg får på felgene som jeg skal ha

( felgene bilen står på )

10" brede bak og 8.5" forran. blir vell ca 12" bredt bak med gummi.

montering_motor.jpg

Rompa på bilen er litt rar stakkars. har bestilt ny bakplate fra en eldre 142 så man ikke ser rett inn til der tanken skal sitte etc.

Skal fjerne den andre hjulbuen og prøve og få på et nytt understell forran.

vet ikke hva biltilsynet sier om dette men hvorfor spørre de?

Saab intercooler skal ned og legges flat mot panseret, lage no netting eller riller så den får luft..skal legges vedsiden av turboen så fort jeg får laget meg noe varmeskjold til turboen.

Ny fordeler er bestilt så jeg kan kjøre på litt mere trykk uten og få tenningsbank. kjører nå på uslige 0.3 :(

Lakering skjer kanskje utover også. får se hvordan det går med tid og penger.

Legger ut div bilder som har blitt tatt under bygging og noen av hva jeg knoter med nå.

blottlys_forran.jpg

b%C3%B8ottlys_forran2.jpg

dor_maalere_underconstruktion.jpg

dynamo_feste_motorfeste_test_2.jpg

frasiden.jpg

girspak_leeroy.jpg

ikkebra_tank_bass.jpg

maalere_dor2.jpg

mistet_bakhjul.jpg

motorrom2.jpgmotorrom3.jpg

motorrom4.jpg

motorrom_405.jpg

planet_topp.jpg

sidepotte.jpg

sorry skrive feil og rot. men nå erre natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et artig prosjekt.

 

Ser ut som bilen er ganske rustfri og godt holdt, skjønner ikke helt hvorfor du vil ta av støtfangerene og sette på den gamle typen bakplate , men det kan hende jeg har misforstått litt.

 

Ellers så lurer jeg litt på om den clutch kåpa kommer til å holde, det ser ikke ut som det var så mange bolter det var hold i..

 

Lykke til videre , jeg følger spent med :)

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sette på den gammle plata som er bak fordi den dekker litt mer en det som er dekket nå. Jeg er ikke 100% på hvordan den blir da, men er inne på tanken av og sette på delt fanger ellerno også. tiden vil vise =)

Tror det er en 7-8 bolter som holder på clutch huset. har ikke merket noe antydning til noe løst der enda. Og den har fått gjennomgå en del.

Men får vell stikke ut og hente no ovn så man orker være i garasjen, 2 blå her i dag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

nice prosjekt=)

 

men om de clutch huse der ikkje holder. so kan du faktisk bruke clutchus frå 244 med b20 motor, over på den girkassa der, for b20 har også rettstilt motor som du veit. usikker på om clutch huse frå din gammle motor passer på den girkassa..men du veit vertfall om de:D

 

lykke til videre

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Hei, lenge siden jeg har skrevet noe om bilen her nå. skal få tatt noen bilder i morra.

Motoren har nå blitt solgt og det skal settes inn en turbomata 16v fra volvo. Vi er på jakt etter en topp bare. Vi har bunndel etc. Hvis noen vet om noen så si i fra.

 

 

 

 

Så lenge bilen er veteran betaler man kun moms av det bilen koster.

 

Sveiv ned alle rutene, hekt av en dør, litt tape her og der, svarte søpplesekker i noen av rutene etc. skriv 2 kontrakter, En vanlig. og en hvor det står du har gitt 4-5 tusen for bilen. ( selger må seff være med på dette. men det er de fleste svensker når de får betalt i norske kroner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår