Gå til innhold

Forsterker går i protection, begriper ikke hvorfor.

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en kasse med 2 12" i går, koblet alt opp og tenkte jeg skulle begynne litt forsiktig.. Satt på radion og hørte på vanlig listepop på lavt volum, så lavt at man ikke ser subbene beveger seg, så skrudde jeg sakte litt opp på spilleren, og så går den i protection før jeg i det hele tatt har noe volum.. Prøvde flere ganger og den kutter før bassen begynner å jobbe.

 

Så prøvde jeg å koble ut den ene av de 2 12" da kan jeg skru opp en del... Hva kan dette være? Forsterkeren har følgende specs:

 

2*400W Max

2*200W RMS

 

Kan det være dårlig jording? Eller er det en annen grunn til at den går i protection.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sto på hver sin kanal, da gikk den i protection når begge var tilkoblet, tok jeg vekk den ene gikk det greit med vanlig musikk, men brøyt på mye bass.

 

Nå har jeg koblet to kanaler i bro på hver sub, og nå går den i protection med en gang volumet blir skrudd høyere enn "bakgrunnsvolum"

 

Her er specs på elementene:

 

*300mm subwoofer speaker with injected polypropylene cone in dark blue

*Rated capacity 250 watts

*Frequency response 35 - 500Hz

*Impedance 4 ohms

*Efficiency 91dB

*Enclosure dimensions 432w x 387h x 378d (mm)

*Two year manufacturer's warranty

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parametrene på elementen ser greie ut men det meste tyder på at forsterkeren ikke greier å levere noe særlig med strøm. Når du brokobler 2 kanaler så vil forsterkerene "se" en belastning som er halv parten så stor enn det elemtenen(ene) er. Derfor "dobbler" man effekten ved brokobling, men dette krever også en solid og gjerne strøm sterk strømsforsyning om det skal brukes til å drive bass elementer.

 

Lurer på hvilken amp du har siden du ikke vil/har nevnt det....4 kanaler?

 

ellers anbefaler deg å gå over alle kontakter både på + og minus siden, sikrings holder en fordel å rengjøre og smøre med 556 i det minste, særlig nå med mye fuktighet i luften, det samme med jordings punkter og batteri polene, mål spenningen over forsterkeren mens du skrur opp lyden og den skal ikke falle under 11 volt noe særlig, om det gjør det så starter du opp motoren og ser om det ikke hjelper, da dynamoen skal levere minst 13,8volt -gjerne 14,3v på vanlig batt- med laddespenning.

prøv det først så sier du ifra ;-)

 

om du har "bass bosst" eller noe sånt på forstekeren så skru den helt av. Ellers går jeg ut ifra at bassen som spilles er ok så lenge du ikke prøver å spille høyt. Du får prøve med et element på hver utgang.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke merket på forsterkeren hadde noe å si, men det er en blaupunkt gta 470 :link

 

Specs:

Price £99.99 (inc. VAT) 7 in stock.

 

Bridgeable 4/3/2 channel power amplifier

Max power 800W, single channel mode into 4 ohms

--------------------------------------------------------------------------

Four channel mode max power: 4 x 150W into 4 ohms

Four channel mode max power: 4 x 200W into 2 ohms

Four channel mode RMS power: 4 x 70W into 4 ohms

Four channel mode RMS power: 4 x 100W into 2 ohms

Two channel mode max power: 2 x 400W into 4 ohms

Two channel mode RMS power: 2 x 200W into 4 ohms

Mono mode max power: 1 x 800W into 4 ohms

Frequency response 10Hz - 26kHz

Signal to noise ratio > 90dB

THD (at full rated power) <0.04%

2 ohm stability in all channel modes

Input signal 0.3 - 8.0V (will not accept speaker level inputs)

Low pass filter: 50 - 250Hz variable

High pass filter: 50 - 250Hz variable

Bass boost 0 - 12dB variable

Gold plated RCA input, RCA preamp output & speaker output terminals

Power on and protection LED (green/red)

Dimensions (290D x 49H x 254W mm)

Two year manufacturer's warranty

 

Og subbene er disse bare at det er to av dem i en kasse.

Link

 

Håper du kan gi meg noen tips til hvordan koble opp dette best mulig, da jeg aldri har blitt forklart dette ohm opplegget.

 

***

Two channel mode max power: 2 x 400W into 4 ohms

***

Det burde vel være nok til å dra 2 av de subbene? eller blir det 8ohm siden jeg har 2 av dem?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står i spec at den er "2 ohm stability in all channel modes" så det skal ikke være noe problem å brokoble kanal 1+2 og kanal 3+4 med hver et element på 4 ohms. hver brokobling "ser" en 2 ohms element -enkelt forklart-

 

som sagt du må gå over alle punkter og vær nøye med jordings punktene, alfa/omega er å skifte ut jordings kablen mellom minus polen fra batteriet ned til chassisiet, den er som regel alltid underdimensjoner pga at den er "underberegnet" til bilen original elektriske anlegg, kablen som går til motoroen er noe bedre men kan med fordel skiftes ut da den gir referanse punktet for dynamoen regulator og kan hentes 0,2-0,6 volt ved bedre forbindelse.

 

Tidligere så har en annen her på forumet hatt tilnærmet samme problem som deg og det var også Blaukpunkt forstekere men bare en annen modell så vidt jeg husker...

 

lykke til uansett, og prøv det nevnte ellers si ifra så får du nok flere forslag fra andre og cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke alle punkter, men hadde ikke noe problemer tidligere, eneste jeg har gjort er å bytte basskassa, før hadde jeg en to spolet 12", nå har jeg 2 enkeltspolet.

 

Jeg regner med at du kan dette med ohm, hvor mange watt vil hver kanal gi ut hvis jeg kobler slik som foreslått (to kanaler på hver sub brokoblet)

200/400w på hver kanal? For elementene har jo fortsatt en motstand på 4ohm. Selv om forsterkeren tror det er 2ohm. eller?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For elementene har jo fortsatt en motstand på 4ohm. Selv om forsterkeren tror det er 2ohm. eller?

 

merkelig dt egentlig... hvordan låter bassen ellers? lukket/refleks kasse?ingen ulyder i elementene? mye vandring i menbranene ellers? delefrekvens? du bruker innebygd delefilter?

 

ellers er riktig som du skriver, det står i spec også :

"Two channel mode max power: 2 x 400W into 4 ohms

Two channel mode RMS power: 2 x 200W into 4 ohms "

 

Hver kanal "tror" det er 2 ohm og derfor teoretisk "dobles" effekten ;-)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bare kjører den ene aleine låter det vel egentlig ganske greit, kassa er lukket. Delefrekvens husker jeg ikke har bare stillt inn lowpass på forsterkeren slik jeg syns det hørtes best ut. Når du spør om vandring så tenker du på hvor langt de slår? Dette er jeg ikke sikker på da jeg ikke har sett så nøy på dem mens jeg spiller..

 

Men tror kanskje jeg har funnet feilen. Jeg har gjort om litt på strømtilførselen siden sist jeg hadde noe baki der..

 

Jeg har tykke kabler fra batteri og jord. Disse fant jeg ikke noen skikkelige kabelsko til så, jeg har loddet på 2mindre ledninger på strømkabelen de siste 10cm mot forsterkeren, det samme har jeg gjort på jording, slik at det er lettere å feste dem på forsterker.. Mulig det er dette som gjøre at den ikke for nok power..

 

Men skal den gå i protection mode pga for lite strøm? Trodde den bare gikk dit hvis det var kortslutning på f.eks høytalerkablene jeg..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en mulighet det ja!

men det som skjer egentlig er at du får spennings fall og da prøver strømsforsyningen å levere mer strøm og når den ikke greier over en maks nivå så vil den gå i protect slik at switch transistorene ikke går varme når de prøver å levere mer strøm som sagt pga lavere batt spenning. i "praksisk" økes switch frekvensen inn på gate til transistorene men det er en limit for mye strøm det kan passere gjennom hver transistor til toroid trafoen. Flere transistorer vil øke strøm mengden men igjen krever større kjøleribbe for å kvitet seg med varmen som genereres i de, større toroid og.... derfor er enkelte forsterkere dyrere enn andre... :jackinbox

 

om du må ha en sån overgang så prøv å ha den med største tversnitt i minus og så kort som mulig, da den er "vikitgere" mht referanse punkter med signalen og PWM.

 

fint om det ordner seg da! :cab

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for hjelpen.

Dro innom sjappa der jeg kjøpte kassa, og feilen viste seg å være at de to terminalene på kassen var koblet sammen slik at når man koblet til den ene så var den andre subben automatisk seriekoblet, dette var vistnok ment for folk som bare har en utgang på forsterker..

 

Jeg kjøpte meg likegreit en ny forsterker, Velocity VD504 , denne er oppgitt i mindre watt, men skulle vist være mye bedre

 

 

RMS i 4ohm: 4*50/2*50 + 1*150w

max power i 4ohm er 4*100w/2*100+1*300w

 

Når jeg koblet på denne og parralell koblet subbene og kjørte 2 kanaler brokoblet på dem så blei det skikkelig trykk.. Beste jeg har hatt i bilen min noen gang, men så har jeg aldri hatt noe særlig dyrt utstyr heller.

 

Hva tror du? Er denne noe tess?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for hjelpen.

Dro innom sjappa der jeg kjøpte kassa, og feilen viste seg å være at de to terminalene på kassen var koblet sammen slik at når man koblet til den ene så var den andre subben automatisk seriekoblet, dette var vistnok ment for folk som bare har en utgang på forsterker..

 

hehe... ganske "vesentlig" informasjon egentlig... :hammer men du sa at det bare gjaldt 2 stk elementer... høres ut som begge elementen var serie koblet til 8 ohm. :jackinbox men, du hadde jo prøvd med "bare" et element og... drunk

 

 

 

Jeg kjøpte meg likegreit en ny forsterker, denne er oppgitt i mindre watt, men skulle vist være mye bedre

 

 

RMS i 4ohm: 4*50/2*50 + 1*150w

max power i 4ohm er 4*100w/2*100+1*300w

 

Når jeg koblet på denne og parralell koblet subbene og kjørte 2 kanaler brokoblet på dem så blei det skikkelig trykk.. Beste jeg har hatt i bilen min noen gang, men så har jeg aldri hatt noe særlig dyrt utstyr heller.

 

Hva tror du? Er denne noe tess?

 

Det viktigste er at du synes det er bra og bedre lyd nå! spec ser greie ut men som sagt det viktigste er hva du selv syns om lyden nå! :cab effekt og watt er ikke så interesant. uhhmmwhat?

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreiv feil, de var paralell koblet ;)

 

Syns det låter bra nå. Men det kostet jo en del for den forsterkeren.. Bare lurte på om det var noen her som hadde noen meninger om den. Da jeg ikke er helt "inne" i detta..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår