Gå til innhold

paralell kobling av 2 stk dual 4ohm pioneer tsw12spl

Ranger emnet


zumman

Anbefalte innlegg

et dobbeltspolet 4ohm element kan ved rett kobling bli enten 2ohm eller 8ohm..

to dobbeltspolet 4ohm element kan ved rett kobling bli enten 1ohm eller 4ohm

 

8ohm :seriekobling: pluss fra ene spolen over til minus på andre spolen, da sitter du igjen med en pluss og en minus som du kobler til forsterkeren da blir totalen til forsterker 8ohm.

4ohm :serie/paralell-kobling: da trenger du to element og gjør som ved 8ohm og koble begge elementer til forsterker da blir totalen til forsterker 4ohm.

1ohm : paralellkobling: koble alle plusser og alle minuser fra begge element til forsterker, da blir totalen 1ohm til forsterker.

 

det du har tegnet, er en paralellkobling som gir 1ohm, må ikke brukes til en "normal" 2kanaler..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå henger jeg ikke helt med her tror jeg... sånn som du har tegnet, har du da 1 ohm belastning på forsterkeren. Da blir den svett.

Du kan f.eks. paralellkoble hver bass slik at du har 2 ohm samlet ut fra hvert element, deretter SERIEkobler du elementene, dermed får du 4 ohm samlet belastning, og alle forsterkere vil smile pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et dobbeltspolet 4ohm element kan ved rett kobling bli enten 2ohm eller 8ohm..

to dobbeltspolet 4ohm element kan ved rett kobling bli enten 1ohm eller 4ohm

 

8ohm :seriekobling: pluss fra ene spolen over til minus på andre spolen, da sitter du igjen med en pluss og en minus som du kobler til forsterkeren da blir totalen til forsterker 8ohm.

4ohm :serie/paralell-kobling: da trenger du to element og gjør som ved 8ohm og koble begge elementer til forsterker da blir totalen til forsterker 4ohm.

1ohm : paralellkobling: koble alle plusser og alle minuser fra begge element til forsterker, da blir totalen 1ohm til forsterker.

 

det du har tegnet, er en paralellkobling som gir 1ohm, må ikke brukes til en "normal" 2kanaler..

 

mvh, stig

 

 

helt enig med den 4ohm serie/paralell koblingen :):) takker utrolig mye ;)

først serie koble to og to spoler = 2x8ohm

 

så paralell :)

r=motstand

1/r = 1/8+1/8 = 1/0.25 = 4OHM :)

 

hehe

95mod Audi s6 2.2t

85mod Golf 2 Cl ombygd til GTI 8V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks. paralellkoble hver bass slik at du har 2 ohm samlet ut fra hvert element, deretter SERIEkobler du elementene, dermed får du 4 ohm samlet belastning, og alle forsterkere vil smile pent.

dette er iallfall den minst rette måten å få 4ohm ut av to dvc4ohm elementer

etter hva jeg mener skal man unngå å seriekoble elementer, spoler er seff greit..

men ikke to (eller flere) elementer.

 

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingen forskjell på å seriekoble 2 elementer og 2 spoler så vidt jeg vet, hverken i teori eller av erfaring. eneste er at du bør bruke en tykk kabel mellom elementene. jeg ser i allefall ingen grunn til at man ikke kan parallellkoble spolene og deretter seriekoble elementene. så om sfh mener dette er feil vil jeg gjerne vite hvorfor jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidligere hadde jeg samma mening at det ikke skulle ha noe å si å seriekoble elementer....

helt til en dag (for veeeeldig lenge siden...) jeg studerte to 4ohm elementer som var seriekoblet til 8ohm..(fordi forsterkeren ga 2500wrms @2ohm...)

de slo så ulineart så det er mulig å få det...lurte på hva i svarte detta skulle bety..

tenkte i 2min og paralellkoblet de..=helt lineart og mer presis bass..

 

og det er jo bare å motsi med hva du/dere vil...er ihvertfall min mening og erfaring..

 

dessuten skal det stå noe om dette på http://www.jlaudio.com .......som har et finere ord på det..

 

dessuten, husker fra jl sia:

seriekoble 3 elementer, koble sammen de siste endene så det blir kortsluttet... trykk på et element...

hva skjer med de andre da...?

paralellkoble 3 elementer, (koble de to endene på hvilken som helst måte du vil..hehe...) trykk på et element..

hva skjer med de andre da...?

 

nettop..og det er sikkert akkurat derfor...

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår