Gå til innhold

teori om elektroakustikk osv

Ranger emnet

Hifonic

Anbefalte innlegg

Noen som har noen bra sider med teori om elektroakustikk og T/S parametre. Gjerne litt mer inngående enn det jeg har funnet hittil der det står hva qms er osv.

takk på forhånd

Jeg vil rett og slett anbefale deg å lese litt bøker. Du finner flere interessante bøker hos audioXpress. Om du ikke vil bestille fra utlandet, kan bokkilden skaffe mange av disse.

Qms er forøvrig en betegnelse på den mekaniske Q. Den sier bl.a endel om elementets energilagring.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil rett og slett anbefale deg å lese litt bøker. Du finner flere interessante bøker hos audioXpress. Om du ikke vil bestille fra utlandet, kan bokkilden skaffe mange av disse.

Qms er forøvrig en betegnelse på den mekaniske Q. Den sier bl.a endel om elementets energilagring.

mvh

Glenn

bare lurer: har dette med spolen å gjøre?

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, opphenget i en høyttaler er som en fjær, og når membranen blir drevet frem og tilbake, blir en energi lagret i membranen. Den vil jo aller helst befinne seg i ro uten å gå hverken frem eller tilbake, så den vil alltid presse på i motsatt retning av hva forsterkeren vil drive membranen. Qms er et mål på hvor "godt" det mekaniske opphenget "hjelper" membranen tilbake til nullstilling, for å si det litt enkelt. Qes er tilsvarende, men går på det elektriske i høyttaleren, så som spole og magnet. Spolen vil jo på samme måte som med opphenget helst befinne seg i ro ved midtstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bøker som du kan anbefale?

Finnes flere bøker som er interesssante, men det kommer helt ann på hvor dypt i materien du vil gå.

Men Loudspeaker Handbook og Audio Transducers er nok noen av de mest dyptgående.

Loudspeakers vol. 1, 2 og 3 er nok heller ikke dumme alternativer. Dem inneholder forholdsvis gamle artikler, men siden det egentlig ikke har skjedd store utviklingen på 30-40 år innen høyttalerbransjen, har dette liten betydning. Teoriene er stort sett de samme, man bruker ofte bare til tider andre materialer i dag. Samtidig vil denne triologien gi et historisk perspektiv, samt kanskje mdu oppdager spennede ting som tildels er glemt i dag.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer: har dette med spolen å gjøre?

Alle Q verdier gir et inntrykk av elementets evner til å gå i resonnans ved Fs. Men forteller om hver sin del av elementet.

Qes forteller om elementets opptreden ved resonnans basert på de elektriske karakteristikker. Med dette menes magnetstyrke og den generelle karakteristikken av elementets motor.

Qms forteller om elementets opptreden ved resonnans basert på de mekaniske karakteristikker. Da ting som opphengetsstivhet/mykhet, spider og membranvekt.

Qts er et uttrykk for den generelle opptreden ved resonnans ved Fs. Qts er en funkjon utledet av Qes og Qms. Den kan beregnes på følgende måte (Qms*Qes/(Qms+Qes))

Ut i fra dette, ser vi at Qts verdien er avhengig av både elektrisk og mekanisk Q.

Dette var en kort forklaring. Man kan leste en god del ut i fra elementets Q parametre. Langt viktigere ting enn hvilket kabinett vi bør sattse på. Mange tror Q verdier og VAS er til for å beregne kasser, det blir en feil fremstilling. Kassen er til for å kontrollere elementets Q og ønsket fjæringstivhet/mykhet.

Selv om jeg generelt har hatt best erfaring hjemme med elementer med høy Qms (lav energilagring) i bassområdet, er aldri Q verdiene et kvalitetstempel når det komme til lydkvalitet. Man kan gjøre seg opp en mening om elementetsfunksjon, og til en viss grad i noen sammenhenger hvor godt elementet er konstruert om man også har andre TS parametre å gå ut i fra.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider