bilgal86 Skrevet Oktober 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2005 Hei, jeg har en volvo 240 gl på 1280 kg og lurte på hva jeg kan gjøre for å vektredusere den ca 100-150 kg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Oktober 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2005 Hei, jeg har en volvo 240 gl på 1280 kg og lurte på hva jeg kan gjøre for å vektredusere den ca 100-150 kg? du kan jo fjærne isolasjonsmattene, MEN ANBEFALES IKKE, pga støy :hammer Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Oktober 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2005 el bytte ut side ruter med lexan plast .... glass er veldig tungt /ken Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2005 ta ut baksetene! ;) carbonpanser hvis du vil bruke mye penger! cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Oktober 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2005 er jo mange muligheter, glasfiber/alu skjærmer, dører, panser, bakluke, plexiglass, fjerning av isolasjonsmatter, ekstra ledninger, alu understell, bytte av setene *org seter veier ca 20kg, jeg har montert noen på 3,5kg* fjerne bakseter, alufelger, karbon-mellomaksling.. som sagt er det endel muligheter.... er jo bare hvor mange penger man vil bruke;) drunk :web Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Her gjelder det å tenke på hva du skal bruke bilen til...er det et leketøy eller et transportmiddel som du drar ut på langturer med i blant? Har du den bare for moro kan du begynne med å rive ut all innredning...er gratis...hehe.. eventuelt bytte reservehjul med dekkskift på boks...osv...kast alt du ikke trenger med andre ord. Ellers kan du jo koste på litt glassfiberdeler og lexan ruter som allerede er nevnt...men da begynner det å koste penger... Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 hva skal vekta ned for da? Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haaken Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Fordi vekt er den største fienden når det gjelder å sette raske tider på bane. Lavere vekt gir bedre aks, kortere bremselengde, mye bedre svingegenskaper, sliter mindre på drivverk osv.... Vekt/effekt forhold er mye viktigere enn hestekrefter i seg selv....mange som glemmer det;) Feks en caterham super seven fireblade med 140 hester bruker 4,4 sek fra null til hundre....prøv å få til det med en 240 med samme effekt....Her er vektforskjellen veldig stor men det illustrerer poenget ganske godt likevel... Siter http://www.300power.com http://www.teamsideways.com Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 flatnose panseret veier 17kg, mener jeg å huske.. glassfiber panser veier 4-6kg. så kan du bytte bagasjeluke, etc. les her: http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/weight_savings_volvo.htm det er ikke umulig å få 240 ned i 1000kg. husk: rotasjonsmasse er VELDIG viktig!!! (felger og dekk, mao!). Her er det mange tar "feil", performance vs. pleasure. La oss si du sparer 2kg på hvert hjul. Høres lite ut ja? Men, gang 2 med antall hjul: 2 * 4 = 8kg. Så, må du gange 8 med 10, for å få vekten du måtte spart i karrosseri, for tilsvarende effekt i akselerasjon/deakselerasjon. mao: x * antall hjul * 10 forklarer vel hvorfor noen felger er JÆVLIG dyre og bare litt lettere.. det gir faktisk en del ytelse. http://www3.bc.sympatico.ca/Volvo_Books/archive.html Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Svinghjulet er veeeldig stort og tungt :D (Borre hull på de rette plassene eller dreie) m46-kassa har et stort effekttap (mulig det også er et greit tap i m45/m47?) Detta var ikke vektreduksjon, men noen små pekepinner. Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Er det m46, så sparer du jo nesten et tonn ved å sette inn m45. Du kan jo hullborre alle karosserideler hvor det er mulig. Sette inn en lettere motor. Rense all demping, asfaltmatter og tectyl. Skal den kun brukes på bane, holder det kanskje med ett sete. Dashbordet kan ribbes en del innvendig. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilgal86 Skrevet Oktober 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Vil få litt bedre aks, mindre bremselengde og slikt. Merker av og til at vekta er et problem når man skal kjøre fort i svingene osv. Skal montere servo på i løpet av vinteren. Vil også sette på stivere dempere, fjærbeinstag, krengingsstag og stivere foringer. 335 mm bremseskiver kommer nok også etterhvert. og 215/45 17"... Hvor får jeg tak i en bakaksling som tåler over 400 gamp. Planla å ta turen til Gatebil neste år. Sånn som bilen er nå klarer den bare 0-100 på 10.5 sek(original) 0-160 bruker den ca 27-28 sek. Toppfarta er 200 km/t på sletta. Kan bli morro :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 original bakaksling (1031) skal tåle 400gamp Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Svinghjulet er veeeldig stort og tungt :D (Borre hull på de rette plassene eller dreie) m46-kassa har et stort effekttap (mulig det også er et greit tap i m45/m47?) Detta var ikke vektreduksjon, men noen små pekepinner. passer ikke en b19/b21 svinghjul da? vet om flere som har sagt at de har satt på det for å få "lettere" svinghjul... men man må da ha clutch som hører til kassen.. men intet er vell umulig:D for de som har penger :hammer Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 original bakaksling (1031) skal tåle 400gamp Nåh... kommer ann på bruken... tåler ikke nå herjing.. Min ble ødelagt med 200 hk.. 1031 det å.... Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.