Gå til innhold

kobling av bosch dynamo

Ranger emnet


jettamaster

Anbefalte innlegg

skal henta meg ein ny dynamo i kveld, men eg har ein monterola dynamo og den eg skal henta er ein bosch dynamo.

slik eg har forstått det så er det tre tilkoblinger til den men kor skal dei? og kven skal kor??

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal henta meg ein ny dynamo i kveld, men eg har ein monterola dynamo og den eg skal henta er ein bosch dynamo.

slik eg har forstått det så er det tre tilkoblinger til den men kor skal dei? og kven skal kor??

 

Tykk ledning som går til batteriet (ofte via starteren) skal på "B+"

Tynn ledning skal på "D+" (er ofte merket "DF")

Dieselbiler med dynamodrevet turteller skal tilkoples "W"

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykk ledning som går til batteriet (ofte via starteren) skal på "B+"

Tynn ledning skal på "D+" (er ofte merket "DF")

Dieselbiler med dynamodrevet turteller skal tilkoples "W"

oki. men no er da sånn at eg har ikkje "pluggen" som skal koblast til dynamoen. må høre på møller i mårra om dei har.

 

på dynamoen så står det B+ og D+ men W står det og men der det står så er da ingenting til å tilkobla.

 

har og hørt at man får ikkje starta bilen uten at dynamoen får signal fra tenningen og ladelampa. ladelampa på min bil har aldri lyst.

og ved batteriet så er da ein blå ledning som går ilag med kabelen som går til tenninga og lurer på om denne er til ladelampa??

 

på den gamle dynamoen så var det bare to tilkoblinger. ein tykk til starter så batteri og ein tynn til starter.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da ingen som orker å åpne panseret og sjå kor ledningane skal.

 

som sagt så har eg ikkje kabler til den dynamoen eller "pluggen". møller kunne ikkje hjelpa meg.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. men no er da sånn at eg har ikkje "pluggen" som skal koblast til dynamoen. må høre på møller i mårra om dei har.

 

på dynamoen så står det B+ og D+ men W står det og men der det står så er da ingenting til å tilkobla.

 

har og hørt at man får ikkje starta bilen uten at dynamoen får signal fra tenningen og ladelampa. ladelampa på min bil har aldri lyst.

og ved batteriet så er da ein blå ledning som går ilag med kabelen som går til tenninga og lurer på om denne er til ladelampa??

 

på den gamle dynamoen så var det bare to tilkoblinger. ein tykk til starter så batteri og ein tynn til starter.

 

Er ikke helt med deg, men vi prøver igjen.

 

Bilen starter uten dynamo, men uten lading og vannpumpe er det ikke heldig å ha motoren i gang slik.

Hva du mener med plugg vet jeg ikke, men om du har en bensinmotor trenger du ikke tenke på "W" da du ikke skal bruke denne.

For at en dynamo skal fungere må du ha tilkoblet den tykke ledninger til batteriet på B+ og den tynne ledningen til D+. Den tynne ledningen er på Golf2 normalt rød/sort såvidt jeg husker, har ikke Golf lenger så jeg har ikke anledning til å sjekke.

Den blå ledningen din skal nok ikke være i bruk, i hvertfall ikke til lading. Om dynamoen ladet før du byttet den er alt OK. Dette fordi en dynamo aldri vil lade om glødepæren i ladekretsen ikke er tilkoplet, og da gjelder det samme om ledningen ikke er tilkoplet.

 

Håper dette var til hjelp.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår