Gå til innhold

ekstra bateri i bilen?

Ranger emnet


nissan_kar

Anbefalte innlegg

Du må koble batteriene sammen. Bør helst være samme type batteri. Om det ikke er samme type, så bruk en "de"l som stopper strømmen den ene veien.

Husker ikke helt hva det heter, men sikkert noen her som kan hjelpe deg med det. Den "delen" gjør så ikke batteriet du starter bilen med kan gå tomt.

 

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må koble batteriene sammen. Bør helst være samme type batteri. Om det ikke er samme type, så bruk en "de"l som stopper strømmen den ene veien.

Husker ikke helt hva det heter, men sikkert noen her som kan hjelpe deg med det. Den "delen" gjør så ikke batteriet du starter bilen med kan gå tomt.

 

MVH Tom

Sikkert ett skillerele du mener:) Ikke å anbefale, da er det mye bedre å bruke to like batterier som du sier, og heller koble de direkte sammen. Kan dog bli en hard påkjenning for dynamo, men dette er en avgjørelse bileier må gjøre sammen med teknisk kyndig person:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettop koblet et ekstra batteri bak, et maxxima900, pga at det framme ikke tålte kulden igår/idag :(

og koblet det bak fordi 900 er for høyt til å passe fram :(

men nok om det......

det er normalt å ha to ulike batterier i paralell, fordi et skillerele kobler de sammen uansett, under ladding men de bør ikke stå paralellkoblet uten ladding/motor igang..derfor kobler jeg ut batteriet bak når jeg parkerer oover natten for å være skker.

 

men som EQ sier er det bedre med to(eller flere) identiske batterier som er paralellkoblet..

da har man maks batterikapasitet hele tiden ;) kan bli litt travelt for dynamo å holde batteriene toppladdet, men du vil nok ikke gå tom strøm uansett.

husk å sjekke hvor mye dynamoen ladder med, over 14V (men under 14.6) er bra nå når det er kaldt.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, hvor får folk det fra at dynamoen jobber "hardere" med å holde to parallellkoblede batterier fulladet, enn ett batteri?

 

Greit, den totale kapasiteten er større. Det kan dermed ta LENGER TID før batteriene er fulladet igjen - om man har brukt mer enn man kunne brukt med ett batteri ved å stå stille og spille uten lading, f.eks. v/ dB-drag. Men man BRUKER ikke MER strøm totalt sett, bare fordi man får to batterier! Har du brukt batteriene i 3 timer v/ 10A kontinuerlig strømforbruk, vil strømmen man må "erstatte" være den samme, bare fordelt på to batterier. Dynamoen vet ikke om du har ett eller to eller 30 batterier, den bare lader. Og lader, det gjør den hele tiden! Så lenge batteriene er i parallell, kan man prøve å tenke seg ett STORT batteri isteden. Ville det vært lettere for dynamoen å lade da? Nei. For dynamoen kan ikke telle. Dynamoen kan faktisk ikke så veldig mye annet enn å lade og å likerette og regulere (stabilisere) spenninger, tro det eller ei. Eldre dynamoer (fra gamle dager, vet dere) kan ikke stabilisere spenningene selv engang, og har ekstern spenningsregulator! :)

 

Om jeg hadde vært dynamo (hehe) og fått valget mellom to halvfulle batterier å lade, eller ett nesten tomt batteri, ville jeg ladet de halvfulle. To halvfulle batterier i parallell har høyere spenning på polene da de ikke er like utladet, og tar dermed kortere tid å lade opp igjen til fullt nivå pga lavere indre resistans enn ved lavere polspenningsnivåer.

 

Eller har jeg glemt hele elektroteknikken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett der ja..

Vet om flere som har ødelagt dynamoen sin pga stort anlegg, men kun ett batteri. Installer ett batteri til, og vips; belastningen på dynamoen synker, og den holder.

Det har jeg litt vanskelig for å forstå, men det er klart kjører du med ett batteri som er så dårlig at det tappes helt ned ved bare svært kort tids bruk da kan det være tilfelle, men da har batteriet så høy indre motstand at det er på tide å skifte det. Men da tror jeg nok heller grunnen til at dynamoen gikk føyka er dårlig batteri med høy motstand, ikke at det står kobla et stort anlegg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du nå? hvor stort annlegg du må ha før det lønner seg med flere batterier? eller nye dynamo?

 

dynamoen er nok ca 14.4V, som er standard for de fleste bil-dynamoer, om det var det du tenkte på når du nevnte 14.3? ikke det at det har så mye å si, +/- litt har ikke så mye å si her, og de aller fleste varierer med en del avhengi av turtall osv uansett. men det som har noe å si er hvor mange ampere den klarer å levere.

 

når du nevner "hvor stort annlegg" kommer det litt an på. med en klasse D forsterker kan du spille høyere enn med en klasse AB forsterker med samme strømtrekk. dette fordi virkningsgraden til en klasse D forsterker er mye høyere enn en klasse AB forsterker. og hvor stort strømtrekk du kan ha uten spesielt spenningsfall kommer an på hvor kraftig dynamo og batteri du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du nevner "hvor stort annlegg" kommer det litt an på. med en klasse D forsterker kan du spille høyere enn med en klasse AB forsterker med samme strømtrekk. dette fordi virkningsgraden til en klasse D forsterker er mye høyere enn en klasse AB forsterker. og hvor stort strømtrekk du kan ha uten spesielt spenningsfall kommer an på hvor kraftig dynamo og batteri du har.

 

Jess, man! :)

 

Men det at man må ha ny dynamo/to dynamoer eller flere batterier ved en gitt størrelse på anlegget, er tull og fanteri, og en vanlig "hvit" selgerløgn for å lure uvitende kunder til å kjøpe noe de egentlig ikke trenger (men noe som selgeren har rå fortjeneste på)...

 

Spiller du på veldig høye volumer hele tiden MENS DU KJØRER, kan du vurdere bedre dynamo, eller en dynamo til. Dette for at du skal kunne lade opp tilsvarende det du bruker, og er altså mest relevant for dem med store klasse A(B)-forsterkere med voldsomt strømforbruk. Men husk bare at dersom du skrur LITT ned på volumet, vil strømforbruket minke enormt (som en tommelfingerregel er -3dB i lyd ut fra anlegget lik 50% mindre effektforbruk!), og du kan spare deg for unødvendige utgifter! :)

 

Bruker du stereoen mest når du står med motoren av, f.eks. på utstilling eller på din lokale Shell-stasjon, kan det være en god idé med et batteri til - om du da ikke er glad i å dytte eller leke med startkabler! :) Dette gjelder også i størst grad dersom du har forsterkere som trekker mye strøm. Et godt eksempel er Audisons produkter, som er kjent for å være noe krevende til strømkilden.. Klasse D-forsterkere, derimot, trekker mindre strøm ved samme uteffekt. Klasse D til bass er et must, mener jeg. Nye Klasse D-forsterkere har så god lydkvalitet, at det ikke lenger er noen unnskyldning for å la være! :)

 

Noe som alltid er en god idé, er å ha god kvalitet på batteriet, uansett hvor mange du har! Så kjøp det beste gelebatteriet du har råd til, om det er Optima, Maxxima, Odyssey, e.l. spiller ikke SÅ stor rolle. Husk at mange klarer seg godt med "vanlig" syrebatteri, og uansett hvilket gelebatteri du velger, er det mange ganger bedre enn et slikt! :)

 

Ellers kan jeg si at jeg hadde en SPL Dynamics DIG-1450 på 1000W RMS i 1 ohm. Dette er en Klasse D-forsterker. En 100A sikring til denne holdt (80A røk) som bare pokker til dB-drag. Ikke dimmet lysene det minste når jeg spilte mens jeg kjørte, heller. Og hadde ett batteri (Optima Yellow Top). Ingen problemer noen gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers kan jeg si at jeg hadde en SPL Dynamics DIG-1450 på 1000W RMS i 1 ohm. Dette er en Klasse D-forsterker. En 100A sikring til denne holdt (80A røk) som bare pokker til dB-drag. Ikke dimmet lysene det minste når jeg spilte mens jeg kjørte, heller. Og hadde ett batteri (Optima Yellow Top). Ingen problemer noen gang! :)

 

Jeg har opplevd noe helt annet enn deg i en bil til en kompis! Etter en stund med høy volumføring med en dig 1450 gikk faktisk batteriet tomt og cd-spiller og forsterker slo seg av. Her hadde det bare hjulpet med ny dynamo etter min mening!

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er ikke alltid om lysene på bilen dimmer eller ikke. for om batteriet er fult og bra skal de ikke dimme noe spesielt. poenget er at om man spiller høyere enn det dynamoen har i reserve-kraft vil batteriet gradvis tappes, selv når man kjører. det er kanskje aktuelt for de som liker å bruke batteriladeren, men jeg er i allefall ingen fan av den, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er ikke alltid om lysene på bilen dimmer eller ikke. for om batteriet er fult og bra skal de ikke dimme noe spesielt. poenget er at om man spiller høyere enn det dynamoen har i reserve-kraft vil batteriet gradvis tappes, selv når man kjører. det er kanskje aktuelt for de som liker å bruke batteriladeren, men jeg er i allefall ingen fan av den, så...

 

ikke alle som "kommer til å kjøre" med så digre dynamoer heller... :hammer skulle ikke du ha en "søt og liten" dynamo etter hvertda Jan Erik?..cheers

 

og kanskje en liten påminelse om at "hørselen" ikke lar seg reparere... var påpaselig med dB nivå, skal lyse begynne å dimme så går en del effekt ut til elementene.

 

Rent og uforvrengt lyd er ikke så skadelig som noe lavere og forvrengt lyd. skal man spille høyt så bør det økes i volum gradvis... plutselig kraftig støy/lyd er mest skadelig...-det sier ØNH spesialisten- :hug:

 

største fordel med 2 baterier er forlenget spille tid og mer tigjengelig strøm til ampene som igjen jobber mer optimal og igjen medfører mindre varme pga høyere spenning slik at PWM ikke trenger å øke frekvensen for å kompensere for spenningsfall. generelt mest positive ting bortsett fra ekstra kostnad og mer slitasje for dynamon. :wave

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår