Gå til innhold

Nøkking på kald motor

Ranger emnet


icecold-

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Min "eminente" Volvo 440 1.7 inj. nøkker en del når motoren er kald. I tillegg er tomgangen ganske ujevn (ca 50 rpm vingling). Når motorn er blitt varm kjennes det mye bedre ut. Men helt bra er den fortsatt ikke. H

Har prøvd 3 lunftmengdemålere uten at det hjalp hvor jeg er sikker på at minst en av dem fungerer. Er også rimelig sikker på at det ikke lekker noe falskluft.

 

Noen som har peiling på hva som kan være galt.

 

mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lambdasonde, tennplugger og fordeler.. sjekk og evt. skift. du kan ikke sjekke lambdasone på sån måte, men hvis du ser den er i dårlig stand da.. innbiller meg at disse motorene har lambda sonde.

 

 

Glemte å nevne at jeg har skiftet fordelerlokk og plugger. Kan også nenve at tidligere eier fjernet kat'n og lambdasonden står jo i den....vet ikke om det har noe å si for når jeg kjøpte den var den helt fin uten kat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om forrige eier fjernet katalysatoren OG lamda sonden er det flaks om nykking og ujevn tomgag er de eneste problemene dine. Sjekk om det sitter lamdba sonde i eksosanlegget. Og sjekk om det ikke er noen eksoslekkasje der den sitter eller mellom motor og lambda sonde.

 

Formulerte meg kanskje litt dumt. Uansett så står lambdasonden i katalysatoren. Men keramikken inni katalysatoren er ødelagt så dermed har den ingen mening.

 

Så dere mener jeg burde finne ut om lamdasonden funker. Så disse kan altså forårsake nøkking. Vet ikke en gang hva en lambdasond gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formulerte meg kanskje litt dumt. Uansett så står lambdasonden i katalysatoren. Men keramikken inni katalysatoren er ødelagt så dermed har den ingen mening.

 

Så dere mener jeg burde finne ut om lamdasonden funker. Så disse kan altså forårsake nøkking. Vet ikke en gang hva en lambdasond gjør.

 

 

Lambdasensoren eller o2 føleren måler ganske enkelt O2 i eksosen og sender signal om regulering av innsprut/tenning..

 

Hvis den ikke fungerer burde du få opp en feilkode(lys i dash)..

 

Den måler avvikene fra 1. Lambdaforholdet er 14.6 kg luft til 1kg bensin.. Altså hvis du har et forhold på 0,8 har du en fet blanding. Hvis f.eks den måler forholdet til 0,7 så regulerer den luft/bensin til utfra dette..

 

 

Siden det er innsprøytningsmotor må du vel ha en o2 sensor, evt en Manifold-luftstrykkssensor. (Map) Men volvo bruker vel helst en lambda sonde,.,.

Let´s go, Hammer down!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik er min bil også.. Nykker en del på kald motor, og spesielt visst jeg kjører den rett i 5 giret i 60 km/t og slipper gassen.

På min bil er også innholdet i katta fjerna.. så mistenker lambda sonden å fuske..

men bilbytte til neste år, så sonden blir ikke byttet.. motoren har trossalt trillet 400 k

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår