Gå til innhold

SoundMagus Class X-3000. 3000W RMS til under 4k?

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

Jeg tror SoundMagusen er helt ok, uten å ha prøvd den.

På en eller annen bilstereoinstallasjons-side på internett har jeg sett de måler THD og hvordan det er hørbart i høyttalere (fulltone, ikke bare bass), men jeg husker ikke hvor jeg fant det, dessverre. Men jeg husker resultatene, og det var at man måtte et godt stykke over 10% THD før det ble hørbart i det hele tatt, faktisk målte han helt opp til 50% før det ble hørbart på noen høyttalere. I en basshøyttaler er altså 2,5% hvertfall ingenting.

Så har vi jo dette med at firkantpulser gir økt strøm gjennom spolen, da. Og farene dette medfører! Men igjen, 2,5% er ikke hørbart - og jeg har spilt med hørbar forvrengning (clipping) på bassere før, uten å sprenge en eneste en! Et par har det jo blitt, men det var billig jalla-dritt (150,- /stk)! :)

Alt i alt tror jeg folk er litt for skeptiske til ting de ikke har hørt om. Til tross for at de ikke har hørt lyden i det, heller.

Man er jo sine egne nærmest, er det noe som heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, en "digital" forsterker som er oppgitt til 3000 watt krever en power supply som "generer" minst 3000 watt + effekten som går tapt... så den greier kanksje 500-800 ekte watt. Tros alt den type skal en del hexeffekt trasnsistorer til (om den bruker den type) får å få det til og sånt er ikke "så billig".

ut ifra vekten så kan man fort dra konkusjonen at det aluminium som er i bruk der er ikke noe særlig mye gods i... en "digital" amp må ha et kraftig spole i utgangen som også er en del tung om den har kraftig spole tråd.... toroiden som kreves til 3000watt er også det samme der...

skal finne noen bilder så kan du se hvorfor en forsterkere på "1000" digitale watt koster så mye og andre FORSTERKERE med samme/mindre effekt koster så mye mer...

Det er mye snakk om effekt generelt her i forumet i det siste men uansett hvordan vi ser på det så må 2 ting til: enten mye strøm tilgjengelig eller mye høyere spenning. cheers

anyway, den amper er nok verd det du betaler for men ikke forvent deg store effekt -forresten sikrings størrelse burde vært oppgitt i det minste syns jeg.., du kjenner til Zapco og vet hva du har når du kan se andre merker som skylter med mer effekt for mindre penger... :wave

skal finne bildene hellothere

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, en "digital" forsterker som er oppgitt til 3000 watt krever en power supply som "generer" minst 3000 watt + effekten som går tapt... så den greier kanksje 500-800 ekte watt. Tros alt den type skal en del hexeffekt trasnsistorer til (om den bruker den type) får å få det til og sånt er ikke "så billig".

ut ifra vekten så kan man fort dra konkusjonen at det aluminium som er i bruk der er ikke noe særlig mye gods i... en "digital" amp må ha et kraftig spole i utgangen som også er en del tung om den har kraftig spole tråd.... toroiden som kreves til 3000watt er også det samme der...

skal finne noen bilder så kan du se hvorfor en forsterkere på "1000" digitale watt koster så mye og andre FORSTERKERE med samme/mindre effekt koster så mye mer...

Det er mye snakk om effekt generelt her i forumet i det siste men uansett hvordan vi ser på det så må 2 ting til: enten mye strøm tilgjengelig eller mye høyere spenning. cheers

anyway, den amper er nok verd det du betaler for men ikke forvent deg store effekt -forresten sikrings størrelse burde vært oppgitt i det minste syns jeg.., du kjenner til Zapco og vet hva du har når du kan se andre merker som skylter med mer effekt for mindre penger... :wave

skal finne bildene hellothere

det finnes visst ikke interne sikringer på disse,men enif at det burde stå hvor mye max den tåler osv for innkopling av extern sikring.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har selvfølgelig INGEN planer om å bytte ut min kjære zapco 9.0 mot denne. :)

men er greit å bli oppdatert om mye merker/modeller som kommer på markedet når prisen er så lav og effekten så høy.

standaren for RMS er vel 10 minutter i strekk tror jeg, ved en bestemt frekvens. så den skal vel i og for seg ha stor nok strømforsyning til å drive forsterkeren ved oppgitt effekt?

men jeg tviler på at den har mye man kan kalle "headroom" da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider