Gå til innhold

trenger tips til og starte bilen når det er kaldt

Ranger emnet

Galkjeks

Anbefalte innlegg

halla! har en volvo 360 '86 modell. denne har en manuell choke. det har gått bra og starta lett hele sommeren.

den starter jo nå også, når det er kaldt (minus 1-2 grader), men det er litt vanskeligere enn vanlig! bruker som regel 5-10 min på og få det skikkelig til. jeg har ikke så veldig peiling på bil, så jeg tenkte og spørre her.

noen som har tips til åssen jeg skal bruke choke for og få startet den opp på en rask og effektiv måte? når den har stått ute en hel natt. evt noen deler eller noe som kan byttes? (billige deler helst). andre ting jeg kanskje bør lære meg når jeg skal starte den? muttern nevnte noe om kondensfjerner, hva er dette?

takk for all hjelp!

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er best med manuell chocken på arbeidsbilen min, er å dra den på fullt, for så begynne å kjøre med en gang.

Står den på tomgang med chocken på, så blir den sur å stopper.

kodensfjerner er noe du har i bensintanken for å fjerne kondens (vann)

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde nettop og starte bilen:

-full choke

-vrei om tenninga

-bilen starta (hopper veldig opp og ned på turtall, med litt gass går den ikke over 2000 rpm.. merkelig)

-rygga to meter, så stoppa, for og se om det var trygt

-i det jeg stoppa bilen: vrooom, vrom, vrm, bmm, pm, ss.. STOPP

dvs, turtallet vil ikke "dra" i det hele tatt og når jeg har kjørt to meter stopper den. og vil (!!faen!!) ikke starte uten choke eller med choke i det hele tatt (prøvde uten choke først selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånt manuelt spjelt på luftfilterhuset for sommer og vintersetting?

Letter kaldstart betraktelig å sette denne riktig når gradene kryper nedover.

Likevel så er det en rekke ting som kan være galt da, spesielt siden du sier at turtallet varierer mye og at du mangler kraft i motoren.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint med 95, billigere er det og.

Når jeg skal kaldstarte min Ku-Lux så drar jeg ut choken, starter, trykker choke halveis inn og lar den gå litt.

Når turtallet har stabilisert seg så trykkes choken helt inn og så gir jeg den litt gass, setter den i gir og kjører.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville dratt til NAF å få sjekket instillingene på forgasseren.

kamerat av meg hadde noe av det samme problemet på sin 240, bilen nektet å starte men etter flere forsøk så kom den seg. Innstillingene på forgasseren va da helt på tryne.. så kan jo være verdt å sjekke.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører selv en 360 med b200K motoren. Jeg har aldri problem med å starte bilen, men når jeg bruker chocken så må jeg være veldig følsom på gassen, hvis ikke får motoren for mye bensin og fusker og stopper. Ofte jeg ikke trenger å bruke chock når jeg starter opp bilen, men det kan lønne seg. Bare ikke trykk inn gassen før bilen starter. I det bilen starter kan du gi litt gass. Dette funker veldig bra hos meg. Selv når bilen har stått urørt i flere dager.

240 TIC 16v :driving

360gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider