Gå til innhold

Eiriksmil: Daihatsu Charade G100 CX - G100 CE

Ranger emnet


eiriksmil

Kan Charade bli fet?  

62 stemmer

  1. 1. Kan Charade bli fet?



Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Har nok vært på ferie, ja. Biltur til Irland, over 6000 km på 2 uker.. Jauda. Bil har det blitt nok av i det siste ;)

Skrudde litt mer på bakre hjulopphenget i dag. Bare jeg får løsnet den bakerste bærearmen fra karosseriet, eller opphenget, kommer fjæring, demper og bremser av så fort som mulig.

Ellers har jeg tenkt å se på de delene jeg lakka for en stund siden, kantene rundt ventilasjonsdysene på siden og midtkonsollplaten. Ikke helt fornøyd der, så regner med å pusse ned og lakkere på nytt. Alternativet er å forkromme delene, får se litt på det.

Brukt mye av ferien på å kjøpe blader, kjøpt rundt 10 forskjellige. Tenkt en god del, og funnet en fin, eksklusiv look, håper jeg. Mørke rød, sort interiør, cleane detaljer, råpent motorrom med mye krom og hjemmelagede, gjennomtenkte løsninger, osv. En Charade "litt" utenom det vanlige.

Ellers skal jeg begynne å tømme tanken, gressklipper'n trenger litt gazoline. Når jeg så får skrudd av den, og det bakre hjulopphenget er ute, skal det kappes, slipses, blåses, og ikke minst, sveises!

Samtidig burde jeg få motoren og det fremre hjulopphenget ut, for litt customising av motorrommet. Satser på væsker i aluminiumsbeholdere, evnt. polert stainless steel. Toppen skal pusses ned og poleres. Må finne ut om resten av motoren også er laget av alumium, eller om det er stål. Dersom det er stål, blir motoren forhåpentligvis lakkert sort, det samme med bunnpanna.

Målet er å få bilen ferdig til september, men spørs om jeg rekker alt innen da. Skolen begynner igjen i august, men har iallfall litt arbeidstid nå i ferien.

Prosjektet ble "litt" større en det jeg hadde trodd. For å sitere meg selv, "skulle jeg kanskje installere turbo i den". Ha.. Ha.. Ja til aldersgrense på forumet. Naiv som jeg var, opplært av både The Fast and The Furious-filmene, og NFSU-spillene, var turbokonvertering gjort på noen timer, kostet lekepenger, og man trenger bare en turbo. Jadda.. Det å "slipe" bort rust, er mer kappe og sveise. Det ironiske er at jeg sa nei takk til en Mazda 323 fordi det dér måtte sveises ett rusthull i gulvet på høyresiden. Charaden hadde jo bare møkk. Ikke tro at jeg gir opp, slik dere trodde forrige gang. Ikke tale om at Suki ikke skal få se dagens lys, med meg bak rattet (huff). Men at det ble langt mer omfattende enn det jeg hadde trodd, er så sant som det er sagt. Bilen skulle inn i garasjen for én uke, for så å få en grufull vinter. Jeg skulle vaske den, utvendig og innvendig. Tjohei. Ett stykk interiør på kjøkkenet, rommet, kjelleren og i garasjen senere, pluss deler hos besteforeldre, er bilen til dags dato ribbet i garasjen. Tro meg når jeg sier jeg har modnet, jeg vet ikke om jeg får til alt før september, men jeg har iallfall lært utrolig mye til nå (for feil har jeg gjort, det innrømmer jeg nå når jeg ser tilbake, spesielt "feil" med tanke på dette forumet), og hatt mer morro for 2 lapper enn jeg trodde var mulig. Tro meg også når jeg sier at jeg vil. Og jeg skal!

 

 

 

Slenger ved noen før/etter-bilder..

 

 

Før:

 

charadeold9ef.jpg

 

 

Nå:

 

charade61wc.jpg

 

 

Tenkte å ta en photoshop etter hvert, må bare finne ett stort bilde av en Charade.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemme fra ferie nå:) i dette prosjektet må det mere bilder til syns jeg..

skal du ha turbo snart eller??

er det fwd eller 4wd denne?

tøft prosjekt:D

stå på:)

 

Som jeg (tror, iallfall), jeg sa i forrige post, turbo blir det ikke. Fordi mange gamle mennesker, og generelt normale folk, kjører rundt i 1.3 literene (HC-E), vil jeg heller gjøre 100 hk med HC-E motoren, og være litt "unormal". The joy of NA. Dersom jeg skulle hatt turbo, måtte det blitt en CB61/CB70/CB80, altså turbo-motoren, eller turbo + IC motoren. Ikke turbokonvertert HC-E. Litt for ustabilt, alt for dyrt.

Den er forhjulsdreven, som sagt, vil skille meg litt ut. Mens alle som skal ha bil nå vil ha bakhjulstrekk i biler med 100 hk for å "kjøre sidelengs" som folka i The Fast and The Furious: Tokyo Drift, og andre uinteressante driftefilmer med biler til over 300.000 og profesjonelle sjåfører, vil jeg heller ha en bil med 100 hk, med stivt karosseri, godt hjuloppheng, og en eksklusiv look.

Ble ikke noe jobbing på bilen i dag, eller, litt grunning av smådeler. Men kan jobbe litt i morgen, ta noen bilder og slenge dem opp.

Takk :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens alle som skal ha bil nå vil ha bakhjulstrekk i biler med 100 hk for å "kjøre sidelengs" som folka i The Fast and The Furious: Tokyo Drift, og andre uinteressante driftefilmer med biler til over 300.000 og profesjonelle sjåfører

Dumt sagt, godt det faktisk IKKE har tatt av sånn du sier..

:iconsm

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt sagt, godt det faktisk IKKE har tatt av sånn du sier..

:iconsm

 

Hehe. Litt overdreven betydning kanskje ;)

Noen wannabees er det, riktignok. Var nok litt dumt sagt, ja. :)

 

 

Fant den siste da jeg henta resten av delene til Cabben... :hello:

 

Nydelig! :)

 

 

Eksklusive felgkapsler?

 

Hehe. Som jeg sa over, må ha vinterkapsler. Fordi bilen ikke skal brukes mye på vinteren, kjører jeg bare på stålfelger og hjulkapsler. For helhetens skyld skal den se _helt grei_ ut på vinteren også.

De er jo ganske eksklusive da..:???:

 

 

Hva er egentlig dette joy of NA du snakker om? Altså, jeg vet hva NA står for, men kan du definere gleden med det?

 

Eller, altså. Poenget er at turbo er selvfølgelig gøy. Men jeg tror ikke det er aktuelt i Charaden. Derfor skal jeg heller nyte en high-reved single overhead cam HC-E motor :)

Eller syns en VW-mann at NA bare er kjipt og null glede? :P

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår