Gå til innhold

2.8 V6 motoren

Ranger emnet


Pana

Anbefalte innlegg

Har hørt MYE negativt om V6 motoren i 760'ene, så jeg var innom på Volvo her i bodø en tur for å spørre om noen der hadde erfaringer med den.

 

Første personen jeg møtte: 'nei den motoren skal du ligge langt unna'

Andre personen jeg møtte: 'Jo den motoren er bra hvis du skifter olje ofte. Den har tynne oljekanaler som lett tetter seg til'

 

Han andre personen jeg snakket med kjørte selv i en 760, der motoren var gått over 500 000.

 

Noen som har hatt gode og negative opplevelser med den motoren?

 

Har hatt en Mercedes 280SE før med en rekke6'er, så grunnen til at jeg valgte 760 med V6'er er pga den fine sekserlyden.

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fattern som var mekaniker hos Volvo, fikk grøsninger når jeg nevnte denne V6-motoren på -80 tallet. Det var den værste motoren han kunne komme borti å skru på, og hadde ingenting positivt si om dem. B23/230 motorene derimot ELSKET han fordi de var så greie å ha med å gjøre. Fattern var guru på Volvomotorer, og klarte alltid å få orden på dem. Bortsett fra èn gang: en Volvo 760 /V6 som måtte taues ut av garasjen hans. Det var visstnok noe kødd med innsprøytningen.

 

Konklusjon: Skal du ha Volvo så hold deg unna V6! De nyere rekkesekserne derimot er MYE bedre, de er tross alt Svenske, i motsetning til V6 som er Fransk... assman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt trøbbel med innsprøytningen på 280 mercedesen og :) Men hva bruker å ryke på disse motorene?

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikkje høre på alt ein hører... Men det å skru på denne motoren er noke svineri. Heile innsprøytninga mådde av berre for å skifte vannpompa. Ellers er det ganske trangt og ikkje so enkelt å skru på den.

 

Men har selv denne motoren ein B28E 1985 mod. Går som berre det. Men er nok ikkje eit fartsvidunder med 156 hk. Men går greit og stabilt. Bruker ein del bensin. Dette pga den gamle typen innsprøytning. Men B280F er betre.

 

Eg synst at denne motoren har fått eit litt for dårlig rykte. Den har sjølvsagt sine negative sider, men motorane er 15-20 år gamle og går fortsatt. Og når 4 sylnder motorane går so mykje meir, får dei fort eit rykte for å ikkje vere like gode. Og dei fleste som prater om desse motorane veit ikkje noke om dei, men dei he "hørt" ditt og datt...

 

Spør ein som har hatt denne bilen. Han vil mest sannsynelig seie det er ein drøym å kjøre bilen. Men oljeskift er veldig viktig. Og tyntflytande olje. Helst Mobil 1. Har sjølv kjørt på Valvoline olje ei god stund.

 

Men klødde meg ein del i haude første gangen eg skulle skifte olje. Var berre eit firkanta hull i bolten. Men det er no fransk vri på olje pluggen... ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd på 2.8liter rekkesekser, og vet at alt det der er no svineri. Nå var det ikke så trangt i merca da som er beregnet på v8. Den gamle innsprøytninga er vel mekanisk KE innsprøytning? Er vel samme som brukes på mercedesen. Kjenner litt til den

07 Nissan Pathfinder 2.5 LE AT IT-pack

65 Volvo Valp Feltvogn (laplander) B18

x 86 Volvo 765GLE, x Mercedes 280SE x91 Mercedes 300 SL Cab x Volvo 745GLE

Selger: B28E kam (ny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje hørt om noen som har hatt nevneverdige problemer med sjølve innsprøytinga.

 

Kjente problemer er:

1. Dårlig smøring (tynne oljekanaler)

2. Ventil tikking (pga lita smøring)

3. "Bruker" kjøleveske

4. Høgt tomgangsturtal. (gåen tomgangsregulator, eller lekasje i ein eller anna slange)

5. Dyre deler om noe blir øydelagt. (problemer med å finne originale og spesielle deler)

6. Bruker mykje bensin i forhold til ytelse. 1,2-1,5 liter pr. mil på 156 Hk.

 

Motoren min er ca 20 år og leker ikkje olje. Ingen plasser i motor rommet du finner olje. Beskyttelses plata under motoren er der heller ikkje noke olje. Og ingen store endringer på måle-pinnen heller.

 

Men ville sjølv ha gått for ein 960 R6 motor på 3 liter. Det er ein super motor...

 

" Noen som veit kor turtall-sperra ligg på denne motoren? Har ikkje turt meir enn

6500 omdreiningar. Er der da turtallsperre? Eller ligger den enda høgere?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår