Gå til innhold

utregning av kassevolum med bassrefleksrører langt utenfor kassen?

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

når man har et stort bassrefleksrør som går et stykke ut av kassen, skal man da regne med volumet inne i røret som en del av kassen?

jeg regner nesten med det, men har aldri vært over den problemstillingen før, så er like greit å spørre før man feilkonstruerer en kasse totalt..

lei av alle blåselydene fra de stakkars 7cm portene mine nå, hehe. man skal jo høre at det er bass når man skrur opp, ikke at det er en kategori 5 orkan i bagasjen som braker løs... :hammer

sånn som jeg har regnet det ut nå er det snakk om at hver av de 4 rørene blir nesten 1M lange liksom, hehe. men bare jeg blir befridd fra de ulydene er det værd det. bagasjeplass er jo ekstrautstyr uansett, lyd kommer først her i bilen så sant det er fysisk plass i bagasjen til rørene, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei. men om det stemmer det både probox og winISD viser, med så høy boost, så ser dere meg nok enda kraftigere i db-drag neste år, hehe. :)

er båndpass kasser avhengi av store kasser for å spille høyt i forhold til bassrefleks? ble ingen endring på kurven i winISD når jeg endret kassevolumet, så ser ikke helt hvor høyt det vil spille med en viss størrelse i forhold til det jeg har nå desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumet til portene er da aldri inkludert i volumet til kassen...

Så for å få volumet til kassen må du trekke fra den delen av portene som er inne i kassen.

Hvorfor skal du ha bassrefleksrør egentlig?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da vet jeg det. da blir det lettere å designe kassen. takker :)

skal ha porter siden jeg har prøvd de lukket, og de spiller jo i og for seg helt greit, men savner det lille ekstra trykket. hvis jeg går ned til 3x 10cm rør havner jeg på rundt 50-60cm. vet at de fungerer bra i allefall, så kan hende jeg går for det i steden for 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da vet jeg det. da blir det lettere å designe kassen. takker :)

skal ha porter siden jeg har prøvd de lukket, og de spiller jo i og for seg helt greit, men savner det lille ekstra trykket. hvis jeg går ned til 3x 10cm rør havner jeg på rundt 50-60cm. vet at de fungerer bra i allefall, så kan hende jeg går for det i steden for 4.

Jeg spurte ikke hvorfor du skal ha portet kasse :hammer

Slot-port is the way to go!

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei, vet det. men det er for dyp bass som jeg liker til vanlig. tuner ikke til 30-35Hz for db-drag, hehe. :)

er båndpasskassen jeg tenkte å bruke i db-drag.

Hmm, men uansett ser ikke jeg vitsen med 1m porter uansett. Hvor stor portareal har du egentlig? eller er kassa liten? Kassa mi er tunet til 28hz med 33cm portlengde..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik,

Jeg sier bare, send en mail til: fdbdra@jippii.fi og spør om han kan sende deg til en av street deltagerne i det landet som spiller høyt...

Eller, så kan du skrive en mail til: office@ddaudio.at og spør han om noen tips....

Husk å skrive på engelsk da og at du er interessert i å spille HØYT...Også hilser du fra Tor, og sier at jeg har sendt deg til dem....

Lykke til

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider