Gå til innhold

ekstra bateri i bilen?

Ranger emnet


nissan_kar

Anbefalte innlegg

hehe, jepp. har bestilt en dynamo. dynamoen til bilen min ble sendt videre til usa først i dag desverre pga en feil hos toll-vesenet som aldri fikk papirene fra posten. en fin ukes forsinkelse det, jippi.. :-/ men nå er den endelig på vei. han skulle lage den så kraftig han kunne sa han, så den blir på rundt 200A i allefall, men er ikke umulig han kunne få mer ut av den også sa han. :)

 

når det gjeder det med lyden som du sa så var det nytt for meg det med forvrengt lyd, men det med å skru sakte opp var jeg klar over. dette er fordi øret automatisk "skrur ned lyden/følsomheten". derfor må man også være forsiktig når man er beruset da ørene rett og slett ikke har denne fungsjonen i mange tilfeller, eller at den virker veldig dårlig da kroppen ikke klarer å kontrollere det. så å spille høyt med fulle folk i bilen = ikke en lur ide. selv om de ber deg skru opp, vær snill mot dem og ikke skru opp for mye...

 

gleder meg til jeg får den nye dynamoen. det jeg Ikke gjeder meg til er å stå ute og montere den på vinteren... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe helt annet enn deg i en bil til en kompis! Etter en stund med høy volumføring med en dig 1450 gikk faktisk batteriet tomt og cd-spiller og forsterker slo seg av. Her hadde det bare hjulpet med ny dynamo etter min mening!

 

Hehe. Den var lei, ja! :) Jeg hadde hvertfall aldri noe problem, men hadde som sagt Optima-batteri, da. Og spilte mye høyt, sikkert litt for høyt i forhold til hva som er særlig gunstig når det gjelder hørsel og slikt! :) Alle biler har jo forskjellig elektrisk anlegg også, så hva som skjer i min gamle Prelude, trenger jo ikke å være det samme som hva som skjer med din eller hans. Hehe.

 

Når det gjelder dimming av lys (lys ute og andre lys inni kupéen), er det jo ikke til å komme bort ifra at lysene VIL dimme synlig dersom man har spenningsfall på mer enn 2-3 volt. Dimmer ikke lysene, så har du ikke så mye spenningsfall når bassen slår. Dette kommer igjen an på hva batteriet klarer å levere, ja, det er riktig. For dynamoen lader ikke "i rykk og napp", så den kompenserer for slike raske spenningsfall.

 

Men det er jo litt snodig at batteriet bare gikk tomt, uten at dere merket noe på andre elektriske innretninger.. Det at bilen fortsatt gikk, selv om batteriet var tomt, tyder jo på at dynamoen gjør jobben sin så godt den klarer, spør du meg. Klart, den lader for lite i forhold til forbruket, og som jeg sier, så er det i tilfeller hvor man kjører LENGE på MAKS volum hvor det er dynamo som er løsningen. For de som spiller normalt når de kjører, men står mye stille og spiller på treff o.l., er det batterikapasitet.

 

Jeg bare stilte spørsmålet om hvor mange som faktisk kjører rundt med volumet på maks, for har man så stort anlegg at man tapper batteriet SÅ mye konstant, er det (så vidt jeg har merket) ubehagelig å sitte på i bilen! :D Ser ikke poenget med å pine seg selv med å råne frem og tilbake foran McDonalds med volumet på maks! :)

 

Men hver sin smak, så klart! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Den var lei, ja! :) Jeg hadde hvertfall aldri noe problem, men hadde som sagt Optima-batteri, da. Og spilte mye høyt, sikkert litt for høyt i forhold til hva som er særlig gunstig når det gjelder hørsel og slikt! :) Alle biler har jo forskjellig elektrisk anlegg også, så hva som skjer i min gamle Prelude, trenger jo ikke å være det samme som hva som skjer med din eller hans. Hehe.

 

Når det gjelder dimming av lys (lys ute og andre lys inni kupéen), er det jo ikke til å komme bort ifra at lysene VIL dimme synlig dersom man har spenningsfall på mer enn 2-3 volt. Dimmer ikke lysene, så har du ikke så mye spenningsfall når bassen slår. Dette kommer igjen an på hva batteriet klarer å levere, ja, det er riktig. For dynamoen lader ikke "i rykk og napp", så den kompenserer for slike raske spenningsfall.

 

Men det er jo litt snodig at batteriet bare gikk tomt, uten at dere merket noe på andre elektriske innretninger.. Det at bilen fortsatt gikk, selv om batteriet var tomt, tyder jo på at dynamoen gjør jobben sin så godt den klarer, spør du meg. Klart, den lader for lite i forhold til forbruket, og som jeg sier, så er det i tilfeller hvor man kjører LENGE på MAKS volum hvor det er dynamo som er løsningen. For de som spiller normalt når de kjører, men står mye stille og spiller på treff o.l., er det batterikapasitet.

 

Jeg bare stilte spørsmålet om hvor mange som faktisk kjører rundt med volumet på maks, for har man så stort anlegg at man tapper batteriet SÅ mye konstant, er det (så vidt jeg har merket) ubehagelig å sitte på i bilen! :D Ser ikke poenget med å pine seg selv med å råne frem og tilbake foran McDonalds med volumet på maks! :)

 

Men hver sin smak, så klart! :D

 

Merket jo at lysene ble svakere og svakere og forsterkere slo seg av. Bilen holdt seg jo i gang siden forsterkerne slo seg av og ikke brukte trakk strøm lengre. Dynamoen i denne bilen er en 75A, men sikkert litt sliten :)

Og så er det jo også sånn at noen musikktyper vil ha mer strøm enn andre.. Du vil ikke oppleve samme strømtrekk med metallica og lil jon (som vi da hørte på). Og ja, dette var i mine yngre dager og da var man lit for glad i å ødelegge ørene :D

 

Men mener fortsatt at man bør starte nedertst i rekka når det gjelder strøm. Kondensator er det siste jeg kjøper til min bil.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår