Gå til innhold

vektredusering

Ranger emnet


bilgal86

Anbefalte innlegg

er jo mange muligheter, glasfiber/alu skjærmer, dører, panser, bakluke, plexiglass, fjerning av isolasjonsmatter, ekstra ledninger, alu understell, bytte av setene *org seter veier ca 20kg, jeg har montert noen på 3,5kg* fjerne bakseter, alufelger, karbon-mellomaksling.. som sagt er det endel muligheter.... er jo bare hvor mange penger man vil bruke;) drunk :web

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det å tenke på hva du skal bruke bilen til...er det et leketøy eller et transportmiddel som du drar ut på langturer med i blant? Har du den bare for moro kan du begynne med å rive ut all innredning...er gratis...hehe.. eventuelt bytte reservehjul med dekkskift på boks...osv...kast alt du ikke trenger med andre ord. Ellers kan du jo koste på litt glassfiberdeler og lexan ruter som allerede er nevnt...men da begynner det å koste penger...

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vekt er den største fienden når det gjelder å sette raske tider på bane. Lavere vekt gir bedre aks, kortere bremselengde, mye bedre svingegenskaper, sliter mindre på drivverk osv.... Vekt/effekt forhold er mye viktigere enn hestekrefter i seg selv....mange som glemmer det;) Feks en caterham super seven fireblade med 140 hester bruker 4,4 sek fra null til hundre....prøv å få til det med en 240 med samme effekt....Her er vektforskjellen veldig stor men det illustrerer poenget ganske godt likevel...

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flatnose panseret veier 17kg, mener jeg å huske..

glassfiber panser veier 4-6kg.

så kan du bytte bagasjeluke, etc.

 

les her:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/weight_savings_volvo.htm

 

det er ikke umulig å få 240 ned i 1000kg.

husk: rotasjonsmasse er VELDIG viktig!!! (felger og dekk, mao!).

Her er det mange tar "feil", performance vs. pleasure.

 

La oss si du sparer 2kg på hvert hjul.

Høres lite ut ja?

 

Men, gang 2 med antall hjul:

2 * 4 = 8kg.

 

Så, må du gange 8 med 10, for å få vekten du måtte spart i karrosseri, for tilsvarende effekt i akselerasjon/deakselerasjon.

 

mao: x * antall hjul * 10

 

forklarer vel hvorfor noen felger er JÆVLIG dyre og bare litt lettere..

det gir faktisk en del ytelse.

 

http://www3.bc.sympatico.ca/Volvo_Books/archive.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet er veeeldig stort og tungt :D (Borre hull på de rette plassene eller dreie) m46-kassa har et stort effekttap (mulig det også er et greit tap i m45/m47?)

 

Detta var ikke vektreduksjon, men noen små pekepinner.

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det m46, så sparer du jo nesten et tonn ved å sette inn m45.

 

Du kan jo hullborre alle karosserideler hvor det er mulig.

 

Sette inn en lettere motor.

 

Rense all demping, asfaltmatter og tectyl.

 

Skal den kun brukes på bane, holder det kanskje med ett sete.

 

Dashbordet kan ribbes en del innvendig.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil få litt bedre aks, mindre bremselengde og slikt.

Merker av og til at vekta er et problem når man skal kjøre fort i svingene osv.

Skal montere servo på i løpet av vinteren. Vil også sette på stivere dempere, fjærbeinstag, krengingsstag og stivere foringer. 335 mm bremseskiver kommer nok også etterhvert. og 215/45 17"...

Hvor får jeg tak i en bakaksling som tåler over 400 gamp.

Planla å ta turen til Gatebil neste år.

 

Sånn som bilen er nå klarer den bare 0-100 på 10.5 sek(original)

0-160 bruker den ca 27-28 sek. Toppfarta er 200 km/t på sletta.

 

Kan bli morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet er veeeldig stort og tungt :D (Borre hull på de rette plassene eller dreie) m46-kassa har et stort effekttap (mulig det også er et greit tap i m45/m47?)

 

Detta var ikke vektreduksjon, men noen små pekepinner.

passer ikke en b19/b21 svinghjul da? vet om flere som har sagt at de har satt på det for å få "lettere" svinghjul... men man må da ha clutch som hører til kassen.. men intet er vell umulig:D for de som har penger :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår